2011-07-24, 15:11
Medlem
goseigens avatar
Det har varit några notiser om piller och annat. Sådant kan ha varit en inte ringa faktor.
Citera
2011-07-24, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Varför då? Vi har åsiktsfrihet i de flesta länderna i Europa, det är en grundsten inom demokratin. Man får tycka vilka sjuka stolle idéer som helst så långtid man inte går från ord till handling eller uppmuntrar andra att göra det. Bryter man den gränsen skall man självklart låsas in.

Tycker du att MördarAnders är en frihetskämpe är du en farlig individ och bör låsas in. Förmodligen är du psykisk sjuk också och bör få behandling. Sen får du faktiskt inte säga precis vad du vill. Det finns t.ex. hets mot folkgrupp i de demokratiska länderna du pratar om..
Citera
2011-07-24, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Manifestet är full av faktafel och det är tydligt han har copy/pastat det mesta och försökt omformulera något för att det ska framstå som något han själv har författat.

Ser man på vad han har copy/paste så är det simpelt, enspårigt och i många tillfällen fanatisk.

Jag är inte vidare kunnig i kemi och vet inte om de bomber han har producerat kräver snille inom kemi. Där kanske det ligger något intellekt, men i øvrigt är manifestet på ett väldigt lågt intellekuellt nivå.

Mannen har gymnasiet som högsta utbildning coh har läst en massa böcker och internetsidor som ger honom rätt i hans extrema åsikter. Han är inte intelligent. Han är simpel, lågutbildad och dåligt informerad om den verklighet han bor i.

Sedan kan man fråga om han 'detaljerade plan' var så fantastisk. Om man har bomber i en lastbil, krävs det inget geni att parkera den på en öppen gata, gå därifrån och utlösa bomben.

Att skjuta barn på en ö där ingen kan fly, är väl heller inte det mest inteligenta och svåraste att utföra.

ABB har lyckats med det han ville. Men sluta kalla honom intelligent. Det krävs tyvärr inget större snille att göra det han har gjort.

Du har ganska svårt att inse att han faktiskt var ganska intelligent och planerande va?
Citera
2011-07-24, 15:20
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrangelben
Tycker du att MördarAnders är en frihetskämpe är du en farlig individ och bör låsas in. Förmodligen är du psykisk sjuk också och bör få behandling. Sen får du faktiskt inte säga precis vad du vill. Det finns t.ex. hets mot folkgrupp i de demokratiska länderna du pratar om..

Jag tycker absolut inte det.

Men om du ser på de domar som finns så är saken klar. Du får sitta på ditt pojkrum och hata alla, judar kommunister, nazister din pappa eller flatlöss, Däremot om du sprider det i text eller bild eller går från ord till handling så kan och skall du dömas för det.

Ta bar Åke Green fallet, han åkte dit för att man spred hans predikan på DVD inte på vad han sa i en sluten församling.

Förstår du skillnaden?
Citera
2011-07-24, 15:20
Medlem
Herr.Ståtligs avatar
Citat:
Sen får du faktiskt inte säga precis vad du vill. Det finns t.ex. hets mot folkgrupp i de demokratiska länderna du pratar om..

Då finns det inget som heter åsiktsfrihet.
Citera
2011-07-24, 15:22
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Manifestet är full av faktafel och det är tydligt han har copy/pastat det mesta och försökt omformulera något för att det ska framstå som något han själv har författat.

Ser man på vad han har copy/paste så är det simpelt, enspårigt och i många tillfällen fanatisk.

Jag är inte vidare kunnig i kemi och vet inte om de bomber han har producerat kräver snille inom kemi. Där kanske det ligger något intellekt, men i øvrigt är manifestet på ett väldigt lågt intellekuellt nivå.

Mannen har gymnasiet som högsta utbildning coh har läst en massa böcker och internetsidor som ger honom rätt i hans extrema åsikter. Han är inte intelligent. Han är simpel, lågutbildad och dåligt informerad om den verklighet han bor i.

Sedan kan man fråga om han 'detaljerade plan' var så fantastisk. Om man har bomber i en lastbil, krävs det inget geni att parkera den på en öppen gata, gå därifrån och utlösa bomben.

Att skjuta barn på en ö där ingen kan fly, är väl heller inte det mest inteligenta och svåraste att utföra.

ABB har lyckats med det han ville. Men sluta kalla honom intelligent. Det krävs tyvärr inget större snille att göra det han har gjort.
Jag håller med dig om att han inte är högutbildad eller bildad och att han - helt uppenbart - är extremt fanatisk.
Men utbildning är inte detsamma som intelligens. Utbildning kan få en person att framstå som mer intelligent. Intelligens kan också underlätta för personen att tillägna sig utbildningen. Det finns många människor som man kan konstatera är intelligenta men som brister i utbildning. Breivik stoppar jag i det facket.

Han brer ut sig om hur hans självstudier skulle motsvara akademiska examina vilket förstås är struntprat. Det handlar ju inte om att plöja tusentals sidor av litteratur man valt själv. Sannolikt i ett urval som bekräftar hans världsbild. En formell utbildning där han får lära sig källkritik, kritiskt tänkande, vetenskaplig metod, att blir opponerad på etc skulle nog ha gjort honom gott.

Att han är intelligent innebär inte heller att han är någon banbrytande intellektuell - författare, ideolog eller filosof. Det vet du väl att det finns andra intelligenser än literära?

Citat:
Nu var väl hans poäng inte att göra det svårt för sig utan tvärtom att skapa förutsättningar att lyckas så bra som möjligt med sitt fruktanssvärda uppdrag. Det lyckades han dessvärre ganska bra med...
Senast redigerad av TigerKid 2011-07-24 kl. 15:25.
Citera
2011-07-24, 15:22
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Ståtlig
Då finns det inget som heter åsiktsfrihet.

Intressant att det då ligger med i regeringsformen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85siktsfrihet
Citera
2011-07-24, 15:24
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcoDoom
Du har ganska svårt att inse att han faktiskt var ganska intelligent och planerande va?

Anser du att en man som copy/paster 1500 sidor, spränger en bomb på öppen gata och skjuter barn på en ö är intelligent, så är frågan hur intelligent du själv är.

En simpel bankrånare visar högre intelligens och planläggning än foliehatten ABB
Citera
2011-07-24, 15:28
Bannlyst
Citat:
Anser du att en man som copy/paster 1500 sidor, spränger en bomb på öppen gata och skjuter barn på en ö är intelligent, så är frågan hur intelligent du själv är.

En simpel bankrånare visar högre intelligens och planläggning än foliehatten ABB

Valet av ö är ju definitivt intelligent, då det är svårare att fly.
Citera
2011-07-24, 15:28
Medlem
saktaibackarnas avatar
Citat:

Jag som hade för mig att det bara är Sverige som har den banala lagen, som enbart har använts mot etniska Svenskar. Om folk med utomnordiskt ursprung hetsar mot andra nationaliteter så ignoreras lagen. Jag har själv testat lagen då jag filmade och anmälde invandrare som hetsade mot judar, skrek anti-semitiska, samt yttrade dödshot. Ingen åtalades eller bötfälldes.

Tyskland har en liknande lag. Men det är pga deras arv från Nazi eran.
Citera
2011-07-24, 15:31
Medlem
Herr.Ståtligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Intressant att det då ligger med i regeringsformen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85siktsfrihet

Ja och det är skrämmande. I Sverige verkar man inte ha åsiktsfrihet när det kommer till vissa ämnen. Hyckleri är vad det är! men det är en annan femma. Jag har för mig jag läst tidigare att Anders var frustrerad över att det även var så i Norge. Hans handlingar är dock oförlåtliga, en mördare.
Citera
2011-07-24, 15:33
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamSmack
Valet av ö är ju definitivt intelligent, då det är svårare att fly.

Det kanske inte är ett val som så, utan bara en effekt av var AUF har sitt läger.?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in