• 1
  • 2
2012-03-31, 21:30
Bannlyst
Jag anser att politisk korrekthet och materialism r religionen som rder i Sverige.
  • Man anser att de politiskt korrekta vrderingarna r i det nrmsta heliga.
  • Det r "syndigt" och oacceptabelt att tycka annorlunda.
  • Man frsker sprida de politiskt korrekta vrderingarna i Sverige och vriga vrlden.
  • Alla frsker n upp till denna "religions" ideal, men de flesta lyckas inte.
  • Konsumption och materialism r vriga ideal i Sveriges nya religion.
  • Kristendomen r i det nrmsta dd i Sverige, ngot man driver med, skrattar t eller frfljer i media. Men den nya religionen frodas!

Ngon som hller med?

Kom att tnka p det nr jag lste om Svenska Kyrkans missionsarbete i Afrika. Vad anvnder de kyrkoskatten till? Jo, de lnar ut pengar till muslimska kvinnor i stafrika. Att sprida kristendomen verkar inte vara ngot som fallit dem in. I stllet vill de frmja feminism och kapitalism. Jag har inte alls ngot problem med att de hr kvinnorna fr lna pengar och starta egna fretag. Men r det ngot som kyrkan skall syssla med? Lter som ett jobb fr en bank eller bistndsorganisation.
Sen insg jag att SvK representerar religiositet och d r det fullkomligt logiskt.
Citera
2012-03-31, 21:33
Medlem
korrekt, kritiken emot religion r ett jvla hyckleri eftersom folk bara erstter en trosed med en annan. kristendomen var iaf konstruktiv och konstruerad fr att ge ett fungerande samhlle istllet fr det vakumet som finns nu som bara finns fr att det ska omsttas mkt pengar.
Citera
2012-03-31, 21:33
Medlem
Varangians avatar
Inte fler kristna gnll-trdar... Suck.

r det inte lite att kasta sten nr man sitter i glashus? Vad r pk jmfrt med tk (teologiskt korrekt)?
Citera
2012-03-31, 21:44
Medlem
Kimar003s avatar
Kristendomen dog i vstvrlden och byttes ut med kapitalism efter sekulariseringen som skedde i samband med upplysningstiden och liberalismens framtrdande dr fokus enbart hamnade p varje individ som ska vara skyddad frn allt: stat, gud och andra mnniskor. (USA har kvar fundamental kristendom som ett bihang till kapitalism och som motreaktion till islamism och kommunism (frr))

Kapitalismen r den nya guden, som finns och lever i varje handling och tanke i samhllet. Konsumerism och girighet r de nya symptomen. Sverige har gtt samma vg som resten av vstvrlden. Vi har avhumaniserats och str helt utblottade infr den mnskliga girigheten och omoralen i samhllet.

Det hr med att en troslra avlser en annan hller jag inte med om, jag tror bara p empirisk vetenskap. Det har alltid varit den enda sanningen om hur naturen och universum r beskaffat. Om vi ska snacka om gudabilder s tar jag avstnd frn iden om att det finns ngon gudomlig makt verhuvudtaget, religion r en mnsklig konstruktion, precis som samhllet. Det vill sga att jag r ateist och tror p konkret vetenskap (empiri).
Citera
2012-03-31, 22:40
Medlem
Man skulle mycket vl kunna hvda att det har kommit att bli det dominerande vrderingssystemet i Sverige, men det gr det inte till en religion.
Citera
2012-03-31, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ptitsa
Jag anser att politisk korrekthet och materialism r religionen som rder i Sverige.
  • Man frsker sprida de politiskt korrekta vrderingarna i Sverige och vriga vrlden.
  • Kristendomen r i det nrmsta dd i Sverige, ngot man driver med, skrattar t eller frfljer i media. Men den nya religionen frodas!

Ngon som hller med?

Kom att tnka p det nr jag lste om Svenska Kyrkans missionsarbete i Afrika. Vad anvnder de kyrkoskatten till? Jo, de lnar ut pengar till muslimska kvinnor i stafrika. Att sprida kristendomen verkar inte vara ngot som fallit dem in. I stllet vill de frmja feminism och kapitalism. Jag har inte alls ngot problem med att de hr kvinnorna fr lna pengar och starta egna fretag. Men r det ngot som kyrkan skall syssla med? Lter som ett jobb fr en bank eller bistndsorganisation.
Sen insg jag att SvK representerar religiositet och d r det fullkomligt logiskt.
Du har visserligen rtt i dina teser, s lt oss spika upp dem p rosenbads portar. andra sidan r du en vedervrdig, ond mnniska utan moral, och jag skulle aldrig st p din sida. Jag hoppas innerligen du dr en lngt utdragen och smrtsam dd, ditt vedervrdiga as.

I vrigt innehller trdstarten en hel del vettigt, ven om det mest r inlrda klicher. Denna nya "religion" mste sannerligen motverkas med en frankring i knslan av det transcendenta. Att tro att vr konsumptionssamhlle r ngonting att strva efter (att det innehar ngon form av ml i sig sjlvt) r i alla hnseenden felaktigt - ren avgudadyrkan och projektion.
Citera
2012-03-31, 23:05
Medlem
Snorlyktans avatar
Man blir fundersam nr samma jvla mnniska sitter i trd efter trd och skiter ur sig lnga jeremiader om att folk bara klagar p kristna, eller religisa. Men att sitta och gnlla sjlv? N, det gr bra, kristna gyllene regler till trots.
Citera
2012-03-31, 23:19
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Man blir fundersam nr samma jvla mnniska sitter i trd efter trd och skiter ur sig lnga jeremiader om att folk bara klagar p kristna, eller religisa. Men att sitta och gnlla sjlv? N, det gr bra, kristna gyllene regler till trots.

Precis. Om nu den gode Ptisa knner sig frfljd s borde hen (!) enbart gldja sig som kristen:

10Saliga de som frfljs fr rttfrdighetens skull,
dem tillhr himmelriket.

Matt 5:10

Grattis!
Citera
2012-03-31, 23:20
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Precis. Om nu den gode Ptisa knner sig frfljd s borde hen (!) enbart gldja sig som kristen:

10Saliga de som frfljs fr rttfrdighetens skull,
dem tillhr himmelriket.

Matt 5:10

Grattis!

dagens skratt, man tackar. 40 minuter till godo.
Citera
2012-04-01, 00:22
Medlem
St.Mosess avatar
Visst r svensken materialist, men problemet med mnga som anser sig som kristna enbart r "identitets kristna".
Citera
2012-04-01, 00:27
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ptitsa

Ngon som hller med?

Ja gud frbjude dessa religisa pfund!? verkar som att du hller med
Citera
2012-04-01, 01:07
Medlem
Det r svrare och svrare att vara en kristen, allafall enligt dom gamla normerna.
Var det en prominent kristen som sade till mig.

Men det betyder inte att vi aningslst ska g
mot en kristen frintelse. Det finns mnga kristna som sitter p en hel del information
som kan f kristenheten att blomstra, Vi r inte menlsa, tro inte det.
Vi har vapen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in