Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-01, 21:53
  #1
Medlem
Iluminatis avatar
Har en faktura som skulle vara betald idag. Valde att betala den i fredags på swedbank online.
Loggar in idag på mitt konto och där står det att fakturan är sen och att den inte är inbetald.

Vad kommer hända nu kommer jag få betala massa ränta och avgifter?

Har jag gjort fel?
Citera
2012-04-01, 21:57
  #2
Medlem
Beror ju lite på vad det är för faktura.. men vanligtvis händer det inget om du bara är någon dag sen. Brukar gå ut påminelse på 50kr efter 7 arb.dagar sen dröjsmål men det är småpotatis om du inte tänkt vänta med att betala tills typ 2014
Citera
2012-04-01, 22:08
  #3
Medlem
Iluminatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranor
Beror ju lite på vad det är för faktura.. men vanligtvis händer det inget om du bara är någon dag sen. Brukar gå ut påminelse på 50kr efter 7 arb.dagar sen dröjsmål men det är småpotatis om du inte tänkt vänta med att betala tills typ 2014

Men jag har ju betalt den i tid. Eftersom jag var osäker och inte visste så ringde jag in till företaget och berättade att jag inte får pengar för än på fredag och betalar då. Hon sa att det var lungt och gjorde en anmärkning i datorn. Så jag borde väl inte bli bötfälld ??
Citera
2012-04-01, 22:16
  #4
Medlem
Haha bötfälld blir du väl absolut inte, på sin höjd en påminelse men knappast ens det. Sen om du betalat på fredagen kommer inte $$$$ in förrän imorrn, ev. tisdag. Bankerna oppererar inte på helger. Om du dessutom har ringt så har de väl lagt anstånd på fakturan så det är nog lugna gatan
Citera
2012-04-01, 22:49
  #5
Medlem
Antevantes avatar
Ingen fara! Jag tror att alla företag ger kunderna 2-3 dagars respit oavsett förfallodatum.
Citera
2012-04-02, 08:02
  #6
Medlem
Man kan utan problem lägga betaldatum till förfallodatum. Företagen vet att folk gör så, och att det skulle vara extremt dålig kundvård att börja skicka ut påminnelser dagen efter förfallodatum, även om det egentligen, enligt villkoren, ligger på kundens ansvar att se till att pengarna finns på företagets konto förfallodatumet.

Tele2 har till exempel ca 10 dagar innan de börjar skicka ut.
Citera
2012-04-02, 08:53
  #7
Medlem
Smurfmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Ingen fara! Jag tror att alla företag ger kunderna 2-3 dagars respit oavsett förfallodatum.

Inte Transportstyrelsen vad gäller fordonsskatt i alla fall. Där får man 100 kr i påminnelseavgift om pengarna inte kommer in på förfallodagen

Citat:
Ursprungligen postat av Iluminati
Har en faktura som skulle vara betald idag. Valde att betala den i fredags på swedbank online.
Loggar in idag på mitt konto och där står det att fakturan är sen och att den inte är inbetald.

Vad kommer hända nu kommer jag få betala massa ränta och avgifter?

Har jag gjort fel?
Det har jag har lite svårt att förstå är vad du menar med att fakturan står som "sen" och inte inbetald. På Swedbank gäller vad jag vet att alla betalningar som görs till bank- eller plusgiro med förfallodatum omgående innan 10.00 bokförs i regel samma dag, annars nästa bankdag. Enda gången jag får meddelande om att något inte är betalt är om det inte finns täckning på kontot.
Citera
2012-04-02, 09:21
  #8
Medlem
jesus christ

hur svårt kan det vara att lägga in betalningen så att pengarna är framme i tid?
Citera
2012-04-02, 12:48
  #9
Medlem
miqqqas avatar
Har pengarna dragits från ditt konto? Om ja, då är det bara faktumet att det tar lite tid för pengarna att flyttas från ditt konto till mottagarens bankgiro/plusgiro och sen bokas in som just din betalning. Om någon dag kommer det då synas att betalningen är genomförd.

Om nej, betala snarast och ring gärna till företaget och berätta situationen.
Citera
2012-04-02, 13:06
  #10
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfmeister
Inte Transportstyrelsen vad gäller fordonsskatt i alla fall. Där får man 100 kr i påminnelseavgift om pengarna inte kommer in på förfallodagen
.

Det har du nog rätt i. Staten blåser man fan inte

Citat:
Ursprungligen postat av tmach
jesus christ

hur svårt kan det vara att lägga in betalningen så att pengarna är framme i tid?

Tycker du kan starta en tråd där du diskuterar just det...
Citera
2012-04-02, 14:37
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfmeister
Inte Transportstyrelsen vad gäller fordonsskatt i alla fall. Där får man 100 kr i påminnelseavgift om pengarna inte kommer in på förfallodagen


CSN är också väldigt stränga har jag hört.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback