2012-03-31, 17:43
Medlem
Renewables avatar
Ska man vara en cynisk jävel då vet vi alla att världen är på väg i en riktning som inte gynnar lågbegåvade människor. Vi ser redan idag hur hårdnande konkurrens skapar ett klassamhälle.

Har man inte diciplin nog att välja en lämplig mor åt sina barn då förtjänar man de barn man får.
Citera
2012-03-31, 17:44
Medlem
Tycker du lägger för stor energi på din väns eventuella familjebildande. Han vet vem han lever med, han, och hon, vet att det blir tufft om de får barn, och att risken finns att barnet får någon störning. Vill de ändå skaffa barn är det deras beslut. Att din vän inte reagerade särskilt hårt på beskedet på hennes diagnos, eller vad det nu är, är att han levt med henne ett år, känner till alla hennes sidor, och han inser att hon är samma människa som hon alltid varit.
Citera
2012-03-31, 17:45
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listopad
Jo, precis. Anade först en viss underliggande sarkasm i ditt inlägg, men det är helt korrekt det du säger. Det är således enligt både dig och mig ett fullt möjligt scenario.

micro113:För att svara på frågan kring hennes yrkesliv ligger det till som följande: Hennes nuvarande anställning ordnades med hjälp av en personlig handledare via arbetsförmedlingen och från vad jag har hört, stannar hon hemma tämligen ofta på grund av att hon känner sig "trött" och "orkeslös". Tydligen har hon haft ett jobb under en viss tid och sen sagt upp sig eller blivit blivit "rekommenderad" att säga upp sig på grund av hennes brist på engagemang och frånvaro. För tio minuter sedan fick jag reda på att hon gått på särskola och började hennes "vuxna" liv med att gå på daglig verksamhet. De sitter och talar just nu och jag får reda på nya saker hela tiden. Det här kan ju bara inte sluta bra?
Nej, med hänsyn till hur involverad du tycks vara i deras förhållande och hur osjälvständig din vän tycks vara så slutar det nog inte bra. Det framstår inte som om han är mogen att bli förälder än faktiskt.
Citera
2012-03-31, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, med hänsyn till hur involverad du tycks vara i deras förhållande och hur osjälvständig din vän tycks vara så slutar det nog inte bra. Det framstår inte som om han är mogen att bli förälder än faktiskt.

Ska visa både tråden och forskningen för honom och ge det utrymme som krävs för ett moget och genomtänkt beslut. Jo, det är klart att jag är engagerad då vederbörande är en barndomskamrat till mig och jag vill inte att han ska råka illa ut på grund av hans dragning till kvinnor som ej mår psykiskt bra.
Citera
2012-03-31, 18:03
Medlem
Nooomys avatar
Citat:
Lindrig utvecklingsstörning:

- Bör en person med en lindrig utvecklingsstörning få bli gravid?
- Bör jag gå emellan dessa två individer och hindra dem från att skaffa barn?

Tack.

1. Ja, finns normalbegåvade föräldrar som är så sjukt mycket sämre föräldrar.

2. nej men du kan belysa det ansvar och risker som finns med att skaffa barn när man den diagnosen
Citera
2012-03-31, 18:08
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Jo, precis. Anade först en viss underliggande sarkasm i ditt inlägg, men det är helt korrekt det du säger. Det är således enligt både dig och mig ett fullt möjligt scenario.
Ja det är ett mycket möjligt scenario MEN det behöver naturligtvis inte bli så. Din kompis bör dock vara helt införstådd i vad som kan komma att hända och han bör ta sig en funderare över om han skulle klara av en sådan situation. klarar han det, all heder till honom. Tror han inte att han skulle klara det så bör barn inte stå på önskelistan med den tjejen.
Citera
2012-03-31, 18:21
Medlem
Ts;

I Sverige 2012 är det helt ok för denna person att skaffa barn. Det borde räcka som svar för dig.

Att du ens överväger att tala med din vän om det okloka i att skaffa barn med sin partner tycker jag är skrämmande. Det är inte ditt ansvar. Att du ens funderar i dessa banor är rätt äckligt på något vis.
Har du några andra kategorier av människor som du skulle avråda dina vänner att skaffa barn med?
Citera
2012-03-31, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nooomy
1. Ja, finns normalbegåvade föräldrar som är så sjukt mycket sämre föräldrar.

2. nej men du kan belysa det ansvar och risker som finns med att skaffa barn när man den diagnosen

Svar 2; Inte alls belysa någonting, killen ifråga kan tänka på det här på egen hand utan att Mary Poppins lägger sig i.
Citera
2012-03-31, 18:29
Medlem
Fina Gubbens avatar
Du gör bäst i att förklara för honom att man inte är tillsammans med utvecklingsstörda människor, än mindre skaffar barn med dessa. Tänk på barnen liksom!
Citera
2012-03-31, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Du gör bäst i att förklara för honom att man inte är tillsammans med utvecklingsstörda människor, än mindre skaffar barn med dessa. Tänk på barnen liksom!

Anser du. Knappast en generell uppfattning om så vore fallet skulle det vara lagstadgat.
Citera
2012-03-31, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonin
Anser du. Knappast en generell uppfattning om så vore fallet skulle det vara lagstadgat.

Du har inte en aning om vad du pratar om... Läste du ens det jag länkade? Det finns SVENSK statistik som visar att hälften av alla barn till föräldrar med lätt utvecklingsstörning blir omhändertagna av myndigheterna. Då anser jag att det är fullt befogat att upplysa min vän om vilket helvete han kommer ha med den här kvinnan om de bildar familj tillsammans.
Citera
2012-03-31, 18:47
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Du har inte en aning om vad du pratar om... Läste du ens det jag länkade? Det finns SVENSK statistik som visar att hälften av alla barn till föräldrar med lätt utvecklingsstörning blir omhändertagna av myndigheterna. Då anser jag att det är fullt befogat att upplysa min vän om vilket helvete han kommer ha med den här kvinnan om de bildar familj tillsammans.
Nej. Du förvränger uppgifterna ur C-uppsaten.

Den talar inte om barn vars föräldrar har lätt utvecklingsstörning -- utan den anger generellt utvecklingsstörning, dvs hela spektrat från mycket svår - lätt.

Dessutom talar den om gammal statistik -- redovisad för närmare trettio år sedan.

Citat:
Många av de utvecklingsstörda föräldrarna får inte behålla sina barn. Gillberg, Geijer –
Karlsson, och Rasmusson (1983) redovisar i sin studie att i 53 % av familjerna hade ett eller
flera barn omhändertagits. Det innebär att mer än hälften av kvinnorna med
utvecklingsstörning inte får behålla sina barn.

Det man talar om är dessutom barn till utvecklingsstörda föräldrar -- inte barn där den ena föräldern är lätt utvecklingsstörd och den andra fullt normalfungerande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in