2013-11-09, 00:33
Medlem
Fler saker som stod i brevet enligt Seierstad

Breivik vill inte bli intervjuad och skriver:

"Om jag hade varit dum nog att bidra skulle du kanske till och med lyckats att sticka djupare än Husby/Sørheim och Lippestad."

Han erbjuder sedan Åsne Seierstad att ge ut "The Breivik Diaries" i hennes namn så att boken inte ska bli bojkottad av de etablerade förlagen.

"Jag kan leva med att historien kommer ut under dessa omständigheter förutsatt att boken tas bort från bojkottlistorna till i alla fall de stora distributörerna", skriver Breivik.

Han argumenterar med att Seierstad skulle få alla intäkter, samtidig som "de du vill imponera på kommer att gratulera dig för ett häftigt karaktärsmord."

http://m.db.no/2013/11/08/nyheter/asne_seierstad/anders_behring_breivik/breivik-boka/22juli/30228614/?www=1
Citera
2013-11-09, 01:12
Medlem
Citat:
The latest news is that Breivik is doing well considering the circumstances, is receiving letters written to him, and that the unconstitutional censorship guidelines imposed upon the Ila prison authorities by the Norwegian Labour Party are not being fully enforced in Skien.
http://breivikreport.wordpress.com/
Citera
2013-11-09, 01:14
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Nytt om Breivik

Åsne Seierstad, författare till boken En av oss, skriver att hon fick brev av Breivik efter att hon kontaktat honom och frågat om han ville bli intervjuad av henne.

"Kära Åsne! Jag har följt din karriär med stort intresse", börjar brevet. Han fortsätter med att beskriva sin strategi under rättegången och ger uttryck för att han förstår att det ligger prestige bland vänstervridna journalister att få intervjua "den värsta ultranationalistiska terroristen sedan andra världskriget". Han anser Åsne vara ett farligt rovdjur som han bör hålla sig långt borta men ger henne ett erbjudande, att om hon publicerar hans bok "The Breivik Diaries", så får hon intäkterna. Hon kommer då att få genomföra den första och enda intervju han kommer att ge.
"Med narcissistisk och revolutionär hälsning" avslutar han.

I nästa brev till Åsne öppnar Breivik med:
"Till fröken Seierstad". Han berättar sedan att han väntar på att få utnyttja sin yttrandefrihet och att beskrivningarna av honom som "vänstervridna journalister och författare" stod för, var långt ifrån sanningen.

http://www.nrk.no/nyheter/1.11347059

"Med narcissistisk och revolutionär hälsning". Fantastiskt! Nu funderar jag på att köpa En av oss genast. Mycket smart val av författaren att ta med det där i boken. Men The Breivik Diaries vill vi ännu hellre läsa förstås.

Det är väl ganska uppenbart att Breivik ser ner på och driver med Åsne Seierstad. Att han vill skriva en bok tillsammans med henne, där han står för mitten (majoriteten) av innehållet, är egentligen inga konstigheter. Det är helt enkelt ett sätt för honom att tala om att det är den som faktiskt var med vid tillfället, d.v.s. han själv, som bör vara den som skriver boken. Endast då kommer sanningen ut.

Det är uppenbart att Breivik ser Åsne som en del av den lögnaktiga och världsfrånvända journalistkåren. Han tycker att hon bör hålla sig till att beskriva det hon faktiskt vet någonting om, d.v.s. det som hände efter (rättegången etc.). Finalen i Breiviks fars kommer när han signerar sitt brev med "narcissistisk och revolutionär hälsning" samtidigt som han erbjuder henne, vänsterjournalisten, all vinst. Hennes "nej tack" blir då beviset på att hon förstår budskapet..
Citera
2013-11-09, 03:30
Medlem
thewellovedones avatar
"tja, Anders är lycklig nu, det har han i alla fall sagt till mig"

Vilken säregen kommentar att säga av en mor om en son som sitter i fängelse för resten av livet för massmord. Hur ska man tolka den? Att han äntligen har fått en identitet (i det här fallet som en av de värsta terroristerna i modern tid) som han kände att han saknade innan för innan var han ingenting eller vad? Man har ju hört om talesättet att kan man inte bli älskad så kan man i alla fall bli fruktad, är det därför som Anders numera är lycklig, för att han är fruktad för då är han åtminstone någon utöver det vanliga på något sätt
Citera
2013-11-09, 05:01
Medlem
masturberas avatar
Hur går det för honom i fängelset ? Någon som har nyheter om det?
Citera
2013-11-09, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
"tja, Anders är lycklig nu, det har han i alla fall sagt till mig"

Vilken säregen kommentar att säga av en mor om en son som sitter i fängelse för resten av livet för massmord. Hur ska man tolka den? Att han äntligen har fått en identitet (i det här fallet som en av de värsta terroristerna i modern tid) som han kände att han saknade innan för innan var han ingenting eller vad? Man har ju hört om talesättet att kan man inte bli älskad så kan man i alla fall bli fruktad, är det därför som Anders numera är lycklig, för att han är fruktad för då är han åtminstone någon utöver det vanliga på något sätt
Man kan nog förlåta vad som helst om man ligger på sin dödsbädd. Man kan nog säga både kloka saker och heltokiga saker. Breivik är "lycklig" därför att han lyckades avrätta personer som han planerat och att han nådde ut till världen med sitt budskap. Utöver det tror jag inte att han är så lycklig.
Sedan ska man tänka på att vara försiktig med att försöka tolka en enskild mening tagen ur sitt sammanhang.
Citera
2013-11-09, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av masturbera
Hur går det för honom i fängelset ? Någon som har nyheter om det?
https://www.flashback.org/sp45617307
Citera
2013-11-09, 09:23
Medlem
I sin bok återger Åsne Seierstad mycket större delar av Barnevernets sekretessbelagda rapporter än vad författaren Aage Storm Borchgrevink och Moskva-Marit gjorde i sina böcker. Journalisten tycker att uppgifterna är så viktiga att allmänintresset går före den personliga integriteten.

Breiviks advokat vill inte kommentera innehållet i boken men säger:

- Som en generell kommentar till de böcker som har publicerats om 22 juli har Breivik uttalat att de som letar i hans barndom och uppväxt efter svar på varför terrorattackerna genomfördes är på villovägar. Det var uteslutande politiska motiv bakom handlingarna, och de som söker större förståelse måste studera hans radikalisering och politiska målsättningar.

Både systern och Breiviks mor omtalas i boken. Och modern har även intervjuats av författaren. Men på frågan om Wenche fick möjlighet att bemöta uppgifterna från de sekretessbelagda rapporterna under intervjuen på Radiumhospitalet svarar hon:

- Dit kom vi inte. Jag hade tänkt göra det, men vi kom inte så långt. Så hon konfronterades inte med det.

En del av uppgifterna baserar sig på samtal med andra källor, bland annat vårdpersonal, tidigare grannar och vänner.

- Jag slår inte fast att detta är sanna uppgifter. Detta är rykten som gick, det var barn och vuxna som pratade om det. Möjligen var det bara rykten, jag vet inte exakt vad som hände.

http://www.nrk.no/norge/seierstad-utleverer-breivik-i-bok-1.11346770
Citera
2013-11-09, 09:27
Medlem
Man skulle nog, om man grävde riktigt djupt, kunna finna psykologiska förklaringar till ALL kriminalitet men då skulle vi väl få lägga ner våra domstolar och fängelser eftersom det vore inhumant att straffa någon som vi anser egentligen inte bär fullt ansvar för sina egna handlingar? Alternativt skulle vi väl få bygga ut dem eftersom så många fler skulle anses ha bidragit till brott?
Citera
2013-11-10, 15:23
Medlem
De pengar som Åsne Seierstad tjänar på sin bok En av oss i Norge går till en stiftelse med samma namn som boken och det är AUF:are som får bestämma vad pengarna ska användas till!

"I förhållande till stiftelsens riktlinjer kan medlen delas ut till ett brett spektrum ändamål nationellt och internationellt inom ramarna för utveckling, utbildning, idrott, kultur och miljö."

"Jag har valt att låta dem som bidragit mest i boken bestämma vilka ändamål som ska ges stöd. Jag tror att det skulle varit i deras barns anda. Tack för allt ni delade", avslutar Åsne Seierstad boken med.

http://www.nrk.no/kultur/_en-av-oss_-solgt-til-atte-land-1.11347804

"En av oss" kallas boken så fint, men han som gjorde den möjlig får inte en enda krona!
Citera
2013-11-10, 20:33
Medlem
Grandiosos avatar
I veckans upplaga av litteraturprogrammet "Babel" framträder Åsne Seierstad med
anledning av boken om Breivik.
Kan ses här: http://www.svtplay.se/babel
Citera
2013-11-10, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
I veckans upplaga av litteraturprogrammet "Babel" framträder Åsne Seierstad med
anledning av boken om Breivik.
Kan ses här: http://www.svtplay.se/babel

Såg programmet nyss.Hon kände sig besudlad av de två breven hon fick av ABB...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in