2013-07-14, 18:43
Medlem
.Lilla-my.s avatar
För att det är det godaste köttet ever?
Citera
2013-07-14, 18:48
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Lilla-my.
Okej, tycke och smak är ju något man knappt kan diskutera, men anser man att fläskfilé är det godaste ever så lär man ha ytterst begränsade referensramar!
Citera
2013-07-14, 19:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fateless
Blir som små fläskfilechips nästan om du gör det som jag ibland gjort. Riktigt gott och suger dessutom till sig sås på ett underbart sätt om man gillar det :>
Det smakar väldigt gott göra så här, som du redan vet.
Men det finns bara två saker man kan göra.
Antingen har perfekt temperatur, och få det saftigt och mört.
Eller knaperstekta fläskfilén i tunna skivor.

Vi får väl hoppas någon testar det vi har upptäckt.
Citera
2013-07-14, 20:27
Medlem
BrainDisorders avatar
Håller med TS, men det beror delvis på att jag själv aldrig lyckats göra det bra, och jag har heller aldrig blivit serverad ett fint stycke fläskfilé.

Blivit serverad fläskfilémedaljoner så många gånger under min uppväxt, varenda jävla gång är dom lika torra som skosulor. Spelar ingen roll hur god klyftpotatisen, salladen och såsen är, det är lika hemskt varje gång. Dom enda gångerna det går att äta är i någon gryta, där dom legat och blivit riktigt möra.

Men jag tvivlar inte på att det kan smaka väldigt bra om man vet hur man ska tillaga just den biten på bästa sätt. Hyfsat billigt är det ju trots allt.
Citera
2013-07-14, 20:32
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Lilla-my.

Jag gillar dig men jag måste sätta ner foten på en gång nu. Fläskfile är det kanske inte något större fel på men om man säger att det är det bästa ever krävs det mer än en mening.

Ont: Köttet är väl OK men absolut inget jag själv köper. Lyckligtvis så äts det inte ofta i någon utav mina kretsar. Köper vanligtvis annat kött från charken.
Citera
2013-07-14, 21:18
Medlem
christerys avatar
Alltså fläskfile som man bryner/steker och sen snittar och fyller med gorgonzola och sveper in den i smördeg och låter gå färdigt i ugn är inte alls dumt.

Eller att gratinera skivor i massor av grädde (skiva filen och ställ dom på högkant runt en ungsform) smaksatt med nån god krydda (senap, vitlök kanske)+gurkmejja eller paprikapulver för färgen (blanda och häll tills det täcker köttet). Riv ost ovanpå, inte smalmat direkt dock.
Citera
2013-07-14, 21:28
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Alltså fläskfile som man bryner/steker och sen snittar och fyller med gorgonzola och sveper in den i smördeg och låter gå färdigt i ugn är inte alls dumt.

Eller att gratinera skivor i massor av grädde (skiva filen och ställ dom på högkant runt en ungsform) smaksatt med nån god krydda (senap, vitlök kanske)+gurkmejja eller paprikapulver för färgen (blanda och häll tills det täcker köttet). Riv ost ovanpå, inte smalmat direkt dock.
Det där lät inte alls dumt! Funkar det att lägga smördegen direkt på filén utan något mellan utan att den blir saggig? Osten är ju rätt fet.
Citera
2013-07-15, 00:19
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det där lät inte alls dumt! Funkar det att lägga smördegen direkt på filén utan något mellan utan att den blir saggig? Osten är ju rätt fet.

Inga problem, osten ligger ju inne i filen (skär en skåra ner i filen och i den fickan lägger du osten, den kommer inte i kontakt med smördegen om du inte slänger i för mycket).

Sen tar man resten av gorgonzolan och blandar med cf eller gräddfil och låter den smälta så får man en kall sås till åxå för dom som vill ha mer ostsmak.

Serveras helst med hasselbackspotatis med paprikapulver på enligt mig, men det är väl en smaksak.
Citera
2013-07-15, 00:41
Medlem
.Lilla-my.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Okej, tycke och smak är ju något man knappt kan diskutera, men anser man att fläskfilé är det godaste ever så lär man ha ytterst begränsade referensramar!

Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenSvamp
Jag gillar dig men jag måste sätta ner foten på en gång nu. Fläskfile är det kanske inte något större fel på men om man säger att det är det bästa ever krävs det mer än en mening.

Ont: Köttet är väl OK men absolut inget jag själv köper. Lyckligtvis så äts det inte ofta i någon utav mina kretsar. Köper vanligtvis annat kött från charken.

Jo, för att jag tycker det är det klart godaste köttet förstås, behövs det sägas mer än så? Har svårt för nötkött t.ex
Citera
2013-07-15, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Men jag tvivlar inte på att det kan smaka väldigt bra om man vet hur man ska tillaga just den biten på bästa sätt. Hyfsat billigt är det ju trots allt.
Nog därför folk tycker det är "äckligt". Dom jämför en vanlig bit svensk fläskfilé för 70 spänn kilot från en vanlig mataffär med en oxfilé för 400 spänn kilot. Orättvis jämförelse.
Citera
2013-07-15, 12:03
Medlem
MeanMEs avatar
Min typiska vardagsfilé brukar bli enkel och snabblagad.

Brukar skiva / steka filén lätt i panna / grilla och om rätt årstid med egen plocksvamp.

Förbered: Sparris / Borccoli / Blomkål / Brysselkål / Vitkål (mao typ vad du vill):
Blom och Bryssel brukar jag koka lätt och låta rinna av.
Dela och pensla med lite olja och grilla lätt om man vill ha lite överkurs för extra smak.

Ner i en ungsform.

Ostsås: Grädde / Ost (Västerbotten / Parmensan / eller vad man gillar) Peppar,
evt Salt (beror på valet av ost) ,värm tills osten smält och såsen börjar tjockna lite.

Ner med filén / svamp / ostsåsen över allt i ungsformen.

Strö över lite rivost överst för färg och konsistens.
In i ugnen på 175 tills grönsakerna mjuknat,
höj till 225-250 för färg.

Serveras med potatis.
Senast redigerad av MeanME 2013-07-15 kl. 12:06.
Citera
2013-07-15, 21:28
Medlem
BrainDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Nog därför folk tycker det är "äckligt". Dom jämför en vanlig bit svensk fläskfilé för 70 spänn kilot från en vanlig mataffär med en oxfilé för 400 spänn kilot. Orättvis jämförelse.

Absolut. Nu äter jag inte oxfile särskilt ofta, men det går ju faktiskt att äta trots att det blivit lite för överstekt. Att det är billigt innebär inte att det är dåligt i min värld, men det har du nog en poäng i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in