Breivik tar upp kampen om sin yttrandefrihet.
Han har skrivit ett brev till Morgenbladets redaktion med titeln
"Rätten att inte bli tystad". Han skriver att Ila fängelse har "inrättat ett nästan fullständigt brevförbud" för honom sedan den 8 augusti 2012. Fler än 450 helt lagliga brev, varav tre essäer, har stoppats, skriver han.
"Bara i april månad har så många som 127 av 130 utgående och flera ingående brev stoppats". Han kallar det för
"litterär lynchning".
Han omtalar även pressens skriverier om honom: "Väldigt mycket av det som i realiteten är otaliga grova karaktärsmord, är ofta välskrivna, kreativa och underhållande texter av varierande trovärdighet".
Han meddelar också att boken han skriver på snart är klar, och argumenterar för sin rätt att få den publicerad, eftersom det var "många lösa trådar i detta fallet", däribland "okända omständigheter och oavklarade frågor som tills nu inte har varit kända för någon".
Breiviks advokat Tord Jordet anser att Kriminalvården "är mer upptagna med att förhindra att Breivik ska kunna främja politiska yttringar.
- Jag vet inte ens om man ska kalla Kriminalvårdens genomgång av brev till och från Breivik för tolkning, eller om det närmast ligger en förutsättning om att ifall han yttrar något som helst med politiskt snitt, så blir det stoppat. Det kan nog uppfattas som politisk censur.
- Politisk censur?
- Man bör kalla en spade för en spade, och erkänna att man genom att stoppa brev till och från Breivik först och främst vill censurera politiska yttranden. Skälet om att hans politiska budskap innebär uppmaning till terror framstår bara som en legitimering av denna praxis.
§30. Sensuren skal hindre nye kriminelle handlinger. I straffegjennomføringslovens §30 heter det at post skal stoppes hvis den «inneholder opplysninger om planlegging eller gjennomføring av straffbar handling, unndragelse av gjennomføringen eller handlinger som vil forstyrre ro, orden og sikkerhet».
Kommunikationskontrollen tar nu stora resurser från fängelset.
- Jag har räknat på det och funnit att systemet som är kopplat till censur och Breiviks brev motsvarar två årsarbetsplatser för oss, säger fängelsechefen Knut Bjarkeid.
Som mest kan ett brev bli läst av tio personer inför ett beslut.
Försvarare Tord Jordet anser att Breivik måste ha "samma yttrandefrihet som alla andra intagna".
- Det innebär rätten att få uttala sig politiskt, däribland utväxla politiska synpunkter även om dessa kan uppfattas som stötande och provocerande. Man kan inte ha ett regelverk som öppnar för så hög grad av diskriminering, genom att vissa intagna inte får syssla med politiskt eller religiöst åsiktsutbyte.
Breivik skriver också:
"Vi har nu kommit till en vägkorsning; jag kommer den 01-08-13 försöka att skicka över "The Breivik Diaries" till min förläggare, efter att ha arbetat med den i 18 månader. Det är samtidigt väntat att Ila-fängelsets ledning kommer att göra absolut allt i sin makt för att förhindra utgivning". Frågan som reser sig blir; ska jag ges möjlighet att få komma med min fullständiga och kompletta historia?
Läs fortsättningen på en väldigt lång och intressant artikel här: http://morgenbladet.no/samfunn/2013/hundrevis_av_breiviks_brev_stoppes_av_fengselet#.U c1oufdvljo
Det finns
mycket mer man kan diskutera om denna artikel, så läs den!