Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-04-01, 18:47
  #1
Medlem
ChristerOstbages avatar
Jag är själv gitarrist men har spelat lite bas och jag är nyfiken på varför ni väljer att spela bas istället för gitarr? Vad får man som basist som man inte får som gitarrist?
Citera
2012-04-01, 18:55
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerOstbage
Jag är själv gitarrist men har spelat lite bas och jag är nyfiken på varför ni väljer att spela bas istället för gitarr? Vad får man som basist som man inte får som gitarrist?
Sväng, (ofta) en bättre känsla för time och groove, och ett helt annat sätt att spela? Det ett urval av de saker som skiljer en basist och en gitarrist. Jag är själv gitarrist, men jag önskar att jag hade groove och time som en basist.
Citera
2012-04-01, 21:01
  #3
Medlem
Fargoths avatar
Du insinuerar att bas på något sätt skulle vara ett andrahandsval gentemot gitarr. Så är inte fallet om man inte är en s.k. "misslyckad gitarrist".
Citera
2012-04-01, 21:16
  #4
Medlem
ChristerOstbages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Du insinuerar att bas på något sätt skulle vara ett andrahandsval gentemot gitarr. Så är inte fallet om man inte är en s.k. "misslyckad gitarrist".

Absolut inte! Jag har stor respekt för basister men jag är bara nyfiken då gitarr är kanske lite "coolare" att hala fram vid lägerelden
Citera
2012-04-01, 22:34
  #5
Medlem
de flesta spelar musik för sig själva, och inte för andra. vad som andra tycker är "coolt" bryr sig nog få om.
Citera
2012-04-03, 11:28
  #6
Medlem
Fargoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerOstbage
Absolut inte! Jag har stor respekt för basister men jag är bara nyfiken då gitarr är kanske lite "coolare" att hala fram vid lägerelden

Ja, men vilken seriös musiker börjar spela för att kunna spela "vid lägerelden"?
Citera
2012-04-03, 12:13
  #7
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerOstbage
Absolut inte! Jag har stor respekt för basister men jag är bara nyfiken då gitarr är kanske lite "coolare" att hala fram vid lägerelden
Vem fan gillar nån som halar fram en gitarr på en fest? Må dom brinna i helvetet!

Antingen går man på fest eller så bokas man för en spelning.

Basen är själva stommen i ett band. En bra basist gör mer än halva bandet. Det är det coolaste instrumentet alla dagar i veckan. Jag önskar själv att jag vore en duktig basist.
Citera
2012-04-03, 12:15
  #8
Medlem
kalyns avatar
För att det ryktades om att bassister hade störst kuk. Guess what?
Citera
2012-04-06, 00:18
  #9
Medlem
wearcapeflys avatar
Bassists finger better.

Jag har i många år haft uppfattningen att basen är en sorts gitarr "light", men efter att ha gjort några egna inspelningar så börjar jag inse att basisten styr hela skiten. Vi gitarrister är lite som mossa på den jävla bumlingen som är basisten.
Citera
2012-04-09, 00:17
  #10
Medlem
Rosamuffinss avatar
Tänk dig RATM utan bassist? Another one bites the dust bygger ju också helt på bassisten. Bassisten är i mitt (gitarrhuvud) inte underordnad nån. Jag ser bandet som en stor organisk varelse och bassisten är ju det det folk dansar till. Bassisten bestämmer ju "grooven" När jag har pengar och tid ska jag köpa mig en bass och spela "killing in the name of" ett tag
Citera
2013-09-05, 04:11
  #11
Medlem
3lysiums avatar
Spelade gitarr många år innan jag provade på bas och jag tyckte att det var roligare.
Den gör halva musiken. Prova och ta bort basen i en valfri rocklåt. Den fyller ut och skapar grunden tillsammans med trummorna. Hoppade av mitt förra band för att gitarristerna sög hästballe. Och hålla takten kunde då dom inte heller göra.
Citera
2013-09-05, 09:07
  #12
Medlem
LifeRapes avatar
För att:

http://www.youtube.com/watch?v=IHE6hZU72A4
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback