Tar konstnärlig hämnd på Breivik
Mitt på en scen ligger det som ska föreställa Anders Behring Breiviks huvud på ett notstativ. Inget annat äger rum på scenen. Bara det som ska vara Breiviks huvud, gjort av skumgummi med ögon av glas och fastsytt äkta människohår, ligger där ensamt och ser på åskådarna.
Utställningen öppnade på Historisk museum i Oslo den 5 juni 2014.
I maj reste "konstnären" Kate Pendry runt i Mellanöstern med huvudet i resväskan. Hon fraktade det över gränser och genom tull och säkerhetskontroll.
- En gång glömde jag honom faktiskt i en taxi. Det är nästan kul.
På frågan om varför hon valt denna tematik svarar hon att hon inte har arbetat med någonting annat sedan 22 juli. Hon säger att hon inte känner sig komfortabel med det men att hon inte kan sluta.
Pendry satt i rättsalen och följde hela 22-juli-rättegången.
- Gode Gud, jag ville bara att han skulle sluta snacka. Jag tycker det är fantastiskt att vi har en demokrati och ett system som tillåter Breivik att prata, men jag blev så uttråkad av hans obetydliga intellekt och av att han fick en megafon ut till hela världen. Detta är min konstnärliga hämnd. Han ska ligga där och bli sedd på, men får inte säga ett ord.
22-juli-stödgruppen stödjer "konstnärens" tilltag till fullo.
Lill-Ann Chepstow-Lusty som är kurator på Kulturhistorisk museum, säger att hon ville kräkas när hon såg det som ska föreställa Breivik på utställningen.
- På många sätt var det han. Hon lyckas att fånga Breivik i performancen. Du känner dig helt enkelt illamående. Jag ville spy när jag såg föreställningen första gången.
Bild på huvudet finns här:
http://www.nrk.no/kultur/breiviks-ho...fat-1.11760205