2012-08-21, 15:57
Medlem
hobokens avatar
Tror att nyckeln till att fläskfilé inte ska bli torrt är att köra lång tid på låg värme snarare än kort tid på hög värme. Det gäller nästan alltid, jag tycker att det mesta blir godare om man gör så.

E: Som skribenten ovanför mig (på föregående sida).

Däremot är jag ingen större anhängare av fläsk över huvud taget. Olika korvar kan vara goda, men föredrar oftast nöt eller andra typer av kött.
Citera
2012-08-21, 20:25
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
En viktig sak som jag tror de flesta missar är att ni ska ha köttet på en låg temperatur i ugnen. Kör din fläskfilé mellan 90-100 grader i ugnen runt två timmar så kommer du inte ha en torr bit som du skivar upp sen. Som flera andra redan nämnt också, låt den ligga och vila i upp till 15 minuter i folie eller under en djup tallrik om den ligger kvar i den eldfasta formen.

Ska testa detta nästa gång jag lagar fläskfilé!
Citera
2012-10-21, 16:11
Medlem
skumrasks avatar
Fläskfilén är inget annat än krystmuskel för bajs - alla ni som dissar korv och inälvsmat.

Här reder vi ut begreppen:

http://www.goteborgnonstop.se/2012/10/21/file-eller-file-en-ren-skitsak/

Citera
2012-10-21, 23:27
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Det är ju så förbannat torrt, alltid, oberoende hur du tillagar det. Jag äter hellre korv än fläskfilé. Någon som känner likadant?

Du tänker inte på fläskytterfilé? Den blir alltid torr.

Fläskfilé blir alltid saftig och mör, end of story.
Citera
2013-07-12, 16:39
Medlem
Kontrapunktens avatar
Fläskfilé är ganska tråkigt, föredrar nästan alla sorters nötkött framför gris. Fläskfilé är helt okej, men inte särskilt kul.
Citera
2013-07-12, 17:01
Medlem
Avva66s avatar
Fläskfilè går hem alla dagar, mycket prisvärdare än nöt också.
Citera
2013-07-12, 18:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Fläskfilè går hem alla dagar, mycket prisvärdare än nöt också.
Men man måste tillägga att just tillagnings temperaturen är väldigt viktigt på fläskfilé.
Eller steka hård yta på tunna tunna skivor, det funkar också.
Men då kör jag fläskfilén i grytor.
Citera
2013-07-12, 21:32
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Men man måste tillägga att just tillagnings temperaturen är väldigt viktigt på fläskfilé.
Eller steka hård yta på tunna tunna skivor, det funkar också.
Men då kör jag fläskfilén i grytor.
Min flickvän är Thai, och det är grymt gott med wokat fläskfilé och tex grön curry!
Men jag grillar det gärna också, hel filè med vitlöksmarinad.

Edit: Givetvis så måste man genomsteka fläsk, om det är det du menar.
Senast redigerad av Avva66 2013-07-12 kl. 21:40.
Citera
2013-07-12, 21:51
Medlem
sobshaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Det är ju så förbannat torrt, alltid, oberoende hur du tillagar det. Jag äter hellre korv än fläskfilé. Någon som känner likadant?

Banka ut köttet i medaljonger, hacka färsk rosmarin, ta en medaljong salta peppra och lägg på rosmarin en/två brieost skivor ännu en medaljong salta peppra och linda i 2-3 skivor bacon sätt fast med en tandpetare och lägg på grillen!

"Allt som lindas i bacon blir gott"
Citera
2013-07-13, 10:25
Medlem
En stor anledning till att folk inte gillar fläskfilé är att de mest smakat sådant skräp som säljs på t.ex ICA för 100 spänn kilot eller mindre. Är inget fan av det heller, men fläskfilé/ytterfilé av riktigt hög kvalitet föredrar jag nästan framför t.ex oxfilé. Även om man tyvärr, iaf här omkring, får betala mer för grisköttet än oxköttet. Samt att folk har en förmåga att fullständigt kremera köttet.
Citera
2013-07-13, 14:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Min flickvän är Thai, och det är grymt gott med wokat fläskfilé och tex grön curry!
Men jag grillar det gärna också, hel filè med vitlöksmarinad.

Edit: Givetvis så måste man genomsteka fläsk, om det är det du menar.
Nä, jag menar knaperstekta fläskfilén när de är tunnskivade.
Alltså gå upp i temperaturer som gör den torr, men eftersom den är tunnskivad och ordentlig stekyta.
Så blir den inte torr på samma sätt, utan bara en god smakrik bit som inte uppfattas som torr.
Citera
2013-07-14, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nä, jag menar knaperstekta fläskfilén när de är tunnskivade.
Alltså gå upp i temperaturer som gör den torr, men eftersom den är tunnskivad och ordentlig stekyta.
Så blir den inte torr på samma sätt, utan bara en god smakrik bit som inte uppfattas som torr.

Blir som små fläskfilechips nästan om du gör det som jag ibland gjort. Riktigt gott och suger dessutom till sig sås på ett underbart sätt om man gillar det :>
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in