2011-07-25, 17:53
Medlem
ItPutsTheLotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sichti
Eftersom många bara slänger ut sig att varje människa som man inte tycker om är psykopat idag så tror jag endast på en psykopat diagnos som är ställd av människor som jobbar på t.ex. fängelser och har träffat vad de kan diagnostisera som en psykopat ur ett relativt stort urval tungt kriminellt belastade individer.

Visst har jag träffat på en liten del människor under mitt liv som jag varit skraj för. Impulsiva och oberäkneliga. Men om de kan klassas som psykopater eller inte har jag inte en aning om. Tror att det behövs mer än ett test utformat av Robert Hare för att avgöra om man lider av personlighetsstörningar som psykopat.

Så jag fördjupar mig helt enkelt inte mer i detta nu eftersom jag anser att jag inte har tillräckligt med erfarenhet och tur är väl det.
Jag tror vi kan vara överens om att enbart psykiatriker bör ställa diagnoser.
Citera
2011-07-25, 18:02
Medlem
Prodelins avatar
Oftast får såna här terroristattacker i samhället en motreaktion istället och är inte en lösning för att förändra åsikter hos medborgare för det var ju hans avsikt med attacken.
Citera
2011-07-25, 18:03
Medlem
Crossmacks avatar
Slog ihop fler trådar om ABB //mod
Citera
2011-07-25, 18:26
Medlem
Dagbladets papiravis har i dag en artikkel om Breivik med opplysninger som kaster lys over hans personlighet.

Innesluttet og sjenert som barn. Flere mobbeepisoder på slutten av barneskolen. I tenårene ble han bråkjekk og skulle tøffe seg. Dette var sannsynligvis motivet for at han begynte med grafitti - han hadde et stort behov for å fremstå som kulere enn han var. Men han gjorde en dødssynd: Han tystet på venner i grafitti-miljøet. Dette medførte at han fikk fiender, men han hadde tydeligvis en venn i A-gjengen som beskyttet ham.

Ble en sær type på videregående, ble mer isolert. Ingen kjente damehistorier.

Ga uttrykk for at han ønsket å bli rik, ville fremstå som en driftig forretningsmann.

Meget opptatt av utseende. Fikk utført plastiske operasjoner i USA.

Og - ikke minst: han begynte med styrketrening i tenårene, og har antagelig etter nokså kort tid supplert treningen med anabole steroider.

Alt dette i følge en venn som kjente ham godt.

Vi har dermed følgende kompott: Manglende farstilknytning og noe rotete familieforhold, sosiale hemninger, mobbing, takler ikke overgang fra barndom til ungdom, brist i den emosjonelle utviklingen, traumatisert av uheldige opplevelser med innvandrere, tiltagende isolasjon, ingen suksess med det motsatte kjønn. Dessuten umoden, forfengelig, ærgjerrig, selvskrytende, opptatt av status, narsissistiske tendenser, såret stolthet, forutrettethet, mytomani, megalomani og stort kontrollbehov. Videre intelligent i den forstand at han kan tilegne seg og benytte seg av store mengder kunnskap, men samtidig et overflatefenomen med svakt utviklede analytiske evner, ensporet i hele sitt vesen, totalt selektiv persepsjon, paranoia, ingen evne til å se nyanser eller vurdere argumenter opp mot hverandre. Og på toppen av det hele et tiltagende sinne og en følelse av å være miskjent. Steroid-bruken blir som et bensin på dette bålet, fyller ham med aggresjon, men gir ham også en voldsom selvfølelse. Alt dette skjer før han blir voksen. Så utvikler han en alvorlig, sannsynligvis psykotisk personlighetsforstyrrelse som radikaliserer hans politiske synspunkter og gir ham et slags korsfarer-kompleks, og han oppdager et parallelt univers av meningsfeller på internett i takt med at han får en stadig sterkere følelse av at han ikke får gehør, ja, blir motarbeidet i de tradisjonelle politiske kanalene. Han glir ut av arbeidslivet og inn i en verden der motforestillingene gradvis slipes bort og stormannsgalskapen hans blåses opp.

Kort sagt: Et sinnsforvirret, emosjonelt avstumpet menneske uten anker.
Senast redigerad av kompressorkanonen 2011-07-25 kl. 18:29.
Citera
2011-07-25, 18:27
Awaiting Email Confirmation
Vet inte om detta är tillåtet. Om inte så ta bort det!
Rent hypotetiskt skulle man med en skåpbil eller kanske med bil och husvagn
frakta en liknande bomb som den i Oslo
(eller ännu större) ombord på en bil/passagerarfärja.
Vad finns det för kontroller när fordon kör ombord?
Finns färjor som tar några tusen passagerare. Vad skulle då ha hänt?

Att tänka fritt är bra, att tänka rätt är bättre.
Senast redigerad av bossse 2011-07-25 kl. 18:36.
Citera
2011-07-25, 18:39
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Men snälla aftonhoran, om man "fuskar" med bevisföringen skapas det flera SD folk och det vill vi väll inte

En slutsats både höger och vänster människor inte kan förneka är:
Ingen invandrad muslim är ett större hot emot vårat samhälle än ABB är och var (vilken politiska falang tillhör han) .... PUNKT!!! Ta argumentationen därifrån ......

Jag tror att människor som sympatiserar med Breivik tänker i ett annat perspektiv än här och nu. Jag tror att resonemanget är att man över tiden inte vill hamna i minoritet i sitt eget land och att islam därför är ett reellt hot. En enskild handling kan ju aldrig jämföras med en hel befolknings underkastelse.

Jag tror att vi kommer att få se fler galningar likt Breivik om inte makthavare och media slutar att förtrycka människors demokratiska rätt att rösta på vilket parti de vill utan att de därför ska behöva känna sig som brottslingar. Demokrati kan nämligen inte bara innebära att ha samma åsikt som Aftonbladet. Det är ju när man stänger in djur i hörn med psykiskt eller fysiskt våld som de blir galna och biter tillbaka.

Det är väldigt tragiskt det som har hänt men jag anser faktiskt att media och makthavare har en stor skuld att bära. Tragedin är frukten av ett sedan länge ruttet träd.

Mina tankar går oavkortat till offer och anhöriga. Ingen ska behöva dö för sin politiska åsikt i ett demokratiskt samhälle...
Citera
2011-07-25, 19:04
Awaiting Email Confirmation
Någon som vet om Breivik hade någon flyktplan från ön, när han fått slut med ammunition?
Citera
2011-07-25, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Jag tror att människor som sympatiserar med Breivik tänker i ett annat perspektiv än här och nu. Jag tror att resonemanget är att man över tiden inte vill hamna i minoritet i sitt eget land och att islam därför är ett reellt hot. En enskild handling kan ju aldrig jämföras med en hel befolknings underkastelse.

Jag tror att vi kommer att få se fler galningar likt Breivik om inte makthavare och media slutar att förtrycka människors demokratiska rätt att rösta på vilket parti de vill utan att de därför ska behöva känna sig som brottslingar. Demokrati kan nämligen inte bara innebära att ha samma åsikt som Aftonbladet. Det är ju när man stänger in djur i hörn med psykiskt eller fysiskt våld som de blir galna och biter tillbaka.

Det är väldigt tragiskt det som har hänt men jag anser faktiskt att media och makthavare har en stor skuld att bära. Tragedin är frukten av ett sedan länge ruttet träd.

Mina tankar går oavkortat till offer och anhöriga. Ingen ska behöva dö för sin politiska åsikt i ett demokratiskt samhälle...
Du vill försköna och glorfiera hans gärningar för du delar hans åsikter, dessutom verkar du rättfärdiga dem med.
Citera
2011-07-25, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omarsel
När man läser intervjun med hans kan man skönja vissa osympatiska drag. Han verkar mest tänka på sig själv, sitt rykte och sin säkerhet.

http://www.expressen.se/nyheter/1.25...-sitt-eget-liv

Jag reagerade också på detta, en ovanligt känslokall pappa.
Såg helst att han begått själmord efter dåden.
Verkar helt bara tänka på sig själv.
Hans agerande har säkert haft stor betydelse för hur ABB utvecklats.
Citera
2011-07-25, 19:18
Medlem
Bylines avatar
Jag hoppas att det här inte är OT i denna tråd... men efter att ha sett de senaste bilderna tagna idag på ABB när han lämnar rätten med ett stort leende på läpparna, så ser han ut som Martin Emtenäs.
Martin Emtenäs är en person som jag har en liten avståndsförälskelse i (vi alla har väl någon sådan), och det gör att jag känner mig väldigt obehaglig till mods. Lite löjligt, jag vet, de är ju inte samma person. Tack och lov dock, där Martin har varma, goa ögon, så är ABB's ögon iskalla.
Citera
2011-07-25, 19:23
Medlem
hemliga.agentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossse
Någon som vet om Breivik hade någon flyktplan från ön, när han fått slut med ammunition?

Breiviks plan var aldrig att fly från ön utan att bli gripen och få en rättegång.
Det som hände i Norge under helgen var hans marknadsföring för sitt manifest.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Du vill försköna och glorfiera hans gärningar för du delar hans åsikter, dessutom verkar du rättfärdiga dem med.

Nej, han förklarade bara hur människor som delar Breiviks åsikter ser på världen och "problemet med islamiseringen av europa".
Citera
2011-07-25, 19:33
Medlem
Vi vet att mycket av hans 1,500 sidorsmanifest är plagiat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här