Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-03, 01:20
  #1
Medlem
Jag har jobbat på samma företag i ca: 10år

Efter bara ett par år blev jag "förman" och efter ytterliggare ett par år blev jag skiftledare, under all denna tid jobbade jag natt och tjänade ganska bra med pengar.

För ca: 2 år sedan blev jag skiftledare för dagskiftet istället för natt å fick då ett "kompetenstillägg" för att jämna ut OB förlusten.

Nu har det gått ett par år å jag känner bara att det har blivit för stor press, för mkt jobb etc etc mot vad jag får betalt.


Jag har räknat lite på det å kommit fram till att jag skulle tjäna ungefär lika mkt eller t.om mer om jag väljer att gå tillbaka till en roll "på golvet" å slippa all tjat å stress.. bara jobba mina timmar å gå hem utan att behöva bry sig om nåt mer. Inga samtal på fritiden etc.


Vad har jag för rättigheter samt skyldigheter till att få göra detta?
Jag är väldigt kluven i frågan så vill inte göra bort mig i onödan.

Självklart kommer jag säga som det är å hur jag känner för att sedan ge dem ett löneförslag innan jag ber om att gå ner ett steg i karriären.
Citera
2012-04-03, 14:16
  #2
Medlem
Hej.
Sitter i samma sits som du. För stor press och sällan ledig, inte ens på fritiden. Har som du haft samma tankegångar att ta ett kliv ner.

Vet inte hur du räknat för att kunna behålla din lön men det måste väl bero på hur "välvilligt" ditt företag är.
Du ber ju i så fall om ett annat jobb och att få kliva ner. Rimligen bör du väl få lön efter det jobb du i så fall får.

Sen är säkert företaget intresserat av att ha en skiftledare som är bekväm i sin roll och trivs med sina arbetsuppgifter.
Kanske de i så fall kan låta dig behålla lönen och "trappa ner" den.

Detta kan vara en fråga att ta upp på ett medarbetarsamtal med din chef.

/MountainOfMud
Citera
2012-04-03, 14:53
  #3
Medlem
Inte svar på din fråga, men en sak värd att tänka på: Det kan bli svårt att bli kollega till personer man tidigare varit chef över. Så väg också in det när du funderar. Men det beror lite på kulturen inom företaget. Men är det ett företag där det snackas mycket skit om chefen etc. så tror jag inte du skall göra det. Du kommer inte få det roligt då.
Citera
2012-04-03, 15:31
  #4
Medlem
Behålla lönen, eller åtminstone få ut lika mkt eller mer är igenom att börja jobba natt igen ist för dag. En vanlig nattanställd får ut ungefär som mig just nu å jag tycker inte extrapressen att vara skiftledare är värt det.

Med mina arbetskoleger är det inga problem, även det är ett plus, mkt roligare folk på natten än dagskiftet å jag har fler "vänner" där än på dagen.
Citera
2012-04-03, 22:46
  #5
Medlem
submariners avatar
hej,

få företag vill ha anställda på positioner - framförallt ledande sådana - som de inte vill ha. jag har sett det ske flera gånger utan problem, sålänge du inte varit ett svin som chef ska det inte vara några problem.

mitt råd är att ta ett enskilt samtal med din chef, förklara bakgrunden till ditt beslut och att du vill ta ett steg tillbax så snart en ersättare hittats. men förbered dig på motargument och ev. höjd lön om du gör ett bra jobb - då gäller det att du vet vad du vill
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback