Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-02, 17:25
  #1
Medlem
respekt90s avatar
Hej!

Jag vet att det finns gott om tråden som handlar om Trafikförsäkringsföreningen, men det här är verkligen något som jag har problem med och inte har sett eller hört talas om det tidigare.

Jag införskaffade en bil 2012-01-27 och samma dagen hade jag tecknat en trafikförsäkring hos Solid Försäkringar. Efteråt hade jag väntat mig ett brev med bekräftelsen, autogiroanmälan m m. När jag inte hade fått det ovannämnda brevet trodde jag att det kan ta några veckor, pga att jag hade flyttat några veckor innan jag hade köpt bilen.

Idag står jag med ett brev från Trafikförsäkringsföreningen som kräver 3282 kronor pga att jag inte haft en trafikförsäkring. Efter ett samtal med Solid Försäkringar visade sig att de hade skickat alla papper (som kom aldrig fram) - och i de dokument skall det ha framstått att min försäkring hade upphört pga obetalda fakturor. Den slutade gälla den 2012-02-27. I emmelertid gick bilen isönder och har stått på parkeringsplatsen sedan 2:a veckan i februari tillochmed idag. Jag har inte haft råd med att fixa den (behöver ca 3-4 000 för att laga den). Dock var den påställd fram tills idag.

Nu kommer min fråga:

Kan jag på något sätt bestrida det här kravet pga att jag aldrig fick något brev av Solid, samt att bilen användes inte under den tiden? Ifall att jag måste betala, finns det någon möjlighet att dela upp betalningen?

Det här driver mig till vansinne, vetefan vad jag ska göra för jag har inte ens råd med att fixa bilen, snacka inte om 3282 kronor till TFF + 824 kronor för den där månaden då bilen var försäkrad hos Solid Försäkringar.

Jag har bott i Sverige i 4 år, det här är mitt första år av bilägandet och därmed var inte jag bekant med alla möjliga regler och hakar som finns i lagen.

Jag uppskattar alla konstruktiva svar.

Mvh
respekt90
Citera
2012-04-02, 17:29
  #2
Medlem
Mister-urbans avatar
Tyvärr när det gäller TFF gäller:

resistance is futile

Prata med TFF och gör en avbetalningsplan.
Citera
2012-04-02, 17:34
  #3
Medlem
Danielxbf32s avatar
Har yrkesmässig erfarenhet av detta och kan direkt säga att det inte tjänar någonting till att argumentera med TFF om detta, de tar garanterat inte hänsyn till de omständigheter du anför.

Trafikförsäkringsplikten är ett objektivt ansvar dvs du som bilägare har ett strikt ansvar att hålla en påställd bil i din ägo med trafikförsäkring.

Har försäkringsbolaget annullerat din försäkring felaktigt så kan de bakdatera avtalet men såsom du beskriver det är den linjen också körd, det är DU som ansvarar för att premien blir betald och att papper inte har nått dig är inte skäl nog till betalningsunderlåtelse.

Det bästa du kan göra är att kontakta TFF och be om avbetalningsplan, det brukar de åtminstonde vara hyfsat generösa med.
Citera
2012-04-03, 09:58
  #4
Medlem
respekt90s avatar
Pratade med Solid, försökte övertala dem att ändra uppgifterna i deras system så att det ser ut som att det hade uppstått något fel i systemet Sa till de "är det inte bättre att ni får pengarna? Inte någon av oss gillar TFF, kom igen" De gick inte med på det.

Därmed var jag tvungen att ringa TFF. Efter att jag hade förklarat den hela situationen "tyckte hon synd om mig", men strax efter sa hon "men tyvärr, lagen är lagen, så du får faktiskt betala 3705 kronor"(tydligen samlades det på lite till under dagarna jag försökte ordna det med Solid). Efter att jag bad om en avbetalningsplan kändes det som att jag gör en deal med djävulen, för hon blev plötsligt så jääävla mjuk i rösten och sjukt sammarbetsvillig. Så jag fick det uppdelat till 500 kronor varje månad, ungefär året ut. Det var exakt som Ni två sa, att diskutera och bestrida är bara onödigt.

Tack för hjälpen, jag visste inte ens att det gick att dela upp betalningen, det här gör saker mycket enklare.

Mvh
respekt90
Citera
2012-04-03, 10:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av respekt90
Pratade med Solid, försökte övertala dem att ändra uppgifterna i deras system så att det ser ut som att det hade uppstått något fel i systemet Sa till de "är det inte bättre att ni får pengarna? Inte någon av oss gillar TFF, kom igen" De gick inte med på det.

Därmed var jag tvungen att ringa TFF. Efter att jag hade förklarat den hela situationen "tyckte hon synd om mig", men strax efter sa hon "men tyvärr, lagen är lagen, så du får faktiskt betala 3705 kronor"(tydligen samlades det på lite till under dagarna jag försökte ordna det med Solid). Efter att jag bad om en avbetalningsplan kändes det som att jag gör en deal med djävulen, för hon blev plötsligt så jääävla mjuk i rösten och sjukt sammarbetsvillig. Så jag fick det uppdelat till 500 kronor varje månad, ungefär året ut. Det var exakt som Ni två sa, att diskutera och bestrida är bara onödigt.

Tack för hjälpen, jag visste inte ens att det gick att dela upp betalningen, det här gör saker mycket enklare.

Mvh
respekt90

Det mesta går att lösa om man bara kontaktar dem och pratar med dem. Kanske inte slippa avgiften men att få avbetalning osv.

Det värsta är att bara skita i det.

Var nån tjej på Lyxfällan för några veckor sedan som hade 80.000 i skuld till TFF.

Kanske 30.000 var i avgifter, resten var inkassoavgifter för att hon bara sket i det. Hennes slarv och lättja kostade alltså henne 30-40.000.

Hade hon skött sig och ringt ett försäkringsbolag från första början kanske hon hade klarat sig med 8-10.000 kr.
Citera
2012-04-03, 11:18
  #6
Medlem
Pappersvargens avatar
Glöm för fasen inte att skaffa en försäkring till bilen alternativt att du ställer av kärran. Annars byggs skulden till TFF upp och du kommer in i en ond spiral.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback