2013-07-16, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Absolut. Nu äter jag inte oxfile särskilt ofta, men det går ju faktiskt att äta trots att det blivit lite för överstekt. Att det är billigt innebär inte att det är dåligt i min värld, men det har du nog en poäng i.
Syftade mest på att dom flesta köper griskött av dålig kvalitet. Det finns griskött av väldigt hög kvalitet, som dock är ganska dyrt (en filé från Iberico-grisen kostar, där jag bor iaf, minst 400 kr kilot). En sådan filé slår lätt en billig oxfilé för 110 kronor kilot. Skräpet till fläskfilé man köper på ICA är jag inte heller särskilt förtjust i.
Citera
2013-07-17, 07:23
Medlem
Bara negativt att äta kött. Djur som lider och mer gifter i din kropp.
Det är kryddorna som smakar. Psykologiska effekten av tuggmotståndet.
Helt onödigt när man kan göra så mycket godare och hälsosammare vegetarisk mat.
Citera
2013-07-18, 09:30
Medlem
lrtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Syftade mest på att dom flesta köper griskött av dålig kvalitet. Det finns griskött av väldigt hög kvalitet, som dock är ganska dyrt (en filé från Iberico-grisen kostar, där jag bor iaf, minst 400 kr kilot). En sådan filé slår lätt en billig oxfilé för 110 kronor kilot. Skräpet till fläskfilé man köper på ICA är jag inte heller särskilt förtjust i.
Har tidigare varit noga med kvalité på just nötkött (framförallt oxfilé), men för ett tag sedan så åt jag både karre och filé från en lokal grisgård. Jag undrar om det fan inte är viktigare med bra råvara när det gäller fläsk än nöt nu alltså. En halvbra bit med nöt kan du alltid göra något ätbart av, men skillnaden mellan ICA-gris och riktig gris visade sig vara enorm.
Citera
2013-07-18, 09:31
Medlem
lrtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabhai17
Bara negativt att äta kött. Djur som lider och mer gifter i din kropp.
Det är kryddorna som smakar. Psykologiska effekten av tuggmotståndet.
Helt onödigt när man kan göra så mycket godare och hälsosammare vegetarisk mat.
Ge oss gärna ett recept på vegetarisk fläskfilé...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in