Citat:
Ursprungligen postat av ptitsa
Jag anser att politisk korrekthet och materialism r religionen som rder i Sverige.
- Man anser att de politiskt korrekta vrderingarna r i det nrmsta heliga.
- Det r "syndigt" och oacceptabelt att tycka annorlunda.
- Man frsker sprida de politiskt korrekta vrderingarna i Sverige och vriga vrlden.
- Alla frsker n upp till denna "religions" ideal, men de flesta lyckas inte.
- Konsumption och materialism r vriga ideal i Sveriges nya religion.
- Kristendomen r i det nrmsta dd i Sverige, ngot man driver med, skrattar t eller frfljer i media. Men den nya religionen frodas!
Ngon som hller med?
Kom att tnka p det nr jag lste om Svenska Kyrkans missionsarbete i Afrika. Vad anvnder de kyrkoskatten till? Jo, de lnar ut pengar till muslimska kvinnor i stafrika. Att sprida kristendomen verkar inte vara ngot som fallit dem in. I stllet vill de frmja feminism och kapitalism. Jag har inte alls ngot problem med att de hr kvinnorna fr lna pengar och starta egna fretag. Men r det ngot som kyrkan skall syssla med? Lter som ett jobb fr en bank eller bistndsorganisation.
Sen insg jag att SvK representerar religiositet och d r det fullkomligt logiskt.
Du har visserligen rtt i dina teser, s lt oss spika upp dem p rosenbads portar. andra sidan r du en vedervrdig, ond mnniska utan moral, och jag skulle aldrig st p din sida. Jag hoppas innerligen du dr en lngt utdragen och smrtsam dd, ditt vedervrdiga as.
I vrigt innehller trdstarten en hel del vettigt, ven om det mest r inlrda klicher. Denna nya "religion" mste sannerligen motverkas med en frankring i knslan av det transcendenta. Att tro att vr konsumptionssamhlle r ngonting att strva efter (att det innehar ngon form av ml i sig sjlvt) r i alla hnseenden felaktigt - ren avgudadyrkan och projektion.