Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-01, 03:11
  #1
Medlem
Har Sökt runt mycket på google men olika sidor säger olika så jag tänkte att någon här kanske vet svaret?

Jag vet iaf att herpes smittar vid direktkontakt men att det även kan smitta när man inte har utslag. Detta ligger i kroppen står det och att det smittar via slemhinnor då men smittar det via sperman?

Om jag tillexempel skulle spruta min flickvän i ansiktet och hon skulle få i ögat, kan hon få det i ögat då? Eller munnen för den delen.
Citera
2012-04-01, 03:28
  #2
Medlem
Xiztecs avatar
Nej det smittar inte via sperman. Som sagt så är det via slemhinnor - alltså direktkontakt mellan era kön. Däremot så skulle jag inte riskera någonting iallafall om jag vore du.

Men mitt svar är ändå korrekt.
Citera
2012-04-01, 03:48
  #3
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiztec
Nej det smittar inte via sperman. Som sagt så är det via slemhinnor - alltså direktkontakt mellan era kön. Däremot så skulle jag inte riskera någonting iallafall om jag vore du.

Men mitt svar är ändå korrekt.
Sorry för OT men eftersom du verkar ha koll- blev konfunderad då jag spelade ett spel i helgen (Hur fan visste du det? heter det) vilket drog upp herpes och dess smittorisk.
Enligt detta frågespel så kan man bli smittad av herpes via petting och massa annan skit, jag satt som ett frågetecken
Jag hade för mig att det var så som du sa, slemhinnorna.

Men enligt detta spel som sagt så skulle man inte ens kunna köra kondom för att främja sig från herpes
Citera
2012-04-01, 03:52
  #4
Medlem
baramejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Sorry för OT men eftersom du verkar ha koll- blev konfunderad då jag spelade ett spel i helgen (Hur fan visste du det? heter det) vilket drog upp herpes och dess smittorisk.
Enligt detta frågespel så kan man bli smittad av herpes via petting och massa annan skit, jag satt som ett frågetecken
Jag hade för mig att det var så som du sa, slemhinnorna.

Men enligt detta spel som sagt så skulle man inte ens kunna köra kondom för att främja sig från herpes

Vid petting så kan ju slemhinnorna komma i kontakt då petting är i princip allt utom kuken i musen eller baken.
Kondom skyddar inte helt hundra då du har utslag eftersom utslagen inte bara sitter på kukskaftet.
Du kan ha herpesblåsor kring pungen och hela könshårsområdet.
Kådisen täcker ju inte dom områdena.

Tjejen eller killen kan ju dessutom vidröra kuken/området kring kuken med handen och sedan vidröra tjejens mus och voila så är hon smittad.

Tror enda sättet är att inte ha sex vid herpesutbrott.
Citera
2012-04-01, 04:14
  #5
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baramej
Vid petting så kan ju slemhinnorna komma i kontakt då petting är i princip allt utom kuken i musen eller baken.
Kondom skyddar inte helt hundra då du har utslag eftersom utslagen inte bara sitter på kukskaftet.
Du kan ha herpesblåsor kring pungen och hela könshårsområdet.
Kådisen täcker ju inte dom områdena.

Tjejen eller killen kan ju dessutom vidröra kuken/området kring kuken med handen och sedan vidröra tjejens mus och voila så är hon smittad.

Tror enda sättet är att inte ha sex vid herpesutbrott.
Okej, kan vara bra att veta, tack för svar!
Jävligt skönt att man inte har herpes alltså..
Citera
2012-04-01, 04:37
  #6
Medlem
baramejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Okej, kan vara bra att veta, tack för svar!
Jävligt skönt att man inte har herpes alltså..

Ja fan, det måste vara skitjobbigt.
Har sett bilder på hur det ser ut och det ser ut att göra väääldigt ont

Träffar man någon med herpes gör man bäst i att traska vidare.
Taskigt kanske, men jag vill inte riskera att få en sjukdom som inte går att bota.
Citera
2012-04-01, 18:10
  #7
Medlem
Herpes är inte speciellt farligt. Bilderna på google är verkligen skräckexemplar och primärinfektioner.

30% av sveriges befolkning har det, många får inga besvär alls, så de flesa som smitar vet inte om att de har det (så jag blev smittad). Så ni kan redan ha det.

Har man otur som jag så får man utslag men dessa är små och det finns tabletter som gör att man nästan aldrig får dem. Med andra ord, herpes är ingen sjukdom man bör vara rädd för, det är inte ens lag på att berätta att man har de (vilken man bör göra ändå dock).

Det största problemet med herpes är att det är så mycket feluppfattade meningar om det. Vilket gör det mycket värre än det är. Skolorna borde inte visa skräckexemplaren, för de stämmer verkligen inte.
Citera
2012-04-01, 18:19
  #8
Medlem
baramejs avatar
av
Citat:
Ursprungligen postat av mrmarple
Herpes är inte speciellt farligt. Bilderna på google är verkligen kräckexemplar och primärinfektioner.

30% av sveriges befolkning har det, många får inga besvär alls, så de flesa som smitar vet inte om att de har det (så jag blev smittad). Så ni kan redan ha det.

Har man otur som jag så får man utslag men dessa är små och det finns tabletter som gör att man nästan aldrig får dem. Med andra ord, herpes är ingen sjukdom man bör vara rädd för, det är inte ens lag på att berätta att man har de (vilken man bör göra ändå dock).

Det största problemet med herpes är att det är så mycket feluppfattade meningar om det. Vilket gör det mycket värre än det är. Skolorna borde inte visa skräckexemplaren, för de stämmer verkligen inte.

Jag har hört att så många som 9 av 10 bär på viruset utan att sjukdomen brutit ut.
Tror dock det gäller munherpes.

Det är möjligt att en del bilder visar worst case scenario, men det finns ju risk att man får den svåra formen så varför skall man mörka det?
Självklart skall man inte stigmatisera dom som har herpesviruset, men jag personligen vill inte riskera att få det.
Jag får ju själv välja vilka risker jag vill ta, på samma sätt som du får det.

Men menade inte alls att klanka ner på dom som har sjukdomen.
Ber om ursäkt om du uppfattade det så.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback