Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-30, 23:06
  #1
Medlem
Har länge tänkt på en grej. Om man står i en hiss och hissen går sönder. Hissen rusar ner 20 våningar och precis innan den slår ner hoppar man. Såg att de skulle testa detta på Mythbusters en gång, men missade programmet. Så, vad händer? Känns det som ett vanligt hopp?
2012-03-30, 23:15
  #2
Medlem
Skyishs avatar
Det fungerar inte.
2012-03-30, 23:16
  #3
Medlem
Jag kanske är dum nu men jag tror endast hoppet dämpar landningen.

Återigen, jag kanske är dum men jag tror spontant att du måste hoppa upp i samma hastighet som hissen faller för att fallet ska bli som vanligt.
2012-03-30, 23:18
  #4
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Haze
Jag kanske är dum nu men jag tror endast hoppet dämpar landningen.

Återigen, jag kanske är dum men jag tror spontant att du måste hoppa upp i samma hastighet som hissen faller för att fallet ska bli som vanligt.

Precis, och dessutom i precis rätt ögonblick. Hoppar du för högt upp kommer du ändå råka ut för ett högt fall.
2012-03-30, 23:19
  #5
Medlem
findatas avatar
Känns som frågan ställts en ziljon ggr förut, jag orkar inte ens ge dig en lmgtfy länk...
2012-03-30, 23:43
  #6
Medlem
TebbTubbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Haze
Jag kanske är dum nu men jag tror endast hoppet dämpar landningen.

Återigen, jag kanske är dum men jag tror spontant att du måste hoppa upp i samma hastighet som hissen faller för att fallet ska bli som vanligt.
Det stämmer, du måste accelerera så din hastighet blir hissens relativistiskt med hissen, hissen med golvet. Om du har ben som klarar av detta gör det inget om du skiter i hoppa.
2012-03-30, 23:44
  #7
Medlem
Amadeusss avatar
Mythbusters har ju testat detta! Hittar inget klipp men ni får söka på youtube

Edit: Svaret är att det inte går.
2012-03-30, 23:51
  #8
Medlem
Olgerts avatar
Fånigt av mythbuster att än testa. När man är i hissen på väg mot marken får man samma fart. För att åka upp måste man trycka ned något (rörelsemängd). Den acceleration som skulle fodras för att ta ut hastigheten nedåt skulle behöva vara enorm...
2012-03-30, 23:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backflash12345
Har länge tänkt på en grej. Om man står i en hiss och hissen går sönder. Hissen rusar ner 20 våningar och precis innan den slår ner hoppar man. Såg att de skulle testa detta på Mythbusters en gång, men missade programmet. Så, vad händer? Känns det som ett vanligt hopp?

I teorin ja men det förutsätter att hissen inte faller snabbare än den hastighet du kan prestera när du hoppar. I verkligheten Nej eftersom du inte har någon aning om när det kommer att ta stopp plus att taket på hissen kommer slå dig sönder och samman även om du lyckas med hoppet (dvs det får samma effekt som om du skalade bort resten av hissen och bara släppte taket på dig).

Buster gick sönder duktigt när Mythbusters testade för övrigt.
2012-03-31, 00:12
  #10
Medlem
Okej, tack för svar!
2012-03-31, 01:03
  #11
Medlem
http://dsc.discovery.com/videos/myth...-minimyth.html
2012-03-31, 01:18
  #12
Medlem
Du blir precis lika mosad som om du inte skulle "hoppa". Du har en grym rörelseenergi rakt ner mot golvet och du motverkar den inte genom ett simpelt hopp.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback