Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-04-03, 10:58
  #1
Medlem
Poissas avatar
Har en splitterny Dator som bara står på golvet och samlar damm men den senaste hårdvaran och i7 processor och 2 gigs grafikkort och ja allt möjligt.
problemet är att sen mitt virus skydd gick ut så vill jag inte längre använda windows och jag tänker inte betala för att köpa nytt virus skydd och jag litar inte på dom billiga viruskydden eftersom jag vet hur sårbara dom egentligen är.
har en bärbar gammal dator jag använder vanligtvis med linux backtrack 5 installerat på som jag använder till allt. jag gillar linux som operativsystem det går inte att få virus på man behöver inget viruskydd och man kan göra så mycket mer.
nu är frågan är det värt att installera linux mint, blackuntu . ubuntu . kbuntu. opensuse. fedora. eller vad som hellst på den och bara köra det ? . eller ska jag köra varsin partition med ena xp och ena linux på? .
är som sagt trött på windows i allmänhet men skulle kunna ha windows på ena partitionen om det nu är xp.
är det värt det ? skulle du ha gjort det? och isåfall vilket linux skulle du ha valt?
det tråkiga är att allt inte funkar lika bra. msn är värdelöst på linux och ja förlorar en hel del användbara exe program som inte funkar till linux..

ge mig förslag och råd snälla
Citera
2012-04-03, 11:04
  #2
Medlem
Är det värt det? Vilken fråga...

Det beror ju helt på dig. Många program går ju att köra via Wine. Om du kör mycket spel och inte gillar att krångla är rekommenderar jag dualboot. Själv kör jag enbart Ubuntu sedan ca tre år och har inga som helst planer på att byta tillbaka.
Citera
2012-04-03, 11:07
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Jag själv litar på ett gratis virusskydd och det är jag inte ensam om. Vidare lär det ju visst att få virus till Linux, det är nog bara mer ovanligt. Det bästa virusskyddet är sunt förnuft. Vilken dist du ska använda är ju egentligen en smaksak, hur mycket du vill pyssla och så vidare. Till sist känns det som slöseri på en bra speldator om du bara ska köra Linux på den.
Citera
2012-04-03, 11:08
  #4
Medlem
Poissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Är det värt det? Vilken fråga...

Det beror ju helt på dig. Många program går ju att köra via Wine. Om du kör mycket spel och inte gillar att krångla är rekommenderar jag dualboot. Själv kör jag enbart Ubuntu sedan ca tre år och har inga som helst planer på att byta tillbaka.

under dom senaste 2 åren har jag nästan bara kört ubuntu och backtrack 5 på olika partitioner på bärbara trots att ja haft windows 7 på stationära ett tag innan det vista.
men jag har alltid tyckt windows känns så sårbart och osäkert så har mer lämnat windows. kör mycket program i wine på linux redan nu, men det tråkiga om man byter bort win7 är ju att man inte kan spela alla spela som la noire o gta . men att lägga in linux på en splitterny dator känns ändå som ett bra val.
kan du beskriva vad du gillar mest med ubuntu? och varför du valt att använda det främst?
Citera
2012-04-03, 11:11
  #5
Medlem
Poissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag själv litar på ett gratis virusskydd och det är jag inte ensam om. Vidare lär det ju visst att få virus till Linux, det är nog bara mer ovanligt. Det bästa virusskyddet är sunt förnuft. Vilken dist du ska använda är ju egentligen en smaksak, hur mycket du vill pyssla och så vidare. Till sist känns det som slöseri på en bra speldator om du bara ska köra Linux på den.

allt går men det är ytterst sällsynt att få virus på linux.
eftersom jag både använder datorn till att spela, se film och olika "internet lekar " för att beskriva det med ett finare ord. inte porr då utan snarare utforskning. så har du rätt i att det känns rätt mycket slöseri att byta bort en såpass bra speldatorn till att installera linux som man knappt kan spela något spel på överhuvudtaget .. det är ett svårt val.
Citera
2012-04-03, 11:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poissa
under dom senaste 2 åren har jag nästan bara kört ubuntu och backtrack 5 på olika partitioner på bärbara trots att ja haft windows 7 på stationära ett tag innan det vista.
men jag har alltid tyckt windows känns så sårbart och osäkert så har mer lämnat windows. kör mycket program i wine på linux redan nu, men det tråkiga om man byter bort win7 är ju att man inte kan spela alla spela som la noire o gta . men att lägga in linux på en splitterny dator känns ändå som ett bra val.
kan du beskriva vad du gillar mest med ubuntu? och varför du valt att använda det främst?
Egentligen gillar jag inte Ubuntu så mycket, men jag vet inte om jag orkar med allt jox som kommer med Debian.

Anledningen till att jag valt Ubuntu är att allt (som fungerar) fungerar out of the box. Ett exempel på lite krångel i Debian är att en vanlig användare inte har tillgång till sudo. För att fixa det måste man manuellt redigera en configfil. Det är ett av många exempel, men i grunden är Debian ett mycket bättre system.
Citera
2012-04-03, 11:15
  #7
Medlem
Poissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Egentligen gillar jag inte Ubuntu så mycket, men jag vet inte om jag orkar med allt jox som kommer med Debian.

Anledningen till att jag valt Ubuntu är att allt (som fungerar) fungerar out of the box. Ett exempel på lite krångel i Debian är att en vanlig användare inte har tillgång till sudo. För att fixa det måste man manuellt redigera en configfil. Det är ett av många exempel, men i grunden är Debian ett mycket bättre system.

mjo kan hålla med dig där, och det känns säkrare och bekvämare på något sätt när man väl lärt sig commandon i terminalen. och vet vad man gör.
Citera
2012-04-03, 11:16
  #8
Medlem
hashs avatar
Jag hade kört en dualboot om jag vore dig.
Ibland kanske du vill leka lite i Windows med något spel, även om det går att spela i linux de flesta spelen numera i Wine.

Archlinux är en trevlig dist som du säkert kommer gilla, snabb och ger en härlig känsla av frihet.

Själv köpte jag en ny dator förra hösten och kastade ut Windows helt, helst vill man inte betala Microsoft-skatten men som de flesta vet så är det förinstallerat i de flesta nya datorer och det är svårt att övertyga säljare om att sänka priset och ta bort Windows från datorn.
Citera
2012-04-03, 11:18
  #9
Medlem
Poissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Jag hade kört en dualboot om jag vore dig.
Ibland kanske du vill leka lite i Windows med något spel, även om det går att spela i linux de flesta spelen numera i Wine.

Archlinux är en trevlig dist som du säkert kommer gilla, snabb och ger en härlig känsla av frihet.

Själv köpte jag en ny dator förra hösten och kastade ut Windows helt, helst vill man inte betala Microsoft-skatten men som de flesta vet så är det förinstallerat i de flesta nya datorer och det är svårt att övertyga säljare om att sänka priset och ta bort Windows från datorn.

det är nog så. det ända behovet av windows jag har är väl som sagt spel och en del redigering av filmer.
men jag trivs mycket bättre med linux i stora hela och det känns helare och fräschare på något sätt om man vet hur det fungerar.
kör du archlinux ?
vad tror du om att gå tillbaka några steg och köra windows xp på en partition och något linux distro på den andra?
Citera
2012-04-03, 11:24
  #10
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poissa
det är nog så. det ända behovet av windows jag har är väl som sagt spel och en del redigering av filmer.
men jag trivs mycket bättre med linux i stora hela och det känns helare och fräschare på något sätt om man vet hur det fungerar.
kör du archlinux ?
vad tror du om att gå tillbaka några steg och köra windows xp på en partition och något linux distro på den andra?

Jag vet inte hur det är med din hårdvara om det finns drivrutiner till WinXP, skulle gissa att du kanske får lite problem här.

Ja, jag kör Archlinux, har kört det sen version 0,6.

PS. Varför tycker du att MSN suger i linux, finns ju mängder av olika mjukvaror som stödjer det protokollet?
Citera
2012-04-03, 11:24
  #11
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poissa
allt går men det är ytterst sällsynt att få virus på linux.
eftersom jag både använder datorn till att spela, se film och olika "internet lekar " för att beskriva det med ett finare ord. inte porr då utan snarare utforskning. så har du rätt i att det känns rätt mycket slöseri att byta bort en såpass bra speldatorn till att installera linux som man knappt kan spela något spel på överhuvudtaget .. det är ett svårt val.

Jag förstår faktiskt inte den här oron för virus egentligen. Det gäller bara att tänka lite på vad man gör. Jag körde utan A/V i mer än tio år utan ett enda virus. Har du dessutom ett äkta (eller välcrackat) Windows så får man ett väldigt bra och gratis virusskydd.
Citera
2012-04-03, 11:25
  #12
Medlem
Poissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Jag vet inte hur det är med din hårdvara om det finns drivrutiner till WinXP, skulle gissa att du kanske får lite problem här.

Ja, jag kör Archlinux, har kört det sen version 0,6.

PS. Varför tycker du att MSN suger i linux, finns ju mängder av olika mjukvaror som stödjer det protokollet?

har inte hittat något protokoll som stöder webcam till exempel.
vet du något?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback