2011-07-25, 19:35
Medlem
Se7eens avatar
Jag håller med som dom skrev på aftonblaskan i nån artikel där att han är lite av en Hitler-typ som marknadsför sig genom sina grymma handlingar och försöker bli en slags frälsare. Avrätta aset istället. Hoppas han blir mördad på kåken nån gång i framtiden!
Citera
2011-07-25, 19:36
Medlem
Slinans avatar
Skrämmande yrke denna snubben har: http://www.facebook.com/home.php#!/profile.php?id=100002232895793

Troligtvis bara ett skämt om att han jobbar/jobbat på Breiviks Geofarm. Men det är några få till jag sett som haft det inskrivet sedan innan och sedan tagit bort sitt jobb efter händelsen.
Förvånar mig inte om det är några känslokalla busar som sitter och skämtar om det, men det förvånar mig inte heller om det faktiskt finns några medhjälpare till Breivik.
Citera
2011-07-25, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kompressorkanonen
Dagbladets papiravis har i dag en artikkel om Breivik med opplysninger som kaster lys over hans personlighet.

Innesluttet og sjenert som barn. Flere mobbeepisoder på slutten av barneskolen. I tenårene ble han bråkjekk og skulle tøffe seg. Dette var sannsynligvis motivet for at han begynte med grafitti - han hadde et stort behov for å fremstå som kulere enn han var. Men han gjorde en dødssynd: Han tystet på venner i grafitti-miljøet. Dette medførte at han fikk fiender, men han hadde tydeligvis en venn i A-gjengen som beskyttet ham.

Ble en sær type på videregående, ble mer isolert. Ingen kjente damehistorier.

Ga uttrykk for at han ønsket å bli rik, ville fremstå som en driftig forretningsmann.

Meget opptatt av utseende. Fikk utført plastiske operasjoner i USA.

Og - ikke minst: han begynte med styrketrening i tenårene, og har antagelig etter nokså kort tid supplert treningen med anabole steroider.

Alt dette i følge en venn som kjente ham godt.

Vi har dermed følgende kompott: Manglende farstilknytning og noe rotete familieforhold, sosiale hemninger, mobbing, takler ikke overgang fra barndom til ungdom, brist i den emosjonelle utviklingen, traumatisert av uheldige opplevelser med innvandrere, tiltagende isolasjon, ingen suksess med det motsatte kjønn. Dessuten umoden, forfengelig, ærgjerrig, selvskrytende, opptatt av status, narsissistiske tendenser, såret stolthet, forutrettethet, mytomani, megalomani og stort kontrollbehov. Videre intelligent i den forstand at han kan tilegne seg og benytte seg av store mengder kunnskap, men samtidig et overflatefenomen med svakt utviklede analytiske evner, ensporet i hele sitt vesen, totalt selektiv persepsjon, paranoia, ingen evne til å se nyanser eller vurdere argumenter opp mot hverandre. Og på toppen av det hele et tiltagende sinne og en følelse av å være miskjent. Steroid-bruken blir som et bensin på dette bålet, fyller ham med aggresjon, men gir ham også en voldsom selvfølelse. Alt dette skjer før han blir voksen. Så utvikler han en alvorlig, sannsynligvis psykotisk personlighetsforstyrrelse som radikaliserer hans politiske synspunkter og gir ham et slags korsfarer-kompleks, og han oppdager et parallelt univers av meningsfeller på internett i takt med at han får en stadig sterkere følelse av at han ikke får gehør, ja, blir motarbeidet i de tradisjonelle politiske kanalene. Han glir ut av arbeidslivet og inn i en verden der motforestillingene gradvis slipes bort og stormannsgalskapen hans blåses opp.

Kort sagt: Et sinnsforvirret, emosjonelt avstumpet menneske uten anker.

Som jag förstod det har dom ont om källor och mycket kommer just från "En av Anders vänner"?
Vore bra om du länkade till hela artikeln så man kan se hur trovärt det är själv.

Angående att ABB sågs le när han åkte från rätten så är det den enda bilden på honom under dagen och det enda leende som jag har hört att han gett ifrån sig. Att uttröna från det lilla som dom som faktiskt var med under förhandlingarna sa om hur han var och hans lugn så hördes ingenting om att han skulle suttit och smålett hela tiden. Det vore väl annars något att anmärka på?
Ett leende under en hel dag när man förmodligen är glad att man överlevt transporten till och från domstolen genom ett land där man är mest hatade människan på flera hundra mil eller kanske nöjd över att han fick säga det han ville eller tillbakatänkande på sin sista stund i frihet eller stunden med dom exklusiva prostituerade han hade innan dåden (Vilket han nämnt flera gånger i manifestet).
Många hakar upp sig på vilda antaganden.
Precis som att tro att bara för att han har polisuniform är han polis.

Man borde tro att ni vet bättre än att anta saker så snabbt vid det här laget.

Men jag tror inte leendet som blev fångat på bild talar till hans fördel.
Han ser helt klart galen ut i den situation han befann sig när han log sådär.
Citera
2011-07-25, 19:37
Medlem
viking76s avatar
Breiviks far önskar att Anders borde ha tagit sitt eget liv i stället för andras, och han vill aldrig mer ha kontakt med Anders.

Hans fars hus i Frankrike är omringat av journalister och franskt gendarmeri bevakar.
Citera
2011-07-25, 19:41
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Du vill försköna och glorfiera hans gärningar för du delar hans åsikter, dessutom verkar du rättfärdiga dem med.

Vart fan får du det ifrån?!? Jag glorifierar verkligen inte den här killens handlingar och jag vänder mig starkt emot att du vill sätta den stämpeln på mig. 80 människor har mist livet till ingen nytta.

Allt jag säger är att man i ett demokratiskt samhälle inte kan ha selektiv demokrati. Det är då människor söker sig till det extrema. ALLA åsikter som inte är brottsliga enligt lag måste ges utrymme i den demokratiska samhällsdebatten. Det är nämligen folket som helhet vad jag vet, inte media eller varje enskild individ eller parti, som genom val bestämmer hur landet ska styras, eller??

Det är demokrati att våga ta debatten och att våga diskutera. Om du står för något annat är DU ett hot mot det öppna samhället...
Senast redigerad av rootbit 2011-07-25 kl. 19:49.
Citera
2011-07-25, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItPutsTheLotion
Psykopat används ofta felaktigt. En sociopat och en psykopat kan bete sig likadant. Psykopat betyder att man är född med en biologisk störning, sociopat betyder att man har blivit störd av sina upplevelser.
Många lekmän anser sig vara införstådda med psykiatrins begrepp och diagnostiska gränser. Skulle vilja se lekmän tala med samma självförtroende om neurologi, fysiologi och kirurgi...
Citera
2011-07-25, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Se7een
Jag håller med som dom skrev på aftonblaskan i nån artikel där att han är lite av en Hitler-typ som marknadsför sig genom sina grymma handlingar och försöker bli en slags frälsare. Avrätta aset istället. Hoppas han blir mördad på kåken nån gång i framtiden!

Just det du menar den dåligt skrivna artikeln som hoppar mellan tre eller fyra olika ämnen och inte direkt handlar om någonting utan bara drar citat ryckta ur luften (Vissa känner jag faktiskt inte ens igen från det jag läst av manifestet, som t.ex. att han skrivit att han själv är en "frontsoldat för den vita rasen" och ser inte alls ut att höra hemma där eller passa in med resten. Är citaten ens verkligen hämtade därifrån eller som resten av artikeln random dravel?).
Just den ja.

Tog mig friheten att leta upp den åt dig så vi får med den här så alla kan läsa.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/terrordadetinorge/article13373973.ab
Citera
2011-07-25, 19:43
Medlem
Liivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viking76
Breiviks far önskar att Anders borde ha tagit sitt eget liv i stället för andras, och han vill aldrig mer ha kontakt med Anders.

Hans fars hus i Frankrike är omringat av journalister och franskt gendarmeri bevakar.

Som de senaste nästan 20 åren då..?
Det stod att pappan inte haft kontakt med sonen sen han var i femtonårsåldern, så då är det inte så konstigt att han inte vill ha någon kontakt nu heller.
Citera
2011-07-25, 19:44
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Jag reagerade också på detta, en ovanligt känslokall pappa.
Såg helst att han begått själmord efter dåden.
Verkar helt bara tänka på sig själv.
Hans agerande har säkert haft stor betydelse för hur ABB utvecklats.

Exakt! Relationen till fadern känns mycket viktig i sammanhanget. Jag rös åt faderns uttalande. Han ska för tusan vara en diplomat också, och nåt med just det rimmar illa. Men hur som så ska en förälder älska sitt barn oavsett vad barnet har gjort, även i de värsta av fall. Det är inte naturligt av en förälder att önska sitt barns död. Och detta är dessutom sagt under en intervju där de mest kallsinniga ändå brukar välja sina ord..

Jag har inte källan på detta (tror det var AB eller Expressen) som skrev att ABB själv hade sagt att pappan bröt kontakten med honom. Att fadern drog sig undan, också från de andra barnen och att det därmed var tydligt att felet inte var hans (ABBs). Han försökte återuppta kontakten, men fick avslag pga att tidpunkten inte var rätt med hänseende till faderns hälsa mm. Uttalandet är stick i stäv med pappans uppgifter om att sonen bröt och sa att han skulle flytta till Amerika.

Hur har detta avvisande till kontaktförsök påverkat sonen?

Märk detta: ABB skonade en person vid skjutningen, Adrian Pracon. När han stod och siktade på honom bad en 11-årig pojke för Adrians liv med orden: "Skjut mig inte, nu har du skjutit nog. Du har dödat min pappa. Jag är för ung för att dö. Var så snäll och skjut inte, låt oss vara." http://www.aftonbladet.se/nyheter/terrordadetinorge/article13371637.ab

Var det 11-åringens ord om pappan som fick ABB att välja att inte skjuta? Han skonade ingen annan. Påminde 11-åringens förlust av pappan ABBs förlust av sin egen far?
Senast redigerad av Summerbird 2011-07-25 kl. 19:48.
Citera
2011-07-25, 19:46
Medlem
brianmolkos avatar
Hans rättegång kommer bli bland de största i Norge sen Quisling ?
Citera
2011-07-25, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Se7een
Folk är så obildade, han liknar inte Hitler alls, han var en som uppviglade folk och lyckades bra med detta, ABB lyckades inte alls, se bara hans misslyckade politiska karriär.
Snarare är Idi Amin Dada en bättre liknelse, han höll också på med att konstruera ordnar och gav sig själv en massa krimskrams, sen är hans logik ungefär lika bra som ABBs.
Citera
2011-07-25, 19:49
Medlem
ItPutsTheLotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Många lekmän anser sig vara införstådda med psykiatrins begrepp och diagnostiska gränser. Skulle vilja se lekmän tala med samma självförtroende om neurologi, fysiologi och kirurgi...

Jag har 20+ universitetspoäng i allmän psykologi och således ett diplom med litet biämne, och ungefär hälften så många i fysiologi under bältet, så lite vet jag iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in