Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-03, 22:22
  #61
Medlem
MrDases avatar
Hur man får tag ä bränslet eller hur mycket jag har är ointressant just nu
Jag tänkte mer på om min teori håller

Samma sak med den stigande massan, om man börjar från 1 och går upp i hastighet till 10 och ger puffar med jämna mellanrum som ger 1 km i timmen så känns de ju som att det skulle öka hastigheten hela tiden med samma energi som puffas ut
Citera
2013-04-03, 22:22
  #62
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDase
Hur man får tag ä bränslet eller hur mycket jag har är ointressant just nu
Jag tänkte mer på om min teori håller

Samma sak med den stigande massan, om man börjar från 1 och går upp i hastighet till 10 och ger puffar med jämna mellanrum som ger 1 km i timmen så känns de ju som att det skulle öka hastigheten hela tiden med samma energi som puffas ut
Fast alltså man kan inte bara bortse från den ökande massan, det är ett fysikaliskt faktum.
Citera
2013-04-03, 22:37
  #63
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Nej. Om vi förenklar allting:

Skall vi åka 100 km/h krävs det ett flingpaket, 200 km/h krävs två paket. Ju snabbare du åker desto långsammare går tiden. Kortfattat så finns det inte tillräckligt med flingpaket i världen för att åka i ljusets hastighet.
Ursäkta, va? Ingenting du sa makes any sense at all

(Jag kommer inte på något bra sätt att formulera mig på Svenska, standard)
Citera
2013-04-03, 23:04
  #64
Medlem
Polyklorfenols avatar
Jajamensan. Det är bara att gasa. Att inte alla världens raketforskare och fysiker har kommit på det?
Citera
2013-04-03, 23:06
  #65
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Ursäkta, va? Ingenting du sa makes any sense at all

(Jag kommer inte på något bra sätt att formulera mig på Svenska, standard)

I korta drag, kroppen du försöker accelerera kommer vara oändligt stor för att nå ljusets hastighet. Det går inte, impossible. Det är kompilcerat ja, jag är inte högutbildad i ämnet, enbart Kemi och Fysik B men grunderna i all fysik säger att det är omöjligt så länge som kroppen har en massa.
Citera
2013-04-03, 23:06
  #66
Medlem
xx-och-yys avatar
Om vi säger så här: Du är i rymden och pruttar, denna prutt får dig att åka i 100 km/h, om du pruttar igen med samma kraft då får du upp hastigheten till 150 km/h en tredje prutt med samma kraft får dig att komma upp i 175 km/h. ( ju snabbare man åker måste man ha 4 gånger kraft för att fördubbla hastighet.

Om du ska åka med en raket i ljushastighet då måste raket skjuta på 4 gånger snabbare än ljushastighet.
Citera
2013-04-03, 23:29
  #67
Medlem
Power41s avatar
Eftersom att det är diskussion om acceleration och så så undrar jag hur det är när man accelererar.
T.ex. så accelererar man från 0-100 med en bil, det finns inget rullmotstånd, luftmotstånd eller friktion i bilen, och precis vid 100 km/h så frikopplar man. Kommer bilen fortsätta i exakt 100 eller kommer den fortsätta accelerera p.g.a. "påskjutet"?

Om ja, hur mycket då?
Snälla, inga ekvationer eller mattetal, jag kommer inte förstå
Citera
2013-04-03, 23:39
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Power41
Kommer bilen fortsätta i exakt 100 eller kommer den fortsätta accelerera p.g.a. "påskjutet"?
Den kommer inte accelerera. Det krävs ständigt tillförd energi för att fortsätta accelerera.

Angående färd i mer än ljusets hastighet, är det intressant att läsa om den teori som någon har här: http://io9.com/5963263/how-nasa-will...rst-warp-drive
Jag kan inte bedöma hur troligt det egentligen är att någon skulle lyckas med detta, men det är onekligen en tankeväckande artikel.
Citera
2013-04-03, 23:39
  #69
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDase
Ligger här och funderar på olika sätt att komma upp i ljusets hastighet.

Om man åker i rymden med en motor dom gör att man åker i 100 km i timmen. Stänger man då av motorn så fortsätter man ju i den hastigheten eftersom man är viktigt.

Nu till funderingen: om man då startar motorn igen borde man inte få en ytterligare ökning av farten eftersom du redan är i rörelse och genererar mer drivkraft. Och på lång sikt kunna komma upp i abnormala hastigheter?

Relativt jorden så är det enkelt faktiskt.
Bara fara iväg långt nog från jorden så sköter universums expansion resten.
Krävs några miljarder års resande men vem har en tid att passa ?
Ett pensionärsprojekt måhända ?
Vi lever ju så länge numera hävdar man ju...

Att passera igenom rumstiden i ljusets hastighet blir lite svårare då din relativistiska massa ökar med ökande hastighet dumt nog. På slutet är det på nivån att försöka rubba jorden ur sin omloppsbana med hjälp av ett snöre runt jorden fäst vid en fyrverkeriraket.
__________________
Senast redigerad av MeanME 2013-04-03 kl. 23:41.
Citera
2013-04-03, 23:43
  #70
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Power41
Eftersom att det är diskussion om acceleration och så så undrar jag hur det är när man accelererar.
T.ex. så accelererar man från 0-100 med en bil, det finns inget rullmotstånd, luftmotstånd eller friktion i bilen, och precis vid 100 km/h så frikopplar man. Kommer bilen fortsätta i exakt 100 eller kommer den fortsätta accelerera p.g.a. "påskjutet"?

Om ja, hur mycket då?
Snälla, inga ekvationer eller mattetal, jag kommer inte förstå
Den kommer inte fortsätta att accelerera. Det finns ingen kraft som skjuter den framåt. Däremot kommer den behålla sin hastighet i all evighet, om vi antar att all friktion försvinner.
Citera
2013-04-03, 23:47
  #71
Medlem
Jpms avatar
Du fortsätter i 100 km/h. Liksom en kanonkula inte kan flyga fortare en den hastighet den har, när den lämnar kanonen.
Citera
2013-04-03, 23:49
  #72
Medlem
Jpms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Power41
Eftersom att det är diskussion om acceleration och så så undrar jag hur det är när man accelererar.
T.ex. så accelererar man från 0-100 med en bil, det finns inget rullmotstånd, luftmotstånd eller friktion i bilen, och precis vid 100 km/h så frikopplar man. Kommer bilen fortsätta i exakt 100 eller kommer den fortsätta accelerera p.g.a. "påskjutet"?

Om ja, hur mycket då?
Snälla, inga ekvationer eller mattetal, jag kommer inte förstå

Du fortsätter i 100 km/h. Liksom en kanonkula inte kan flyga fortare en den hastighet den har, när den lämnar kanonen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback