Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det speciella - och m-y-c-k-e-t avvikande - med Breivik är hans totala brist på hämningar. Detta är förbluffande - eftersom alla, som haft honom som skolkamrat, inte har sett minsta tecken till detta. De flesta som blir hotade, rånade, misshandlade tar inte till vapen - pga. medfödda och förvärvade hämningar.
Jag tror precis som du, att enbart en brist på hämningar ingalunda räcker för att kalla någon för psykopat.
Jag tänkte på mannen som grundade SAS:
"Stirling often led from the front, his SAS units driving through enemy airfields to shoot up aircraft and crew rather than stopping to attach bombs to enemy aircraft." Endast en mycket speciell person klarar av, att "[drive] through enemy airfields to shoot up aircraft and crew".
Psykopati är en sådan diffus diagnos inom psykologin att man borde slopa diagnosen helt och hållet tycker jag.
När jag läste psykologi A på gymnasiet sa läraren som jag ansåg som kunnig inom ämnet och som tidigare även hade jobbat med kriminella som psykolog på anstalter att t.ex. Clark Olofsson är en tvär äkta psykopat.
Jag diskuterade med läraren efter lektionen att man måste ju dra en gräns när man stämplar individer med denna diagnos. Jag sa att Clark Olofsson nästan aldrig vad jag vet har utfört kriminella handlingar som våldsbrott alltså misshandel, dråp och mord. Han har snott bilar, rånat banker och handlat med relativt stora mängder narkotika. Men han har aldrig dödat någon. Visst dödar droger men man slipper ju se människorna i ögonen.
Nu så menar jag inte att man måste döda för att klassas som psykopat. Men lever man det där Bonnie and Clyde livet likt en amerikansk film utan samvete så är man psykopat helt enkelt. Den största orsaken här vad som avgör om både Clark och norrmannen är psykopater eller om en av dom är det och den andra inte är om någon av dom lär sig av sina misstag. Här utger sig t.ex. Clark Oloffson som en typisk psykopat eftersom han ständigt torskat för nya brott.
Ska man se på de båda individerna så skulle nog ändå psykopat diagnosen vara mer korrekt ställd på Clark Oloffson p.g.a. av sin bakgrund som uppväxt i ett trasig alkoholiserat hem som barn och livnärt sig på kriminalitet mer eller mindre hela sitt vuxna liv.
Den stora frågan vad som avgör om norrmannen är psykopat är om han har ett samvete. Även här utger sig t.ex. Clark Oloffson som den typiska psykopaten. rapp i käften. Gillade att vara med i media och mer eller mindre skryta om sina brott. Om norrmannen har detta psyke och visar att han inte har det minsta av samvete och inte sonar sitt brott avgör om han kan klassas som psykopat.
Dom som kan ge det bästa svaret på frågan om norrmannen är psykopat är inte psykologer utan vakterna på häktet och kåken som får studera denna människa varje dag. Hör man honom gråta sig till sängs varje dag och försöker ta livet av sig är han troligtvis inte psykopat. Har han istället en manisk syn på sig själv som något som universum "kretsar" kring och inte ångrar sitt attentat utan till och med skryter om det efter att dådet begåtts är han en sann psykopat.