Flashback bygger pepparkakshus!
2011-08-08, 16:44
Medlem
Jag håller delvis med videon. Tack för länken, Lantbruk.
Citera
2011-08-08, 17:43
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Rätt så intressant video: http://www.youtube.com/watch?v=n3uTP..._order&list=UL

Otroligt barnsligt sätt att argumentera.
Men jag blir också förvånad. När blev ni på högerkanten så kristna? Och varför? Vi har ju sedan länge lämnat religionen i vårt land och detsamma har såvitt jag vet hänt i Norge.
Jag ställer mig väldigt frågande inför detta märkliga religionskrig.
Vet ni förresten att den kristna Guden är densamma som muslimernas? Det finns otroligt många likheter mellan dessa religioner.
Det är bland annat därför jag är buddhist. Då slipper man guden.
Senast redigerad av humanlife 2011-08-08 kl. 17:45.
Citera
2011-08-08, 18:41
Medlem
GoddagYxskafts avatar
Nu kryper han till korset, eller? Breivik vill tala med fängelseprästen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4194493.ece
Citera
2011-08-08, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoddagYxskaft
Nu kryper han till korset, eller? Breivik vill tala med fängelseprästen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4194493.ece

Nja, snarare söker han kontakt med någon - allt utom polis.
Citera
2011-08-08, 20:12
Medlem
mikxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Men jag blir också förvånad. När blev ni på högerkanten så kristna? Och varför? Vi har ju sedan länge lämnat religionen i vårt land och detsamma har såvitt jag vet hänt i Norge.
Jag ställer mig väldigt frågande inför detta märkliga religionskrig.
Vet ni förresten att den kristna Guden är densamma som muslimernas? Det finns otroligt många likheter mellan dessa religioner.
Det är bland annat därför jag är buddhist. Då slipper man guden.

Det är inte ett krig mellan 2 religioner.
Det handlar inte om kristendom alls, faktiskt.
Det ABB gjorde hade inte någonting att göra med någon extrem inriktning av kristendomen.

ABB menar att kriget handlar om de folkgrupper (troende eller inte) som kommer från kristna nationer, som står emot muslimer/människor från länder där Islam predikas.

ABB menade alltså att kristendomen snarare är ett hjälpmedel för att
stödja identiteten för Europeerna, snarare än syftet för hans 'uppdrag' och kamp.

Som alltid i historien, så användas religion som ett verktyg för att rättfärdiga någonting man vill göra.
Senast redigerad av mikx 2011-08-08 kl. 20:14.
Citera
2011-08-08, 20:19
Medlem
MrMjoelkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

Vill du utveckla på vilket sätt det är barnsligt? Tar du åt dig av karikatyren på reportern eller vad?

Tycker han har en klar poäng i att människor är belagda med munkavle när det gäller kritik av "PK-tankegångar". Dock är detta problem större egentligen i Sverige än i Norge tyvärr.
Citera
2011-08-08, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMjoelke
Vill du utveckla på vilket sätt det är barnsligt? Tar du åt dig av karikatyren på reportern eller vad?

Tycker han har en klar poäng i att människor är belagda med munkavle när det gäller kritik av "PK-tankegångar". Dock är detta problem större egentligen i Sverige än i Norge tyvärr.

Utveckla gärna vad "PK-tankgångar" är och vem som satt munklave på vem, samt vad dessa tankegångar gör för skada.
Citera
2011-08-08, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herragren
Utveckla gärna vad "PK-tankgångar" är och vem som satt munklave på vem, samt vad dessa tankegångar gör för skada.
Alla dessa frågor besvarades i klippet. ABB hade en poäng i att om han skulle öppet stå för sina värderingar så skulle han tas som en idiot,undermineras,diskrimineras och förlöjligas medans has nya identitet skulle associeras med en rasist eller nazist. Hans liv är därmed förstört om han går ut med hans egentliga åsikter om Islam och invandring. Hans ord, absolut inte mina - men han har nog rätt, jag menar, hans liv hade nog varit i fara.
Senast redigerad av quezen 2011-08-08 kl. 22:54.
Citera
2011-08-08, 23:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brillan
Detta är off topic, men det där stämmer inte. Isolerade civilisationer överlever om de lyckas förbli isolerade, vilket de kulturer du nämner inte lyckats med. Det kan över huvud taget ingen kultur lyckas med i dagens värld. Däremot dör "passiva" kulturer ut och "aggressiva" kulturer slukar andra kulturer. En mångkultur resulterar alltid i en ny kultur eller i att en kultur slukar de andra kulturerna. För att en kultur ska överleva så bör den vara dominant och påtvingande, ungefär som kristendomen tidigare varit och som islam varit och fortfarande är. Självklart kommer Europas kulturer att försvinna om islamister blir i majoritet, men frågan är om det kommer att hända.

Du skriver mycket goja. Men för att bemöta något utav den:

En kultur kan vara aktiv på många olika sätt, varav krig enbart är ett. Handel, vetenskapligt och kulturellt utbyte, för att nämna några exempel andra typer av aktiviteter.

Hade inte handel och uppbyggnad av institutioner, (inte bara religiösa sådana), varit viktiga delar av den islamska civilisationens utbredning under ca 700 år, så hade heller inte krigstågen blivit till bestående erövringar. Det finns många exempel på där rena krigståg slutat med att anfallaren ändå blivit uppslukad av de överlägsna motståndarkulturen. Mongol invasionerna är exempel på detta då gyllene hornets härskare konverterade till Islam.

Underskatta aldrig en kulturs styrka, framförallt inte den svenska kulturen. För den är onekligen speciell:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:In...Values_Map.svg

Och gräver man lite djupare i saken och tittar på de olika axlarna så bekräftar detta att Sverige är definitivt på rätt väg. Åtminstonde så tycker jag det, liksom 95 procent av svenskarna.

Citat:
In knowledge societies, an increasing share of the population has grown up taking survival for granted. Their priorities have shifted from an overwhelming emphasis on economic and physical security toward increasing emphasis on subjective well-being, self-expression and quality of life. Selfexpression values give high priority to environmental protection, tolerance of foreigners, gays and lesbians and gender equality, and rising demands for participation in decision-making in economic and political life. The shift from Survival values to Selfexpression values also includes a shift in child-rearing values, from emphasis on hard work toward emphasis on imagination and tolerance as important values to inculcate in a child. And it is connected to a rising sense of subjective well-being that is conducive to an atmosphere of tolerance, trust and political moderation. This produces a culture in which people place relatively high value on individual freedom and self-expression, and have activist political orientations. These are precisely the same attributes that the literature on political culture defines as crucial for democracy.

http://www.worldvaluessurvey.org/wvs...e5-2008_11.pdf

Citera
2011-08-08, 23:41
Medlem
Nja,

Skäms ärligt talat över att Kommunister sitter i riksdagen.
Citera
2011-08-09, 08:49
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Alla dessa frågor besvarades i klippet. ABB hade en poäng i att om han skulle öppet stå för sina värderingar så skulle han tas som en idiot,undermineras,diskrimineras och förlöjligas medans has nya identitet skulle associeras med en rasist eller nazist. Hans liv är därmed förstört om han går ut med hans egentliga åsikter om Islam och invandring. Hans ord, absolut inte mina - men han har nog rätt, jag menar, hans liv hade nog varit i fara.

ABB har inga poänger. Han har klippt och klistrat ett hopkok som inte har någon grund. Att han förlöjligas har enbart med det att göra att han fantiserar. Hans nya identitet? -han har levt i en fantasibubbla som han skapat för att omvärlden varit dum mot honom. Han fick kanske en blå leksaksbil istället för en röd när han var liten.
Citera
2011-08-10, 11:11
Medlem
Är han begåvad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här