Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-04-03, 10:07
  #1
Medlem
Hej,

Råkade stöta på detta inlägg på redey: http://www.redeye.se/aktiebloggen/me...tanka-mediratt

"Insiders har köpt på sig mer aktier i Medirätt sedan introduktionen och det är lätt att förstå varför om man bara tar sig tid att titta på vad som händer. Sällan eller aldrig har ett bättre risk/reward-läge skådats.



Jag noterar med glädje att IR-ansvarige i Medirätt återigen valt att köpa på sig aktier i bolaget där han är insiderregistrerad. Ingen stor summa i det stora hela men han har tidigare köpt på sig vid flera tillfällen och man får intrycket att han hyser stor tilltro till bolagets möjligheter. Och varför skulle han inte det? Normalt tar det lång tid för dessa så kallade förhoppningsbolag att etablera sin försäljning, men i detta smått unika läge har andra mycket större aktörer redan etablerat deras teknologi åt dem. Väl medvetna om att Medirätt sökt patent har de valt att inkludera mjukvara som ska förhindra felmedicinering i minst 150 000 datajournaler. Dessa bolag måste nu betala licens till medirätt eller ta diskussionen i rätten och gissningsvis väljer de det förstnämnda alternativet.



En väldigt intressant krydda i detta är att det rör sig om pengar som vid full betalning skulle överstiga 500 MSEK årligen redan vid 150 000 licenser (man löser en licens per patient). För en större aktör skulle det naturligtvis vara lönsamt att köpa ut hela systemet eller hela bolaget och det är ju ganska lätt att lista ut att det kommer att röra sig om riktigt stora pengar. Detta vet ledningen och fortsätter att köpa på sig aktier. De låter gärna folk oroa sig för att det är lite pengar i kassan eftersom oroliga människor säljer sina aktier så att andra kan köpa. Aktien kunde köpas för 3 kr så sent som i slutet på februari och min gissning är att det är välinformerade köpare som plockat aktier av oinformerade säljare. På senare tid har vi sett att tålamodet minskat och folk har börjat förstå att man måste uppåt på köpsidan för att komma åt aktierna och i ärlighetens namn spelar det inte så stor roll om man betalar 6, 8 eller 15 kr för en aktie som är så uppenbart felvärderad. Marknaden verkar inte ha någon som helst tilltro till att bolaget ska klara att försvara sitt patent, men vi pratar i första hand Sverige nu. Här kan man inte dränka bolag i juridiska processer på samma sätt som i USA. Här kommer rättvisan att ha sin gång och när den är färdig finns det mycket goda chanser att PRV har gjort sitt jobb på rätt sätt och att Medirätt kommer ut på andra sidan som en riktigt stor vinnare. Med detta som bakgrund måste jag säga ett detta är det bästa caset jag någonsin sett med hänsyn tagen till risk/reward.



Jag vet inte hur statistiken ser ut i patenttvister men låt oss anta att de i minst hälften av fallen utfaller till patentinnehavarens fördel. (Medirätt verkar dessutom ha ett riktigt brett patent som ser ut att vara svårt att bestrida) En tvist ska inte behöva ta mer än ett år att utreda och OM tvisten går till rättegång finns ingen anledning att rabattera priset på licenserna. I det fallet skulle man faktiskt kunna räkna med nära fullpris, men låt oss räkna med halva priset för att vara på säkra sidan. 150 000 licenser är alltså vad som finns idag och den siffran kommer självklart att stiga den närmsta tiden. 150 000 licenser gånger 1 800 Kr blir 270 MSEK om året. Av detta är i stort sett 100 % ren vinst. På denna siffra kan man sedan applicera sin egen sannolikhet för att bolaget ska vinna en eventuell tvist (den absoluta majoriteten av alla tvister avgörs utanför rätten) . Med tidigare nämnda 50 % sannolikhet blir vinsten 135 MSEK och efter skatt 97,2 MSEK. Jag tror ingen har problem med att handla bolaget till 20 gånger vinsten varför ett rimligt börsvärde efter fullt rimliga antaganden bör hamna på 1 944 MSEK som av en händelse ganska precis 100 gånger dagens börsvärde. Kom då ihåg att exemplet räknat lågt och bara på den svenska marknaden, samt dragit bort hälften som risk. Alltså inte konstigt att insiders köper… När resten av marknaden får redan på detta kommer det fåtal akter som finns ute att pressas upp rejält i pris. Jag tror inte att det idag är realistiskt att tro att bolaget inom en snar framtid kommer att värderas till nästan 2000 MSEK men jag tror att det finns utrymme att ta sig upp mot 2-400 MSEK och 10-20 gånger pengarna är ju inte fy skam.



Om någon har bättre risk/reward än detta är jag idel öra och jag ser fram emot att ta del av en diskussion. "

Vad tror ni om detta? Ser onekligen intressant ut och kanske till och med kan bli en säker investering inför framtiden?

Mvh,

Bagagehanterarn
Citera
2012-04-03, 10:54
  #2
Medlem
Osakasuns avatar
Nja, varför tror du att rapporten för Q1 har flyttats fram? De verkar inte ha mycket pengar i kassan, kommer de att behöva ett tillskott, eller hur länge kan de leva på luft?

Ta en titt på aktien Dignitana
Citera
2012-04-03, 11:23
  #3
Medlem
Analys från Redeye:

Antalet bolag som noteras har fullkomligt gått över styr. Det verkar som man kan notera vilken korvkiosk som helst numera. Eller,… en korvkiosk i rätt läge skulle nog vara att föredra som investeringsobjekt framför många av de galna idéer som sätts på börsen. Mycket avfärdar man med all rätt omedelbart och ser aldrig igen. Så var fallet när jag först hörde talas om Medirätt.

Tv-doktor med revolutionerande idé. Jo precis vad man behöver... Läste säkert bara överskriften. Sedan första gången jag hörde talas om bolaget för ca ett år sedan har jag läst någon enstaka pressrelease och konstaterat att det inte verkar vara något för mig. Det finns en logik i vad de gör skall erkännas men det ska säljas in och etableras osv osv vilket gör att mitt tålamod inte riktigt orkar med. Men häromveckan kom en pressrelease om att Medirätt erhållit patent. Kul för dom! Denna pressrelease följdes upp av ytterligare en release om att patentintrång i stora volymer var konstaterade och att bolaget nu hade för avsikt att diskutera med ”patentpiraterna” som i detta fall är etablerade mjukvarubolag som sålt och säljer till svenska landsting. Diskussioner är nu igång som kan ge enorma summor till Medirätt.

Medirätt har som grundtanke att 3000 gamla varje år dör och 500 per dag läggs in på sjukhus på grund av felmedicinering. Olika läkare har ordinerat mediciner som inte skall tas tillsammans vilket resulterar i att åldringarna måste tas in på sjukhus för dyra pengar. Genom att ha ett datoriserat journalsystem som håller reda på patientens mediciner och varnar när det blir fel kan stora pengar och mycket lidande sparas. Enkel hälsoekonomi gör att landstingen snabbt kan räkna hem sin investering.
Medirätt har också ett system för att dosera ut medicin där anhöriga/hemtjänst kan kontrollera att medicinen tas utan att behöva vara på plats. Medirätt har jobbat på i det tysta och fick en första stororder i våras en order som skulle kunna vara början på något stort även om det tar tid att jobba in. I pressreleasen som följde på patentreleasen berättar bolaget att konkurrerande datajournalbolag redan har sålt 150 000 datajournaler trots att de varit informerade om att Medcheck sökt patent för saken och att deras mjukvara gör intrång. 150 000 är ju minst sagt en flygande start och nu sitter bolaget och förhandlar med dessa datajournalsbolag om hur man ska lösa licensfrågan. Medcheck kostar 3600 kr per patient och år och det är väl rimligt att Medirätt vill ha ersättning som i alla fall är i närheten denna summa. Naturligtvis blir det rabatter om det är så att man söker långsiktiga samarbeten men faktum kvarstår att det ändå rör sig om potentiella intäkter på över en halv miljard. Detta är ganska stort för ett bolag som idag är värderat till 18 miljoner.

Marginalen på licenser är ju 100 % vilket innebär att bara skatt ska räknas av innan sista raden. De som gjort patentintrång borde egentligen försöka köpa bolaget istället för att förhandla om licenser.... Jag tror att det är en enorm styrka att det är just landstingen som står som motpart. Inte vill väl de köpa piratmjukvara och de privata vårdolagen har knappast råd med fler skandaler? Insiders har köpt på sig rejält med aktier sedan nyheten och min gissning är att börsvärdet exploderar vilken dag som helst. Normalt tar Medirätt 3600 per år och patient för Medcheck och har antytt att det är där förhandlingarna börjar för licenstagare. Full betalning kan nog bli svårt att få ut men om man kommer ut på 20-30 % om året skulle det alltså finnas 100-160 msek om året att hämta. Detta är alltså återkommande vinster och när patentet är godkänt i andra, större, länder kommer förmodligen samma sak kunna upprepas där.

Man vågar knappt gissa, men att Medirätt på dessa möjligheter snabbt skulle kunna uppvärderas till ett börsvärde på 200-400 miljoner känns inte som någon överdrift. Och det hänger bara på att lite fler inser vad som håller på att hända. Bolaget har informerat och därefter har insiders köpt på sig aktier och eftersom ytterst få känner till bolaget har det gått att göra det utan att kursen rört på sig. Om allt stämmer och patentet håller skulle man i Medirätt förmodligen kunna räkna fram en aldrig förr skådad kursstegring där 100 gånger pengarna bara skulle vara en första anhalt. Normalt när man pratar om denna typen av kursstegringar är det enormt stora risker inblandade. Här handlar det om att försvara ett patent och sedan fortsätta sälja.

Jag har köpt på mig en post och undrar med denna analys om det finns någon som känner till någon anledning att inte köpa mer. Är det en straffspark utan målvakt? Eller har jag missat något. Jag inser att det är tomt i kassan men det är ju knappast något större problem om den snart kommer att fyllas på och dessutom har en extremt låg burnrate.

Jag ser framför mig att de som gjort patentintrång sätter sig på tvären till en början, men Medirätt sitter ju med trumf. Ett erbjudande om 30-50 % i rabatt nu eller 100 % och rättegångskostnader om man inte skriver på borde kunna göra susen. Självklart finns en risk att bolaget förlorar en patenttvist men i det måste man väga in möjligheterna till vinst om man vinner och till dagens låga kurser bedömer jag att nedsidan är väldigt begränsad. Jag tycker också att uppköpsmöjligheten är uppenbart. De bolag som gjort intrång tjänar stora pengar och kan säkert komma överens med bolagets huvudägare om ett köp av hela bolaget. Med tanke på vad det skulle innebära med licenspengar över flera år skulle det kunna blir riktigt stora belopp. Om det är 150 000 journaler sålda i Sverige finns det säkert ett antal miljoner sålda i resten av Europa och det skulle därmed räcka med ganska blygsamma licenspengar per enhet för att fullkoligt explodera börsvärdet i Medirätt.

När det gäller patentets giltighet säger bolagets patentombud Henrik Fehninger på Brann AB."Patentets beviljande innebär att MediRätt har ensamrätt på systematiserad digital bekämpning av läkemedelsbiverkningar". Låter hur rent och fint som helst och även om det inte är rocket science så är ett patent ett patent. Risk finns såklart att patentet utmanas men med dagens värdering och Dosell i ryggen har man en mjuk landning att se fram emot.

Ekonomisk uppsida borde börja beräknas utifrån de 150 000 licenser som redan sålts. Man får förmoda att det är en ökande försäljning och att det tillkommer minst 50 000 licenser per år. Det går att ekonomiskt räkna hem nyttan genom minskade sjukhusbesök för felmedicinering så egentligen borde produkten kunna sälja sig själv. OM man räknar riktigt lågt på 500 SEK/år i licensintäkt för att inte vara överoptimistisk och på 200 000 användare blir intäkten 100 MSEK om året på den svenska marknaden och då antar jag att det finns en hel del tillväxtpotential kvar i antalet användare. Här inser man snabbt att det rör sig om ett bolag som kan komma att värderas en bra bit över 2 miljarder. Om man sedan gläntar på dörren till vad en godkänd PCT-ansökan skulle innebära så finns det säkert 5 miljoner licenser i Europa. Här blir det nästan löjligt att räkna på så det får bli ett senare angenämnt problem.

Om man vill sätta risken i första rummet kan man vända på resonemanget och tänka hur stor chans att försvara sitt patent behövs för att en investering ska vara intressant? Om vi utgår från 2000 MSEK i börsvärde om de lyckas jämfört med 18 MSEK idag kan man väldigt grovt förenklat säga 0,9 % chans. Här är inte hänsyn tagen till när pengarna trillar in men å andra sidan räknar vi med 85 % i rabatt på licensen vilket borde mer än kompensera. Det finns alltså bara på en av bolagets produkter kapacitet för en kursstegring på 100 gånger pengarna bara på den svenska marknaden vid en ganska konservativ värdering och om man utgår från att PRV har gjort sitt jobb borde chanserna till framgångsrika patentförhandlingar vara långt över 50 %. Jag utgår från att bolaget kommer att få mer uppmärksamhet framöver och har tagit position för det. Med tanke på möjligheterna kan det komma att gå riktigt snabbt uppåt.
Citera
2012-04-04, 10:42
  #4
Medlem
dogmatikerns avatar
Även jag köpte en liten post igår efter att ha läst analysen på redeye. Fin uppgång för tillfället
Citera
2012-04-11, 12:55
  #5
Medlem
Bra ingångsläge idag!
Citera
2012-04-11, 14:14
  #6
Medlem
dogmatikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagagehanterarn
Bra ingångsläge idag!

Blir det NE tror du?
Citera
2012-04-11, 15:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dogmatikern
Blir det NE tror du?

Med största sannorlikhet!
Citera
2012-04-11, 16:01
  #8
Medlem
Sherekhans avatar
Jag skulle inte investera i ett företag vars VD är en avdankad läkare som själv säger att ekonomisk vinning inte är syftet med bolaget, det är att hjälpa människor. Visst fan är det 100% bullshit från hans sida men ändå.
Citera
2012-04-12, 00:18
  #9
Medlem
Jag är skeptisk. Tittade på patenten och såg inte vad som var potentialen.
Citera
2012-04-12, 10:32
  #10
Medlem
dogmatikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagagehanterarn
Med största sannorlikhet!

Ser du det som något positivt?
Citera
2014-08-30, 12:53
  #11
Medlem
Aktien har stigit 300% dom senaste 3månader, vad tror ni om en investering på 1-2år?
Citera
2014-08-30, 20:22
  #12
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Visst är affärsidén god, men frågan är om MediRätt är det bolaget som kommer att förverkliga det. Om du på allvar funderar på att investera i bolaget, vänta då helst tills de kunnat uppvisa vinst (de uppger i halvårsrapporten att de beräknar att det kommer att ske nästa år). Om du inte orkar vänta till nästa år, vänta då åtminstone tills patenttvisterna avslutats. Tills dess är MediRätt inget annat än en lottsedel och det finns mycket bättre sådana på börsen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback