2012-04-02, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Du kan ju inte seriöst jämföra oxfile med fläskfile??!!
Det är lika dumt som att jämföra Nissan Micra med en Mercedes S600.

Nej, jag står fast i min åsikt. Även den bästa av kockar (inte jag då så klart)
kan rädda fläskfilé med såser och tillbehör, ja. Men köttet i sig är torrt, fattigt
och överskattat.
Varför? I saftighetssyfte kan man ju visst jämföra dem, om de lagas vid samma temperatur? Sen är jag inte världen största fan av fläskfile eftersom det inte har så mycket smak, men det har inget med torrhet att göra.
Citera
2012-04-06, 18:06
Bannlyst
Välgjord fläskfilé i ugnen är en klassiker. Funkar även alldeles utmärkt i grytor.
Citera
2012-07-15, 04:01
Awaiting Email Confirmation
KvadratNegerBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Det är ju så förbannat torrt, alltid, oberoende hur du tillagar det. Jag äter hellre korv än fläskfilé. Någon som känner likadant?
Kan man grilla så lyckas man hur lätt som helst att göra det mört. Sen kan man göra det lite (pytte) rosa för att få ett mörare och smakrikare kött!
Citera
2012-07-15, 04:09
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvadratNegerBoll
Kan man grilla så lyckas man hur lätt som helst att göra det mört. Sen kan man göra det lite (pytte) rosa för att få ett mörare och smakrikare kött!
Om man grillar utan termometer i köttet så krävs det lite känsla för att veta när det är exakt, mycket svårare än nötkött som även funkar lite rare.
Trist, javisst, men bra kött för billig peng och man slipper snickra bland senor som med entrecote, eller fläskkarré för den delen. Hatar snickrande, tuggar inte på senor.

Rätt lite puts på fläskfilé, dock.
Citera
2012-07-15, 17:12
KvadratNegerBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Om man grillar utan termometer i köttet så krävs det lite känsla för att veta när det är exakt, mycket svårare än nötkött som även funkar lite rare.
Trist, javisst, men bra kött för billig peng och man slipper snickra bland senor som med entrecote, eller fläskkarré för den delen. Hatar snickrande, tuggar inte på senor.

Rätt lite puts på fläskfilé, dock.
Jag är född med känsla för mat!
Citera
2012-07-15, 17:18
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvadratNegerBoll
Jag är född med känsla för mat!
Fast det är varken ts eller random Svennebanan.
Ts har fel, dock. Finns mycket tristare och mindre prisvärda bitar än fläskfilé, så där är vi överens.
Citera
2012-07-15, 17:47
KvadratNegerBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Fast det är varken ts eller random Svennebanan.
Ts har fel, dock. Finns mycket tristare och mindre prisvärda bitar än fläskfilé, så där är vi överens.
Ah det har du rätt i!
Citera
2012-07-16, 09:57
Medlem
Queen-Obscences avatar
Tycker att det påminner mycket om kycklingfilé. Brukar köpa färsk fläskytterfile som jag fräser och äter med krämig sås till tycker inte alls att det är särskilt torrt när man köper det färskt.
Citera
2012-07-16, 13:23
Medlem
Endynias avatar
Sluta köp fryst jävla skräpkött så ska du se att det går att få en fläskfilé mör och god. Precis som alla andra redan skrivit så krävs det dock oftast att du tillagar den i ugnen, då det kan bli svårt att få till det ordentligt på panna/grill. Jag föredrar fläskfilé över mycket annat kött, även om jag med det sagt föredrar väldigt mycket annat kött över fläskfilé också.
Citera
2012-07-20, 05:49
Medlem
rallykalles avatar
Prova att göra fläskfilé i ugnen med en termometer och ta ut den vid 65 - 67 grader. Blir jävligt saftigt och fint. Men kör man den well done till 75 - 80 grader så är det klart att det blir torrt och tråkigt.

Många som tror att fläskfilé måste vara helt genomstekt, men det stämmer inte alls.
Citera
2012-07-24, 01:29
Medlem
morgonvalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Prova att göra fläskfilé i ugnen med en termometer och ta ut den vid 65 - 67 grader. Blir jävligt saftigt och fint. Men kör man den well done till 75 - 80 grader så är det klart att det blir torrt och tråkigt.

Många som tror att fläskfilé måste vara helt genomstekt, men det stämmer inte alls.

Vid 65-67 grader är den ju i princip genomstekt.
Säger som alltid, ta ut den vid 60-62.
Citera
2012-08-20, 17:08
Medlem
En viktig sak som jag tror de flesta missar är att ni ska ha köttet på en låg temperatur i ugnen. Kör din fläskfilé mellan 90-100 grader i ugnen runt två timmar så kommer du inte ha en torr bit som du skivar upp sen. Som flera andra redan nämnt också, låt den ligga och vila i upp till 15 minuter i folie eller under en djup tallrik om den ligger kvar i den eldfasta formen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in