2013-10-13, 00:49
Medlem
gato12s avatar
Pallar inte läsa igenom hela tråden men är det någon som vet vad hans "drogcocktail" bestod av när han utförde sitt dåd...?

Edit: och knaprar han några mediciner i fängelset?
Citera
2013-10-13, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
"Vad vet vi om Anders Breivik" heter tråden, och det är mängder av saker som jag undrar över. Jag vill veta allt om hur hans liv är i fängelset, från hur han är klädd och vad han äter till hur många cigaretter han röker per dag med mera, med mera. Jag vet, det låter som jag vill ha information om Breiviks liv i fängelset på Hänt extra-nivå, och det är rätt tolkat för det är precis exakt vad jag vill ha, gärna med paparazzifoton.
Hur han är klädd. Tja, han vill helst inte använda sina dyra Lacoste-tröjor i alla fall.

VG.no 9/11 2012
Citat:
I brevet angriper Breivik bland annat den dagliga nakenvisitationen han måste genomgå och hänvisar till en kommentar han enligt sig själv kom med i september 2011 under dagens femte undersökning:

"Det hade kanske varit bättre och mer tidsbesparande om jag gick runt naken på Ila, då hade jag sluppit att ta av mig kläderna hela tiden?!"

I brevet beskriver massmördaren detaljerat hur han måste ta av sig alla kläder innan han blir inspekterad av kriminalvårdarna.

"De får därmed stadfäst att jag efter fler än 800 nakenvisitationer, inte heller denna gång har gömt några föremål mellan skinkorna" skriver 33-åringen.

Breivik uttrycker också missnöje med att han inte kan förvara sina egna kläder i cellen. Han berättar att det ofta är kyligt i cellen och att han växlar mellan tre plagg för att hålla sig varm.

"Av en eller annan anledning så kommer de ofta med lacostemärkeskläder istället, trots att jag ett antal gånger har påpekat att jag inte vill ha en av dessa, eftersom de är värdefulla och måste skonas från alltför mycket slitage. Jag får oftast höra att de inte hittade en av de andra och att jag blir tvungen att nöja mig med den de ger mig. Så pass självinsikt har jag att jag kan erkänna att jag är principfast på detta området, och har som många andra norrmän starka aversioner mot att utsätta mina kära lyxföremål mot onödig slitage" skriver Breivik.

Han berättar att han därför ofta fryser i ett par dagar tills han får "tjatat" sig till en av sina riktiga tjocktröjor.

Det finns även mer info om hur Breivik hade det på Ila här: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/artikkel.php?artid=10055585

Det är dåligt med paparazzi-foton och ett skäl kanske kan vara att det råder flygförbud över fängelserna i Norge efter att en Dagbladet-helikopter cirklat runt ovanför Ila-fängelset för två år sedan.

Här finns ett foto på fängelset som Breivik sitter på nu: http://www.varden.no/polopoly_fs/skien-fengsel-1.7455954!/image/2549398703.jpg_gen/derivatives/derivative_article_980/2549398703.jpg

Citat:
- Varför är det sådana skillnader i fängelseförhållandena mellan fängelserna?

-I det stora hela är fängelseskillnaderna ganska lika. Vissa byggnadsmässiga förhållanden ger några skillnader, så som kroppsvisitationer före och efter besök i rastgården. I Skien har han en egen rastgård och slipper detta. De andra förhållandena anser jag som ganska små i det stora sammanhanget, säger Sandlie.

http://touch.abcnyheter.no/nyheter/2013/08/05/breivik-flyttes-pa-igjen
Citera
2013-10-13, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Pallar inte läsa igenom hela tråden men är det någon som vet vad hans "drogcocktail" bestod av när han utförde sitt dåd...?

Edit: och knaprar han några mediciner i fängelset?
Här har du två videor om Breiviks drogcocktail ECA Stack. I det första klippet från rättegången kan du se och höra Breivik själv berätta om vad han använde för preparat.
Det finns även ett referat på engelska från den delen av rättegången här: https://sites.google.com/site/breivikreport/transcripts/anders-breivik-court-transcript-2012-05-31-live-report

Jag tror inte att Breivik tar några mediciner i fängelset, i så fall hade det nog varit allmänt känt vid det här laget.
Citera
2013-10-16, 19:54
Medlem
TheBlackSwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Se vad jag har hittat här, ett nytt brev från Breivik! Det är julafton i dag!

Anders Behring Breivik Letter 13-07-20 to Supporters

Anders Behring Breivik
Postboks 150
1332 Østerås
Norway

20.07.13

This is just a "temporary" letter to let you know that I'm fine and remain strong, and that a longer letter is underway to you!

I have tried to send you and 250 other brothers and sisters a total of six letters each.

•20.08.12: 45 pages
•02.10.12: 7 pages
•08.03.13: 50 pages
•02.04.13: 9 pages
•12.04.13: 1 page
•24.06.13: 2 pages

Although these letters are generic, they bring up most issues. In addition I've sent more than 230 handwritten personal letters. The first problem is that the censorship committee spends 6-8 weeks before they finish the review of a letter, and until this point in time they have blocked all of the mentioned letters entirely, even the non-political parts. The letter dated 24.06.13 is four weeks into the committee evaluation process, even though I limited it to explaining why you haven't heard from me I hope this letter avoids the 6-8 week committee screening <3

Needless to say; censorship is total. Nevertheless, I will continue to spend up to four months of each year attempting to breach this totalitarian wall of censorship. There are a lot of important things I want to share with you, and I'm preparing for the time when this will be possible. I continue to be super motivated thanks to truly awesome and fantastic individuals such as yourself I'm eternally grateful for your support!

I'm investing my time wisely by working/writing/studying up to 70 effective hours per week, as I'm sure you are as well Hopefully it's just a matter of time before they have to begin to normalize these extreme conditions.

Do let me know if your address changes, even though you haven't received a letter from me yet, and keep in mind that you will receive all my letters eventually, as soon as they left the information-ban.

I hope you are doing well, and I'm looking forward to hearing from you!

Brotherly regards,

[signature]

Anders Behring Breivik

Hur kommer det sig att Breivik fick tillåtelse att skicka just detta brev? Tänkte på att det verkar som de stoppat flesta av hans brev... men man kan ju hoppas att detta är ett äkta brev så det inte är *fejk*...
Citera
2013-10-16, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBlackSwan
Hur kommer det sig att Breivik fick tillåtelse att skicka just detta brev? Tänkte på att det verkar som de stoppat flesta av hans brev... men man kan ju hoppas att detta är ett äkta brev så det inte är *fejk*...
Citat:
- Breivik har anmeldt fengselsdirektør Knut Bjarkeid ved Ila og justisminister Faremo for brudd på blant annet Straffelovens paragraf 117 a, som gjelder grov tortur og krenkelser av Breiviks ytringsfrihet, sier Breiviks advokat Tord Jordet til Dagbladet.
http://m.db.no/2013/01/31/nyheter/krig_og_konflikter/terror/25535948/?www=1

Därför.
Citera
2013-10-17, 00:59
Medlem
VikingFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenny.persson
Vilka är barnen han skulle dödat? och varför önskar du andra människors barns död pga deras åsikter??
Det är du som är skrämmande och jag hoppas såna som dig blir inlåsta.

Hans brott var väl egentligen inget annat än att han tog sig in på ett terroristläger för vänstervridna.
Det du ser som en terrorost kanske andra ser som en folkhjälte och befriare.

Massemorderen, terroristen og landsforræderen ABB tok andre menneskers barns liv pga deres "åsikter".
Citera
2013-10-17, 01:07
Medlem
jenny.perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VikingF
Massemorderen, terroristen og landsforræderen ABB tok andre menneskers barns liv pga deres "åsikter".

Men då var ju ändå Anders mer "renhårig" än tex muslimer som även tar och gör sina egna barn till självmordsbombare och dödar folk som faktiskt är oskyldiga.

Nu var väl inte dessa ungdomar helt oskyldiga då de kanske en dag hade blivit ledande tok-vänster politiker som sett till så Norge och även Europa hade blivit ännu mer mångkulturellt.

Som jag ser det så var ju Anders smartare än så för han såg ett steg ängre fram i tiden och han offrade sig för att dina och mina vita barn skall kunna ha en framtid här i våra skandinaviska länder som våra förfäder byggt upp.

han offrade sin egen frihet för att du, jag och våra barn skall ha en trygg framtid här. hae fler människor gjort samma uppoffringar kanske våra länder sett bättre ut än vad de gör idag.

Så landsförrädare tycker jag nog är ett felriktat och valt ord du brukar i samma kontext som du nämner landsfadern och folkhjälten Anders Breivik.
Citera
2013-10-17, 01:44
Medlem
TheBlackSwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
http://m.db.no/2013/01/31/nyheter/krig_og_konflikter/terror/25535948/?www=1

Därför.

Tack, då vet jag
Citera
2013-10-17, 01:48
Medlem
VikingFs avatar
Citat:
Men då var ju ändå Anders mer "renhårig" än tex muslimer som även tar och gör sina egna barn till självmordsbombare och dödar folk som faktiskt är oskyldiga.

En terrorist er ikke bedre enn en annen terrorist. Disse muslimene som gjør sine barn til selvmordsbombere tar uskyldige liv som du sier, men det er i stor grad også hva ABB gjorde siden han myrdet mennsker av sitt eget folk. Er ikke ytringsfriheten noe vi f eks burde kjempe for i den vestlige kulturen? Hvis svaret ditt er "ja", burde man ikke da som fritt menneske få ha ideer og ytre disse uten fare for å bli oppsøkt og myrdet av meningsmotstandere? Eller gjelder ytringsfriheten bare for nazister og høyreekstreme?

Citat:
Nu var väl inte dessa ungdomar helt oskyldiga då de kanske en dag hade blivit ledande tok-vänster politiker som sett till så Norge och även Europa hade blivit ännu mer mångkulturellt.

Du mener altså at disse skulle dømmes før de eventuelt gjorde noe du og ABB ikke liker? Ikke nok at man skal dømmes før en har begått en handling, men man skal også dømmes til døden på forhånd. Er dette tankesettet virkelig i tråd med den vestlige kulturen du og ABB kjemper for?

Citat:
Som jag ser det så var ju Anders smartare än så för han såg ett steg ängre fram i tiden och han offrade sig för att dina och mina vita barn skall kunna ha en framtid här i våra skandinaviska länder som våra förfäder byggt upp.

Hadde ABB vært så smart hadde han forstått at det eneste denne handlingen førte til var at alle (i Norge) tar ekstremt stor avstand fra dette som ble gjort, og disse ideene. Selv høyreekstreme har tatt avstand fra handlingene (selv om de fremdeles har ideer som er ganske like). Tror du drap på skandinaviske barn og ungdom var det våre forfedre ønsket?

Citat:
Han offrade sin egen frihet för att du, jag och våra barn skall ha en trygg framtid här. hae fler människor gjort samma uppoffringar kanske våra länder sett bättre ut än vad de gör idag.

Så landsförrädare tycker jag nog är ett felriktat och valt ord du brukar i samma kontext som du nämner landsfadern och folkhjälten Anders Breivik.

Du, jeg og våre barn får ikke en trygg fremtid hvis vi må se opp for bomber og galninger med ammunisjon som vil drepe oss for å ha "feilaktige meninger".

Hvilket folk mener du ABB er helt for? Ikke nordmenn iallefall. Her vender vi (den største majoriteten iallefall) ryggen til ABB og hans handlinger. Dere må gjerne få adoptere ham, men jeg vil anbefale at dere lar oss ta hånd om søppelet vårt selv. Vi kommer til å kaste det rett før det begynner å lukte.
Citera
2013-10-26, 04:29
Medlem
Herr.Vakens avatar
Han blev sexuellt trakasserad av sin morsa när han växte upp. Han avsaknade även en fadersfigur. Ni har antagligen redan skrivit om detta i tråden. Men det är ju uppenbart varför han gjorde det han gjorde. Över 80% av kriminella kommer från familjer med singelmammor, eller frånvarande fadersfigurer. Breivik exploderade helt enkelt, slängde i sig lite piller och sen så gick han lös.

Det är en skam att man inte lägger mer fokus på hans föräldrar. Vad jag vet intervjuade man dom typ, vid 2 tillfällen och sen var det slut med det. Hans föräldrar borde ha suttit i samma rättssal som Breivik. Mer granskning av hans föräldrar och vilka politiska ideologier som gjorde att dom agerade som dom gjorde mot varandra och mot breivik.

Googlade runt lite men hittade inget annat än att hans morsa ska ha varit feminist. Enligt breivik iaf. Varför är inte polisen och gräver i F!'s högkvarter?

Standarderna är ju så äckligt låga. Att man stannar vid "han var sjuk i huvudet" är ju absurt. Man måste ju gå på idelogierna bakom hans föräldrar. Vi alla är ju reflektioner av våra föräldrar - varpå hans föräldrar är minst lika skyldiga som Breivik själv.

Vaaar är vääääärlden på väääääääääg.
Senast redigerad av Herr.Vaken 2013-10-26 kl. 04:38.
Citera
2013-10-26, 16:22
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Vaken
Han blev sexuellt trakasserad av sin morsa när han växte upp. Han avsaknade även en fadersfigur. Ni har antagligen redan skrivit om detta i tråden. Men det är ju uppenbart varför han gjorde det han gjorde. Över 80% av kriminella kommer från familjer med singelmammor, eller frånvarande fadersfigurer. Breivik exploderade helt enkelt, slängde i sig lite piller och sen så gick han lös.

Att Breivik skulle ha blivit utsatt för sexuella övergrepp av sin mamma anser jag vara en påhittad rövarhistoria, däremot är det sant att hans mor var labil under hans uppväxt. Dessutom så var det verkligen inte så att Breivik bara exploderade helt enkelt genom att slänga i sig lite piller och gå lös som rabiat hund. Breivik planerade allt i minsta detalj flera år i förväg och allt genomfördes med politiska motiv.

Citat:
Det är en skam att man inte lägger mer fokus på hans föräldrar. Vad jag vet intervjuade man dom typ, vid 2 tillfällen och sen var det slut med det. Hans föräldrar borde ha suttit i samma rättssal som Breivik. Mer granskning av hans föräldrar och vilka politiska ideologier som gjorde att dom agerade som dom gjorde mot varandra och mot breivik.

Varför skulle hans föräldrar ha någon som helst skuld i det här? Det finns hur många barn som helst med samma typ av uppväxt som Breivik och de blir inga terrorister.

Citat:
Googlade runt lite men hittade inget annat än att hans morsa ska ha varit feminist. Enligt breivik iaf. Varför är inte polisen och gräver i F!'s högkvarter?

Hans mamma var en normal kvinnlig arbeiderklassväljare, ungefär kvinnlig socialdemokrat, trots det ska hon ha röstat på framskrittspartiet för sin sons skull. Breivik själv säger att hans mamma var den enda som kunde rubba hans mentala balans. Hon dog tidigare i år 66 år gammal av cancer och hon besökte sin son i fängelset enda till slutet. Breivik nekades att gå på hennes begravning.

Citat:
Standarderna är ju så äckligt låga. Att man stannar vid "han var sjuk i huvudet" är ju absurt. Man måste ju gå på idelogierna bakom hans föräldrar. Vi alla är ju reflektioner av våra föräldrar - varpå hans föräldrar är minst lika skyldiga som Breivik själv.

Vaaar är vääääärlden på väääääääääg.

Vad menar du med att man stannar vid att han var sjuk i huvudet? Breivik dömdes som tillräknelig och till 21 år med förvaring vilket betyder att man kommer att förlänga hans fängelsevistelse vart femte år i fall han fortfarande bedöms som ett hot mot samhället vilket han kommer att bedömas som. Breivik kommer aldrig att släppas ut.
Senast redigerad av thewellovedone 2013-10-26 kl. 16:26.
Citera
2013-10-26, 16:44
Medlem
Herr.Vakens avatar
Citat:
Att Breivik skulle ha blivit utsatt för sexuella övergrepp av sin mamma anser jag vara en påhittad rövarhistoria, däremot är det sant att hans mor var labil under hans uppväxt. Dessutom så var det verkligen inte så att Breivik bara exploderade helt enkelt genom att slänga i sig lite piller och gå lös som rabiat hund. Breivik planerade allt i minsta detalj flera år i förväg och allt genomfördes med politiska motiv.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/norway/9592433/Anders-Behring-Breiviks-mother-sexualised-him-when-he-was-four.html

Vem vet, kanske är det en påhittad artikel. Men sen har du ju statistik på att 80% av fängelsepopulationen kommer från singelmödrar och frånvarande föräldrar. Sååå det är ju inte direkt jätteosannolikt att han skulle vara ett undantag från alla andra kriminella.

Och sen kan du explodera över en lång period. Människor som blir utbrända t.ex, kan arbeta i flera år utan att förstå att dom sätter för höga krav på sig själva. Sen en dag så bryter dom ihop. Men då är det ju inåt man riktar våldet. Breivik gjorde det bara utåt.

Citat:

Varför skulle hans föräldrar ha någon som helst skuld i det här? Det finns hur många barn som helst med samma typ av uppväxt som Breivik och de blir inga terrorister.

Generellt sett så blir människor dementa och får alzheimers innan dom hinner spränga några regeringshus. Så, dom blir inga terrorister, men det går ju inte direkt bra för dom heller. Dom dör på ett ålderdomshem med hjärnan fullsprängd med mediciner.

Citat:

Hans mamma var en normal kvinnlig arbeiderklassväljare, ungefär kvinnlig socialdemokrat, trots det ska hon ha röstat på framskrittspartiet för sin sons skull. Breivik själv säger att hans mamma var den enda som kunde rubba hans mentala balans. Hon dog tidigare i år 66 år gammal av cancer och hon besökte sin son i fängelset enda till slutet. Breivik nekades att gå på hennes begravning.

Det här som du säger talar ju För vad jag sa. Att breivik själv sagt att hans morsa kan rubba hans mentala balans pekar ju på att hans relation med henne påverkat honom negativt.

Citat:

Vad menar du med att man stannar vid att han var sjuk i huvudet? Breivik dömdes som tillräknelig och till 21 år med förvaring vilket betyder att man kommer att förlänga hans fängelsevistelse vart femte år i fall han fortfarande bedöms som ett hot mot samhället vilket han kommer att bedömas som. Breivik kommer aldrig att släppas ut.

Jag menar att dom inte gick längre och granskade hans föräldrar mera, när jag säger att man stannade. Samt att man fällde en Dom innan man fastställde vilka ideologier som han ärvde från sina föräldrar. Man fällde liksom domen baserat på hur många han dödade, inte varför han gjorde det. Känns frustrerande bara... Att man inte i mainstream-media går till botten med varför feministism inte är en särskild sund ideologi. Det verkar ju som att breiviks föräldrar var feministiska. Och att hans dåd delvis riktas mot feminister - ja, det säger ju sig självt. Dådet var lika mycket riktat mot hans föräldrar som någon annan. Istället för att granska feminismen - så vaggar man ett finger mot breivik och kallar honom sjuk i huvudet. Om du läser artikeln jag länkade längst upp, så ser du att istället för att granska feminismen så ursäktar man modern med en diagnos. "hon var borderline sjuk". Och så slipper man undan att behöva konfrontera varken henne eller feministerna.
Senast redigerad av Herr.Vaken 2013-10-26 kl. 16:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in