Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-01-20, 10:11
  #25
Avstängd
frukostvins avatar
Vi gillar väl heller inte basister så där enormt heller! Är man musiker så vet vi ju hur basister fungerar. Dom är oftast ganska överviktiga och svåra att ha att göra med!

Basister tycks vara ett jobbigt släckte! Dryga människor! Fast kan jag väl vara lite sanningshaltig och faktiskt berätta att jag känt en basist som jag respekterade i allra högsta grad! Själet att jag älskar Elvis Presleys band under 70-talet var på grund av basisten Jerry Scheff. En alldeles fantastisk basist! Jag älskar hur vissa basister, likt Jerry Scheff tar ut svängarna och spelar högt uppe på greppbrädan. Sånt gillar jag! Det kallar för walking bass.

En basist som jag känner sa, förövrigt att han ville ha lite instruktioner om hur han skulle kunna spela lite bättre. Det kändes som en fin sak att säga, för vi är goda vänner! Han tyckte jag var så snabb med fingrarna, och det går ju inte att bortse från!


http://en.wikipedia.org/wiki/Jerry_Scheff
__________________
Senast redigerad av frukostvin 2014-01-20 kl. 10:40.
Citera
2014-01-20, 12:23
  #26
Medlem
swahilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frukostvin
Vi gillar väl heller inte basister så där enormt heller! Är man musiker så vet vi ju hur basister fungerar. Dom är oftast ganska överviktiga och svåra att ha att göra med!

Basister tycks vara ett jobbigt släckte! Dryga människor! Fast kan jag väl vara lite sanningshaltig och faktiskt berätta att jag känt en basist som jag respekterade i allra högsta grad! Själet att jag älskar Elvis Presleys band under 70-talet var på grund av basisten Jerry Scheff. En alldeles fantastisk basist! Jag älskar hur vissa basister, likt Jerry Scheff tar ut svängarna och spelar högt uppe på greppbrädan. Sånt gillar jag! Det kallar för walking bass.

En basist som jag känner sa, förövrigt att han ville ha lite instruktioner om hur han skulle kunna spela lite bättre. Det kändes som en fin sak att säga, för vi är goda vänner! Han tyckte jag var så snabb med fingrarna, och det går ju inte att bortse från!


http://en.wikipedia.org/wiki/Jerry_Scheff
tvättäkta musiker med koll på termer är vad vi har här, jajjemen
Citera
2014-02-10, 13:32
  #27
Medlem
moebiuss avatar
Därför att brudar blir kåta av basfrekvenser. Mitt ex gillade att sitta på min 2x15 när jag övade hemma.
Citera
2014-02-10, 13:43
  #28
Medlem
Mextremes avatar
THIS:

https://www.youtube.com/watch?v=kY_iJw_M3lA
Citera
2014-03-07, 19:23
  #29
Medlem
Som bassist får man bättre ligg än andra i bandet utan att behöva anstränga sig utöver själva spelandet.
Citera
2014-03-07, 19:31
  #30
Avstängd
frukostvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nekitub
Som bassist får man bättre ligg än andra i bandet utan att behöva anstränga sig utöver själva spelandet.

Vi gillar basister! Ta det inte så allvarligt. Säkerligen får basister också ligga...

En av mina favoritbasist är Danyel Morgan i Robert Randoph and the family Band.

Stabilare kille är svår att hitta!

http://www.youtube.com/watch?v=PtxYAQt8Fhg
__________________
Senast redigerad av frukostvin 2014-03-07 kl. 19:45.
Citera
2014-03-29, 22:10
  #31
Medlem
EddieShredders avatar
Basister är till 95,35 %, enligt vetenskapliga undersökningar av fallen, mindre musikaliskt begåvade än gitarrister, har stora utstående öron, samt är i regel relativt övervikitiga, därtill fula i jämförelse med en individ som kan leverera ett trevligt gitarrsolo.

Den som påstår något annat ljuger!
Citera
2014-04-11, 15:13
  #32
Medlem
Bara för att man är gitarrist så innebär inte det att man automatiskt är en bra basist, det är två ganska olika instrument som kräver helt olika tekniker.
Javisst, det stämmer att man får mycket gratis om man redan kan lira gitarr, men man måste fortfarande lära sig nya grepp, vänja sig vid betydligt tjockare strängar samt utveckla en någorlunda bra känsla så att baslirandet överhuvudtaget låter bra.
Dessutom gäller även det motsatta hållet, nämligen att basister får mycket gratis när de ska lära sig gitarr.

För övrigt så använder många professionella basister sig av riktiga gitarrackord;
det är bara att kolla in skickliga basister som Stuart Hamm så märker du att han väldigt ofta spelar i stämmor och använder flera strängar på samma gång.
Sånt kan man bara göra på ett snyggt sätt om man har kunskaper om ackord och klanger.
__________________
Senast redigerad av Peter_18 2014-04-11 kl. 15:17.
Citera
2014-04-26, 20:52
  #33
Medlem
För jättejättemånga år sedan, när Jimmy Carter var president i USA, skulle vi bilda ett band, och det fanns ingen basist så det blev jag.

Det är ett helt annat instrument än gitarr. Jag spelar gitarr och piano också, dåligt visserligen, men jag kan. De instrumenten har en helt annan funktion i ett band. Bas är mitt huvudinstrument.

Har faktiskt kvar en av mina första elbasar, en svart Fender P med lönngreppbräda, från sent 70-tal.
Citera
2014-04-26, 20:55
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frukostvin
Vi gillar basister! Ta det inte så allvarligt. Säkerligen får basister också ligga...

En av mina favoritbasist är Danyel Morgan i Robert Randoph and the family Band.

Stabilare kille är svår att hitta!

http://www.youtube.com/watch?v=PtxYAQt8Fhg

Wohoo!! Jävligt bra band, de där har jag helt lyckats missa.
Citera
2014-04-26, 21:03
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Bara för att man är gitarrist så innebär inte det att man automatiskt är en bra basist, det är två ganska olika instrument som kräver helt olika tekniker.
Javisst, det stämmer att man får mycket gratis om man redan kan lira gitarr, men man måste fortfarande lära sig nya grepp, vänja sig vid betydligt tjockare strängar samt utveckla en någorlunda bra känsla så att baslirandet överhuvudtaget låter bra.
Dessutom gäller även det motsatta hållet, nämligen att basister får mycket gratis när de ska lära sig gitarr.

För övrigt så använder många professionella basister sig av riktiga gitarrackord;
det är bara att kolla in skickliga basister som Stuart Hamm så märker du att han väldigt ofta spelar i stämmor och använder flera strängar på samma gång.
Sånt kan man bara göra på ett snyggt sätt om man har kunskaper om ackord och klanger.

Man bör ha koll på ackordanalys och musikteori vilket instrument man än spelar.
Kommer vår klaviatör eller gitarrist med utkast på en låt, och säger att "här ska det vara ett B7-5"
så vet jag att det passar jeffligt bra med en liten figur med ett F och ett B i, kanske ett A också.
(För övrigt envisas gitarrtomten att säga H7-5, jag ska straffknulla honom med ett mickställ en vacker dag). Klart man kan spela ackord i det övre registret på bas, jag gör det ofta som effekt.
Citera
2015-10-08, 17:10
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerOstbage
Jag är själv gitarrist men har spelat lite bas och jag är nyfiken på varför ni väljer att spela bas istället för gitarr? Vad får man som basist som man inte får som gitarrist?
som bassist får man 4 st strängar att ta hand om , gitarr 6 st. skämt åsidå.

spelar både gitarr och bas. spelar i ett dansband allround musik, det är roligare där hanterar jag basen . det känns mäktigare på någåt sätt.

mvh

tm4basen
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback