Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2013-04-04, 02:47
  #73
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
I korta drag, kroppen du försöker accelerera kommer vara oändligt stor för att nå ljusets hastighet. Det går inte, impossible. Det är kompilcerat ja, jag är inte högutbildad i ämnet, enbart Kemi och Fysik B men grunderna i all fysik säger att det är omöjligt så länge som kroppen har en massa.
Jag är väl införstådd i hur det hela fungerar. Men du talar om att flingpaketen ger dig energi och sen nämner du tidsdilation helt plötsligt? Vad har det med din flingpakets metafor att göra?
Citera
2013-04-04, 02:56
  #74
Medlem
MrDases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xx-och-yy
Om vi säger så här: Du är i rymden och pruttar, denna prutt får dig att åka i 100 km/h, om du pruttar igen med samma kraft då får du upp hastigheten till 150 km/h en tredje prutt med samma kraft får dig att komma upp i 175 km/h. ( ju snabbare man åker måste man ha 4 gånger kraft för att fördubbla hastighet.

Om du ska åka med en raket i ljushastighet då måste raket skjuta på 4 gånger snabbare än ljushastighet.


Sann redneck astronomi de gillar vi

Det är en sak jag inte förstår, enligt dig så säger du att min teori funkar
Men att man inte har tillräckligt med energi för att nå ljusets hastighet.

Men om man hade ett oändligt förråd av bränsle och fortsatte med samma "prutt" kraft som innan borde man ju i teorin komma upp i den hastigheten tillslut med endast kraften av en "prutt" fast använd många gånger.
Citera
2013-04-04, 03:03
  #75
Medlem
MrDases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Relativt jorden så är det enkelt faktiskt.
Bara fara iväg långt nog från jorden så sköter universums expansion resten.
Krävs några miljarder års resande men vem har en tid att passa ?
Ett pensionärsprojekt måhända ?
Vi lever ju så länge numera hävdar man ju...

Att passera igenom rumstiden i ljusets hastighet blir lite svårare då din relativistiska massa ökar med ökande hastighet dumt nog. På slutet är det på nivån att försöka rubba jorden ur sin omloppsbana med hjälp av ett snöre runt jorden fäst vid en fyrverkeriraket.

Sorry för dubbelpost
Men det jag inte fattar varför massan ökar vid acceleration.

Är det samma effekt som vid g krafter då? Då förstår jag isåfall,
Har ju svårt att se att något blir större vid högre hastighet
Citera
2013-04-04, 05:26
  #76
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDase
Sorry för dubbelpost
Men det jag inte fattar varför massan ökar vid acceleration.

Är det samma effekt som vid g krafter då? Då förstår jag isåfall,
Har ju svårt att se att något blir större vid högre hastighet
Det är det nog inte många som gör som inte håller på med det hela,
vet inte ens om jag kan det.
Men om det blir fel så finns det smarta personer i forumet som kan rätta till det.

Det finns två teorier över hur kroppar rör sig.
Newtons och Einsteins.
Einsteins är den bästa, Newtons fullgod till hastigheter runt 150-200.000 km/s lite beroende på hur stort mätfel man kan acceptera, motsvarar 0.5-2/3 av ljushastigheten. Sedan börjar det hända saker.

Om vi tar lite ""redneck""-fysik som du så fyndigt kallade det kan du översätta den relativistiska massökningen i Einsteins teorier med luftmotståndet i den Newtonska här på jorden.

Vid låga hastigheter existerar den inte, om du rör dig långsamt typ när du går finns ingen anledning att bry sig om den. När du cyklar märker du av luftmotståndet i nedförsbackar och i motvind.
Bilar, flygplan behöver definitivt ta den i beaktning.

Det är därför du med typ 250 hk kan komma upp i hastigheter på 250-260 km/t men för hastigheter som tex Bugatti Veyron kommer upp i +400 km/t, behöver du 1200 hk.
Luftmotsåndet ökar med hastigheten i kvadrat.

I Einsteins värld introduceras något som kallas lorentzfaktorn som du kan då med "redneck"-fysik kan översätta till luftmotsåndet i Newtons värld. Man kan säga med samma fysik i åtanke att det är det priset du betalar för att färdas genom rumstiden. Rumstiden är rymden i universum.

Den ger γ = 1 / sqr ( 1 - v^2/c^2 )
(Måste blanda in lite formler här.)
sqr är kvadratroten, dvs sqr 4 ger 2, sqr 9 ger 3 osv...
V är hastigheten du färdas i (i kvadrat, dvs om 2 blir det 4, 3 blir 9 osv).
C är ljushastigheten i kvadrat.

Om nu hastigheten v ökar när vår El Camino (vi är trogna redneck analogin) gör ett försök att nå ljushastigheten, då c är ju alltid konstant kommer v^2/c^2 bli ett värde som går mot 1.
Motsvarande, sätt c = 3, ger:
1/9, 2/9, 3/9 den kommer då med högre hastighet närma sig 9/9.

Det kommer då ge γ = 1 / sqr ( 1 - (något som är väldigt nära 1)).
Vilket motsvaras av γ = 1 / sqr (något som är väldigt nära noll).
Detta ger att γ blir ju närmare ljushastigheten vi kommer väldigt väldigt stor.

Vid låga hastigheter är γ ca 1.
Sedan ju högre hastigheter vi når ökar γ väldigt mycket i närheten av c.


Vad betyder allt detta då ?
Jo om man säger din vilomassa är, m (kanske 80 kg).
Så blir din relativistiska massa M, M = γm.

Vid γ = 2 har du en relativistiskt massa av 160 kg, γ = 3, 240 kg och detta sker vid hastigheter vid ca 250.000 km/s resp 280.000 km/s (ljushastigheten är ca 300.000 km/s).
Den relativt blygsamma ökningen av ytterligare 10.000 km/s från 280.000 till 290.000 resulterar att din relatevistiska massa ökar från 160 kg till ca 400 kg. Sedan går massökningen nästan i taket.

För att återgå till "redneck" analogin så böjar du köra med en El Camino i din resa mot c.
Vid 250.000 km/s tittar du i backspegeln och upptäcker att flaket är fullt av järnspisar.
Vid 280.000 km/s upptäcker du att du drar ett släp fyllt med järnspisar också.

Något du kommer att upptäcka med är att det kommer ta längre och längre tid att accelerera denna massa då motorn är den samma.

Och detta då pga att rumstidens "luftmotsånd" ökar enormt när du närmar dig ljushastigheten.
Du kan titta på grafen på denna sida i wiki så ser du hur enorm massökningen blir vid hastigheter som närmar sig c. http://sv.wikipedia.org/wiki/Speciel...ngd_och_energi
__________________
Senast redigerad av MeanME 2013-04-04 kl. 05:35.
Citera
2013-04-17, 12:46
  #77
Medlem
ze932s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Problemet är att vid högre hastighet så ökar ens massa, och när man närmar sig ljushastigheten så närmar sig massan oändligheten. Inte ens all energi i universum skulle kunna få en person att accelerera upp till ljushastigheten.

Hur närmar sig massan oändligheten? massan ökar, men den närmar sig inte oändligheten, då det inte är möjligt att vara "nära" något oändligt.
Citera
2013-04-17, 12:56
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ze932
Hur närmar sig massan oändligheten? massan ökar, men den närmar sig inte oändligheten, då det inte är möjligt att vara "nära" något oändligt.

Går mot oändligheten. Tror det bara beskriver formen på en kurva på en graf. Man skulle t ex kunna säga att lutningen (av kurvan på grafen alltså) kommer närmare och närmare att vara helt vertikal. Kurvan kan absolut komma närmare och närmare en rak streck utan att någonsin nå dit. Det höll vi på med på högstadiet.

Tror jag. Fysikkunnig får gärna rätta mig om det inte stämmer eller om jag uttryckt mig för otydligt.
__________________
Senast redigerad av ka kui 2013-04-17 kl. 13:02.
Citera
2013-04-17, 13:22
  #79
Medlem
AteistenOlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME

Haha! Redneck-analoger borde införas i alla läroböcker!
Citera
2013-04-17, 14:02
  #80
Medlem
zajjahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jpm
Du fortsätter i 100 km/h. Liksom en kanonkula inte kan flyga fortare en den hastighet den har, när den lämnar kanonen.
Bortser motorn!
Citera
2013-04-17, 21:34
  #81
Medlem
MrDases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AteistenOlle
Haha! Redneck-analoger borde införas i alla läroböcker!


Håller helt och hållet med de gör ju att en vanlig dödlig fattar, och att jag kom på de är ju helt otroligt
Citera
2013-05-01, 22:57
  #82
Medlem
HeyBePositives avatar
Speed of light may not be constant, physicists say

http://science.nbcnews.com/_news/201...cists-say?lite
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback