Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-01, 11:18
  #1
Medlem
koZmos avatar
Hej.

Jag köpte en HTC Desire med abonnemang hos tele2 för ca 2 år sedan. Sedan jag fick den har telefonen haft en bugg som gör att kameran flimmrar och halva bilden blir lila då och då när man startar kameraapplikationen. Trots att det är ett ganska störande fel så hade jag ingen lust att skicka tillbaka telefonen när jag fått den och ignorerade det för tillfället.

Jag tänkte nu försöka ta upp det här och få mig en ny telefon, jag vet att man har tre år på sig att reklamera en produkt enligt svensk lag som hade en defekt från början, dock så ligger bevisbördan på mig nu eftersom att det gått mer än ett halvår. Jag måste alltså bevisa att felet funnits från början. Telefonen är i övrigt ganska bra skick, bortsett från lite repor på chassit/skärmen, dvs kosmetiskta detaljer som man knappast kan hävda skulle kunna skada telefonen på det här sättet.

Jag har både vänner och familj som kan vittna om att problemet funnits där från början, kan det vara något? Har jag någon skyldighet att rapportera felet så fort jag får vetskap om det?

Jag räknar med att behöva stå på mig och kriga en del med supporten men det kan det ju vara värt.



Tacksam för tips!
Citera
2012-04-01, 11:25
  #2
Medlem
Gladidags avatar
Ja det kan bli svårt att fixa ju. Jag krigar med telenor på samma sätt med bara massor problem. Jag ville häva mitt efter bra 5 dagar. JAG fick NOBBEN direkt där.
Citera
2012-04-01, 11:40
  #3
Medlem
AlexOnTops avatar
Vittne räcker, men det kan hända att du måste ta det ganska långt. Jag tror inte själva butiken godtar ett vittne, men rätten gör det.
Citera
2012-04-01, 12:27
  #4
Medlem
koZmos avatar
Ja, till rätten kommer jag inte gå för att spara några hundralappar
Citera
2012-04-01, 13:15
  #5
Medlem
kimdah2002s avatar
Tele2 lär väl ändå hävda att dom har 3 försök på att reparera din så skicka in den så får du se om dom inte hittar felet. Är det en tidig modell så flashar dom om den och kör en grundlig test, dom brukar kunna hitta sådana fel ganska enkelt.
Citera
2012-04-01, 14:27
  #6
Medlem
terms avatar
Ditt problem är att du enligt lagen har en skyldighet att reklamera fel till säljaren inom skälig tid efter att du upptäckt det. Att du väntat i två år innebär att du förlorat din rätt att reklamera felet. Det blir en smula komplicerat för dig att samtidigt påstå att felet funnits hela tiden sedan du fick felet och att du reklamerat i rätt tid när det gått två år.
Citera
2012-04-01, 16:16
  #7
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av term
Ditt problem är att du enligt lagen har en skyldighet att reklamera fel till säljaren inom skälig tid efter att du upptäckt det. Att du väntat i två år innebär att du förlorat din rätt att reklamera felet. Det blir en smula komplicerat för dig att samtidigt påstå att felet funnits hela tiden sedan du fick felet och att du reklamerat i rätt tid när det gått två år.

Å andra sidan är det inte ett fel som är avgörande för telefonens funktion i övrigt, och att folk skjuter på saker är ingen nyhet. Jag vet inte om detta kan vara ett giltigt argument dock.
Men upp till tre år har man ju trots allt på sig av en anledning. Det skadar ju inte att försöka, och det kan hände att det räcker med ett vittne som bevis.
Citera
2012-04-01, 16:23
  #8
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Å andra sidan är det inte ett fel som är avgörande för telefonens funktion i övrigt, och att folk skjuter på saker är ingen nyhet. Jag vet inte om detta kan vara ett giltigt argument dock.
Men upp till tre år har man ju trots allt på sig av en anledning. Det skadar ju inte att försöka, och det kan hände att det räcker med ett vittne som bevis.

Efter skälig tid måste du ha reklamerat annars förlorar du rätten att reklamera felet. Det spelar ingen roll att den totala tiden är tre år. Skälig tid är normalt inom två månader.
Citera
2012-04-01, 22:00
  #9
Medlem
Du har 2 års garanti på HTC från tillverkaren.
I och med att det finns en garanti så gäller inte 6 månaders regeln i konsumentköplagen utan bevisbördan ligger på Säljaren tills garantin gått ut.
Det blir dock svårt för dig att få en ny telefon, då telefonen ska repareras i första hand.
Först om felet uppstår en 3: gång efter 2 reparationsförsök så kan man hävda omleverans/hävning av köpet.
Men felet borde du kunna få avhjälpt på garantin.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback