2011-07-25, 15:35
Medlem
Sitter och tittar på domstolens utlåtande efter häktningsförhandlingen nu. Otroligt att de är så villiga att föra vidare hans argumentation. Har får precis den propagandakanal som han ville ha.
Citera
2011-07-25, 15:43
Medlem
ItPutsTheLotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrangelben
Tyvärr är det ännu en sak som påminner om många användare på fb. Mördar-Anders, Sverigedemokraternas riksdagsledamot Kent Ekeroth och många högerextrema "skribenter" på fb har många nämnare gemensamt.

1. De delar ett naivt motstånd mot mångkulturalismen!
2. De använder ett begrepp de kallar etablissemanget. Denna fiktiva term uppfattar jag som att de radikala högerextrema menar media och de riksdagspartier som inte är SD. Enligt dessa paranoida individer står etablissemanget inte längre för demokratiska värden.
3. Det största hatet har riktats mot socialdemokraterna i både Norge och Sverige och inte minst mot Mona Sahlin. Mördar-Anders själv skriver en hel del om Mona t.ex. i sitt manifest.
4. Starkt präglad av Islamofobi, dvs ogrundad rädsla för Islam. Många gånger uttryckt i direkt hat.
5. Domedagsprofetior. De delar samma paranoida syn på att om ingenting görs kommer tydligen Islam att ta över Europa.

Mördar-Anders är alltså ingen galning som agerat isolerat. Han ingår i en kontext av en allt mer radikaliserad antimuslimsk högerextremism. Vi måste stå upp mot dessa hatiska individer! Men vi gör inte det med mer hat och förakt. Vi gör det genom utbildning, tolerans och medmänsklighet!

1. Jag tycker att vi måste se över integrationsprocessen å det grövsta.
2. Jag röstar inte SD men hoppas att sjuklövern ska ta sitt förnut till fånga och börja våga erkänna och prata om invandringsproblematiken.
3. Mona Sahlin är en barnslig "göra tvärtom"-politiker som provocerar Svensson för att dra uppmärksamhet till sin egen person.
4. Religionsfrihet ska vi ha i Sverige men många räds nog den "islamska" kulturen. Kristendomen har varit ett fanskap till religion en gång i tiden men vi har lyckats sekulisera oss och byggt ett samhälle på dess goda egenskaper, muslimerna kan göra detsamma men det ligger nog långt fram i tiden.
5. Den matematiska uträkningen av detta är antagligen ganska överdriven då andra och tredje generation inte kommer att skaffa åtta barn per familj, men nog är det en utveckling att hålla ett öga på.
Citera
2011-07-25, 15:43
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarathustra01
Sitter och tittar på domstolens utlåtande efter häktningsförhandlingen nu. Otroligt att de är så villiga att föra vidare hans argumentation. Har får precis den propagandakanal som han ville ha.
Tyckte det också var sjukt, men finns intresse för varför han gjorde det i media. Han fick inte fritt fram att berätta offentligt, någon han redan har gjort med manifestet.
Citera
2011-07-25, 15:47
Medlem
Om Anders värld var ett gigantiskt pussel han suttit och klurat på i många år måste man säga att de flesta bitar faller så väl på plats så man kan undra vad som guidar dom så bra.
Citera
2011-07-25, 15:51
Medlem
ABB kommer minnas som en kultfigur i västeuropa oavsett vad man tycker om hans budskap... Hans manifest kommer spridas.. En extremt lyckad terrorist, Terrororganisationer som ETA, Al quaida med mer är säkert mycket avundsjuka över att inte ha typer som honom i sin organisation..
Citera
2011-07-25, 15:58
Medlem
Sichtis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det speciella - och m-y-c-k-e-t avvikande - med Breivik är hans totala brist på hämningar. Detta är förbluffande - eftersom alla, som haft honom som skolkamrat, inte har sett minsta tecken till detta. De flesta som blir hotade, rånade, misshandlade tar inte till vapen - pga. medfödda och förvärvade hämningar.

Jag tror precis som du, att enbart en brist på hämningar ingalunda räcker för att kalla någon för psykopat.

Jag tänkte på mannen som grundade SAS:

"Stirling often led from the front, his SAS units driving through enemy airfields to shoot up aircraft and crew rather than stopping to attach bombs to enemy aircraft." Endast en mycket speciell person klarar av, att "[drive] through enemy airfields to shoot up aircraft and crew".

Psykopati är en sådan diffus diagnos inom psykologin att man borde slopa diagnosen helt och hållet tycker jag.
När jag läste psykologi A på gymnasiet sa läraren som jag ansåg som kunnig inom ämnet och som tidigare även hade jobbat med kriminella som psykolog på anstalter att t.ex. Clark Olofsson är en tvär äkta psykopat.

Jag diskuterade med läraren efter lektionen att man måste ju dra en gräns när man stämplar individer med denna diagnos. Jag sa att Clark Olofsson nästan aldrig vad jag vet har utfört kriminella handlingar som våldsbrott alltså misshandel, dråp och mord. Han har snott bilar, rånat banker och handlat med relativt stora mängder narkotika. Men han har aldrig dödat någon. Visst dödar droger men man slipper ju se människorna i ögonen.

Nu så menar jag inte att man måste döda för att klassas som psykopat. Men lever man det där Bonnie and Clyde livet likt en amerikansk film utan samvete så är man psykopat helt enkelt. Den största orsaken här vad som avgör om både Clark och norrmannen är psykopater eller om en av dom är det och den andra inte är om någon av dom lär sig av sina misstag. Här utger sig t.ex. Clark Oloffson som en typisk psykopat eftersom han ständigt torskat för nya brott.

Ska man se på de båda individerna så skulle nog ändå psykopat diagnosen vara mer korrekt ställd på Clark Oloffson p.g.a. av sin bakgrund som uppväxt i ett trasig alkoholiserat hem som barn och livnärt sig på kriminalitet mer eller mindre hela sitt vuxna liv.

Den stora frågan vad som avgör om norrmannen är psykopat är om han har ett samvete. Även här utger sig t.ex. Clark Oloffson som den typiska psykopaten. rapp i käften. Gillade att vara med i media och mer eller mindre skryta om sina brott. Om norrmannen har detta psyke och visar att han inte har det minsta av samvete och inte sonar sitt brott avgör om han kan klassas som psykopat.

Dom som kan ge det bästa svaret på frågan om norrmannen är psykopat är inte psykologer utan vakterna på häktet och kåken som får studera denna människa varje dag. Hör man honom gråta sig till sängs varje dag och försöker ta livet av sig är han troligtvis inte psykopat. Har han istället en manisk syn på sig själv som något som universum "kretsar" kring och inte ångrar sitt attentat utan till och med skryter om det efter att dådet begåtts är han en sann psykopat.
Senast redigerad av Sichti 2011-07-25 kl. 16:03.
Citera
2011-07-25, 15:59
Medlem
Att en ensam person med mycket mycket begränsade finansiella medel kan åsamka detta är skräckinjagande.

Ifall en terrororganisation hade fått rekryterat honom kunde det här ha blivit så mycket värre.

Men jag betvivlar att det låg i hans avsikter att skada/döda fler än han gjorde och på egen hand hade han förmodligen godare utsikter att hålla det hemligt och planera det så länge och såväl som han gjort. Många människor inblandade innebär risker.
Citera
2011-07-25, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Man blir inte psykopat för att fadern lämnar familjen, eller sällan är hemma.

Hela tiden slänger sig användare med begrepp som "psykopat" så fort ett oförklarigt och grymt brott inträffat.
På Wikipedia finns faktiskt en bra artikel om psykopati, läs den gärna. Det är en bra och lättfattlig introduktion.

Återkom sen gärna med en analys av ABB:s beteende under sin uppväxt som indikerar att han skulle vara psykopat. Jag har inte hittat något som tyder på det, alla skildringar från vänner och grannar talar snarare för motsatsen.

Innan du uttalar dig kanske du ska ta reda på vad som diskuteras. Begreppet psykopati behöver du inte definiera för mig, sannolikheten för att jag har mycket mer utbildning inom det området är betydligt större än att du har det. Det är för övrigt ett lekmannauttryck och ett samlingsnamn för den sociala påverkan ett antal personlighetsstörningar kan orsaka.

Att han är "psykopat" är ställt utom allt tvivel. Det enda alternativet hade ju varit en tillfällig psykos, vilket tydligt uteslutits med hans manifest.

Det vi diskuterade var om det fanns spår under hans uppväxt på några avvikelser från det normala. Någon uttalade sig om att det inte såg ut att finnas det, medan jag hävdade och fortfarande hävdar att relationen till fadern inte är normal. Jag är helt övertygad om att man kommer att hitta mer tecken på avvikelser nu när man kommer att skärskåda honom. Som du säkert känner till behöver han inte ha skickat några signaler på uppenbar psykopati under uppväxten, men han har med all säkerhet haft en allmän skörhet som sedan utvecklats till fullskalig psykopati genom olika livstrauman.
Citera
2011-07-25, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av taggen89
ABB kommer minnas som en kultfigur i västeuropa oavsett vad man tycker om hans budskap... Hans manifest kommer spridas.. En extremt lyckad terrorist, Terrororganisationer som ETA, Al quaida med mer är säkert mycket avundsjuka över att inte ha typer som honom i sin organisation..
Knappast ETA då de är en armé av folket och för folket, inte en enmans armé.
Citera
2011-07-25, 16:13
Medlem
Eller så är det inget som helst fel på hans psyke utan du och många andra sitter bara och försöker hitta orsaker som inte finns till varför inte alla som delar hans åsikter gör såhär?
Citera
2011-07-25, 16:13
Medlem
Sichtis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trolljakt
Innan du uttalar dig kanske du ska ta reda på vad som diskuteras. Begreppet psykopati behöver du inte definiera för mig, sannolikheten för att jag har mycket mer utbildning inom det området är betydligt större än att du har det. Det är för övrigt ett lekmannauttryck och ett samlingsnamn för den sociala påverkan ett antal personlighetsstörningar kan orsaka.

Att han är "psykopat" är ställt utom allt tvivel. Det enda alternativet hade ju varit en tillfällig psykos, vilket tydligt uteslutits med hans manifest.

Det vi diskuterade var om det fanns spår under hans uppväxt på några avvikelser från det normala. Någon uttalade sig om att det inte såg ut att finnas det, medan jag hävdade och fortfarande hävdar att relationen till fadern inte är normal. Jag är helt övertygad om att man kommer att hitta mer tecken på avvikelser nu när man kommer att skärskåda honom. Som du säkert känner till behöver han inte ha skickat några signaler på uppenbar psykopati under uppväxten, men han har med all säkerhet haft en allmän skörhet som sedan utvecklats till fullskalig psykopati genom olika livstrauman.

Jag var faktiskt ganska inställd på det där med psykotisk.

Det som typiskt visar på tecken av psykos är när hans försvarsadvokat säger att detta bara var något han var "tvungen" att utföra.

Detta är typsikt för psykoser. Att man har ett uppdrag man ska fullfölja!
Citera
2011-07-25, 16:20
Medlem
HerrPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sichti
Jag var faktiskt ganska inställd på det där med psykotisk.

Det som typiskt visar på tecken av psykos är när hans försvarsadvokat säger att detta bara var något han var "tvungen" att utföra.

Detta är typsikt för psykoser. Att man har ett uppdrag man ska fullfölja!

Ja, det där är en viktig poäng. På samma sätt som själmordsbombare blir psykotiska vid själva utförandet, tror jag att även denne man har försatt sig i ett sådant tillstånd. När han väl gick upp på morgonen för att utföra sitt dåd var det i hans värld helt enkelt mentalt svårare att avstå än att fullfölja det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in