2012-03-31, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listopad
Du har inte en aning om vad du pratar om... Läste du ens det jag länkade? Det finns SVENSK statistik som visar att hälften av alla barn till föräldrar med lätt utvecklingsstörning blir omhändertagna av myndigheterna. Då anser jag att det är fullt befogat att upplysa min vän om vilket helvete han kommer ha med den här kvinnan om de bildar familj tillsammans.

Som Micro133 redan påpekat är inte den statistik du hänvisar till relevant i detta fall. Det som stör mig mest med dina idéer är att de ger uttryck för ett väldigt elitistiskt, snudd på fascistiskt sätt att se på människor. Du är inte ensam om detta, det ligger i tiden, men det är jäkligt läbbigt.

Låt din vän och hans tjej vara helt enkelt. De kan nog planera sitt liv utan att du helt oombett leker socialstyrelse.
Citera
2012-03-31, 19:10
Medlem
Han har alltså fått papper på att hon är lindrigt utvecklingsstörd och du är av någon anledning inställd på att ett barn skulle omhändertas. Är det korrekt rätt?

Tycker han om henne i övrigt? Älskar de varann typ?

Stör du dig på det?
Citera
2012-03-31, 19:22
Medlem
Insanedudes avatar
Tycker en stor del som skaffar barn redan är retarderade, så vad gör detta fall unikt?
Citera
2012-03-31, 19:29
Medlem
Gränsen mellan vem som är normalbegåvad och lindrigt utvecklingsstörd är inte alltid lätt att dra, eftersom den lindriga utvecklingsstörningen oftast är ”osynlig”. Här får man göra en sammanvägning mellan de psykologiska, sociala och administrativa faktorerna. Vad man vet idag om denna grupp är att de har svårt att hantera stress och att de har en begränsad tidsuppfattning vilket leder till att de kan ha svårt att se framåt och planera. Därför kan de också ha svårt att vara flexibla i sitt tänkande. Det man också vet är att det tar längre tid för en utvecklingsstörd att lära in nya saker. Man kan lära sig läsa och klarar enklare matematiska problem. Det abstrakta tänkandet har man också ha svårt med. Man kan ha svårt att förstå hur en annan människa tänker och känner eftersom man har svårt att abstrahera. Det kan vara mycket svårt att hitta alternativa lösningar på uppkomna problem, liksom att generalisera och dra slutsatser från en situation till en annan. Man måste alltså förklara om igen vid varje ny situation. Även att tänka i flera led kan vara svårt. Informationen måste vara mycket tydlig och enkel för att man som utvecklingsstörd ska kunna ta den till sig (Andersson, 1992; Hindberg, 1999; Killén, 1994). (sid 5)

De flesta föräldrar med en lindrig utvecklingsstörda som utreds på Frälsningsarméns behandlingshem (FAM– huset) i Fristad de senaste åren har bedömts inte klara av sitt föräldraskap på egenhand. Deras barn blev placerade i familjehem efter utredning. FAM- huset har under de senaste åren utrett 13 familjer, efter avslutad utredning fick fyra familjer återvända hem. Senare omhändertogs ytterligare två barn. Hela 85 % av barnen blev alltså placerade efter utredning. I de två fall där barnen inte blev placerade är nätverket mycket stabilt i det ena fallet och den andra mamman bodde i en kommun som gav henne ett stort stöd (Carlsson– Bergdahl, 2002).
Man kan fråga sig varför så många
(sid. 6)

Den forskning som finns är från 1980- talet (Gillberg, Geijer – Karlsson, & Rasmussen, 1983; Kollberg, 1989; Rönström, 1981) den har främst i såväl forskning som praktik varit inriktad på vilket stöd föräldrarna behöver och betydligt mindre på de behov barnet har. Killén (1994) menar att under trygga arbetsförhållanden kan dessa föräldrar klara av enklare praktiska föräldrafunktioner, men hon menar också att de aldrig kan bli ”tillräckligt bra” föräldrar. Det är en allt för krävande uppgift. Det handlar inte om att föräldrarna vill skada sina barn, tvärtom. De vill sina barns bästa och de gör så gott de kan, men just på grund av sitt handikapp har de svårt att vara föräldrar (Killén, 1994). (sid. 8)

Låter detta som en bra framtida förälder? Detta är bara toppen av isberget när det gäller forskning kring denna grupp av människor och jag hoppas verkligen att min vän tänker igenom det här noga innan han tar ett beslut.
Citera
2012-03-31, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Han har alltså fått papper på att hon är lindrigt utvecklingsstörd och du är av någon anledning inställd på att ett barn skulle omhändertas. Är det korrekt rätt?

Ja, det stämmer. Klart det stör mig när hon knappt "orkar" gå till jobbet och samtidigt tjatar på honom att hon vill ha barn. Stackarn vet varken in eller ut längre men han säger att han älskar henne.
Citera
2012-03-31, 19:36
Medlem
Jag tycker den här bilden berättar varför jag inte tycker att du ska lägga dig i väldigt bra.

http://www.leadership.prn.bc.ca/wp-c...h-and-tree.jpg
Citera
2012-03-31, 19:40
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Gränsen mellan vem som är normalbegåvad och lindrigt utvecklingsstörd är inte alltid lätt att dra, eftersom den lindriga utvecklingsstörningen oftast är ”osynlig”. Här får man göra en sammanvägning mellan de psykologiska, sociala och administrativa faktorerna. Vad man vet idag om denna grupp är att de har svårt att hantera stress och att de har en begränsad tidsuppfattning vilket leder till att de kan ha svårt att se framåt och planera. Därför kan de också ha svårt att vara flexibla i sitt tänkande. Det man också vet är att det tar längre tid för en utvecklingsstörd att lära in nya saker. Man kan lära sig läsa och klarar enklare matematiska problem. Det abstrakta tänkandet har man också ha svårt med. Man kan ha svårt att förstå hur en annan människa tänker och känner eftersom man har svårt att abstrahera. Det kan vara mycket svårt att hitta alternativa lösningar på uppkomna problem, liksom att generalisera och dra slutsatser från en situation till en annan. Man måste alltså förklara om igen vid varje ny situation. Även att tänka i flera led kan vara svårt. Informationen måste vara mycket tydlig och enkel för att man som utvecklingsstörd ska kunna ta den till sig (Andersson, 1992; Hindberg, 1999; Killén, 1994). (sid 5)
Man kan betyder inte alla har.

Citat:
De flesta föräldrar med en lindrig utvecklingsstörda som utreds på Frälsningsarméns behandlingshem (FAM– huset) i Fristad de senaste åren har bedömts inte klara av sitt föräldraskap på egenhand. Deras barn blev placerade i familjehem efter utredning. FAM- huset har under de senaste åren utrett 13 familjer, efter avslutad utredning fick fyra familjer återvända hem. Senare omhändertogs ytterligare två barn. Hela 85 % av barnen blev alltså placerade efter utredning. I de två fall där barnen inte blev placerade är nätverket mycket stabilt i det ena fallet och den andra mamman bodde i en kommun som gav henne ett stort stöd (Carlsson– Bergdahl, 2002).
Man kan fråga sig varför så många
(sid. 6)
De som utreds på FAM är familjer med problematik som blivit föremål för utredning just därför -- de är alltså inte representativa för hela gruppen eftersom alla familjer utan problem och som inte blivit föremål för utredning inte finns med.

Ett uselt exempel att plocka fram med andra ord.

Citat:
Den forskning som finns är från 1980- talet (Gillberg, Geijer – Karlsson, & Rasmussen, 1983; Kollberg, 1989; Rönström, 1981) den har främst i såväl forskning som praktik varit inriktad på vilket stöd föräldrarna behöver och betydligt mindre på de behov barnet har. Killén (1994) menar att under trygga arbetsförhållanden kan dessa föräldrar klara av enklare praktiska föräldrafunktioner, men hon menar också att de aldrig kan bli ”tillräckligt bra” föräldrar. Det är en allt för krävande uppgift. Det handlar inte om att föräldrarna vill skada sina barn, tvärtom. De vill sina barns bästa och de gör så gott de kan, men just på grund av sitt handikapp har de svårt att vara föräldrar (Killén, 1994). (sid. 8)
Här talar man inte om "lätt" handikapp och inte om par där den ena har en "lätt" nedsättning och den andra är normalfungerande.

Citat:
Låter detta som en bra framtida förälder? Detta är bara toppen av isberget när det gäller forskning kring denna grupp av människor och jag hoppas verkligen att min vän tänker igenom det här noga innan han tar ett beslut.
Det låter som om du är svartsjuk och gör allt för att avstyra att din vän bildar familj med en annan kvinna.

Edit;
Citat:
Under inga omständigheter får man tro att gruppen utvecklingsstörda föräldrar är en
homogen grupp. Det är med dem som med vilken annan föräldragrupp som helst där varje
individ är unik (Andersson, 1992).
Senast redigerad av micro113 2012-03-31 kl. 19:43.
Citera
2012-03-31, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Man kan betyder inte alla har.

De som utreds på FAM är familjer med problematik som blivit föremål för utredning just därför -- de är alltså inte representativa för hela gruppen eftersom alla familjer utan problem och som inte blivit föremål för utredning inte finns med.

Ett uselt exempel att plocka fram med andra ord.

Här talar man inte om "lätt" handikapp och inte om par där den ena har en "lätt" nedsättning och den andra är normalfungerande.

Det låter som om du är svartsjuk och gör allt för att avstyra att din vän bildar familj med en annan kvinna.

Exakt min tanke också

Det är för övrigt uppenbart att TS behöver hjälp med att tolka resultat och att dra korrekta slutsatser
Citera
2012-03-31, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
text

Du verkar ha god kännedom när det gäller den här störningen. Skulle du rekommendera en ett par att skaffa barn om kvinnan var lindrigt utvecklingsstörd?

Nej, jag är inte svartsjuk. Vill bara min väns bästa.
Citera
2012-03-31, 19:53
Medlem
Där jag bodde förut hade jag en bekant som var lindrigt utvecklingsstörd. Hon hade en dotter (hon och hennes man hade separerat) men det var, som jag minns det, mannen som hade vårdnaden om barnet. Min bekanting hade en del hjälp från kommunen. Det gick bra så vitt jag vet.
Citera
2012-03-31, 19:54
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Du verkar ha god kännedom när det gäller den här störningen. Skulle du rekommendera en ett par att skaffa barn om kvinnan var lindrigt utvecklingsstörd?

Nej, jag är inte svartsjuk. Vill bara min väns bästa.
En person som har en så lindrig nedsättning att inte ens partnern förstår den förrän han ser den på papper - samt en normalfungerande partner - jag ser inte problemet.

Jag ser ett stort problem med en vän/kompis som är så pass involverad i förhållandet som du tycks vara däremot.
Citera
2012-03-31, 19:56
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonin
Anser du. Knappast en generell uppfattning om så vore fallet skulle det vara lagstadgat.
Anser varenda vettiga människa! Tycker man annorlunda vill man att barn ska ta skada. Att uppmuntra utvecklingsstörda att skaffa barn är som att uppmuntra mammor att dricka/röka under graviditeten. Alla tre är skadliga för barnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in