2012-03-30, 12:36
Medlem
Steffestekares avatar
Hej. Jag vet inte om detta är det optimala forumet men det kändes rätt.

Jag läste nyligen i denna tråd: https://www.flashback.org/t1831074
Där noterade jag att många reagerar över att muslimer använder uttrycket allah. En del gör kopplingen att dom skulle vara terrorister andra att dom bara är religösa.

Det som dock slår mig är att man är så otroligt hemmablind. Vi svenskar använder oss av ordet gud hela tiden utan att vi för den sakens skull ser oss som kristna eller möjliga terrorister.

Hur ofta använder vi inte frasen "men herre gud" eller "gode gud" osv osv osv.

Så min frågeställning är: Varför är vi så hemmablinda för detta. Varför värderar vi muslimers användning av ordet gud annorlunda än vi själva.

Hur kan dom vara religösa och kanske terrorister när vi själva inte reflekterar över vårt eget användande?
Citera
2012-03-30, 12:45
Medlem
S3ONs avatar
Allah Akbar! Varje gång jag hör det blir jag rädd som fan och springer och gömmer mig.
Citera
2012-03-30, 12:54
Medlem
refrs avatar
Att skrika Allah Akbar borde egentligen vara hets mot folkgrupp.

Så många tusen som har dött strax efter det utropet och med dagens syn på terrorism så skrämmer det ju folk när man börjar ropa på gud.

Man kan ju tro att människan ska göra nått utfall och spränga bussen.
Men det är vad jag tycker det.

Sen så skriker inte vi "herregud! Var prisad!"

Herregud är ett ord som man använder för uttryck som jäklar här i Sverige, medans Allah Akbar ropas flitigt i strid av dessa sandmänniskor.
Senast redigerad av refr 2012-03-30 kl. 12:56.
Citera
2012-03-30, 13:34
Medlem
alegomenons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steffestekare
Så min frågeställning är: Varför är vi så hemmablinda för detta. Varför värderar vi muslimers användning av ordet gud annorlunda än vi själva.

Hur kan dom vara religösa och kanske terrorister när vi själva inte reflekterar över vårt eget användande?
Vanliga uttryck som "insha'allah", "allahu akbar", "alhamdu/subhan lilah", "astaghfiru lilah", "bismillah" betyder "om gud vill", "gud är störst", "ära åt gud", "jag ber gud om förlåtelse" respektive "i guds namn", och jag tycker att de har en större tyngd än det enda vanliga uttrycket i svenskan: "Herre gud!". Både i innehåll och användning.

Om en "etnisk svensk" gick runt och pepprade var och varannan mening med "all pris åt herran!" eller "gud har sista ordet" så hade nog de flesta trott att hen var religiös. I västerländsk media är muslimska/islamistiska terrordåd och -hot väldigt uppmärksammade ända sedan 2001 (men även innan det) och det är väl anledningen till att de flesta svenskar förknippar terror med islam(ism) men inte med kristendom.

Nordirland är lugnt nu (även om religion bara var en av de många saker de dödade för), kristen terror i Indien är inte nyhetsmaterial, Joseph Konys kristendom är inget vi kan relatera till, och Breivik var en galen ensamvarg på ett helt annat sätt än många muslimska terrorister/terrorceller med liknande planer. Muhammed Merahs bror verkar ju ha varit högst inblandad, och de letar efter fler personer.
Senast redigerad av alegomenon 2012-03-30 kl. 13:44.
Citera
2012-03-30, 15:08
Medlem
arabiska ordet "allah" betyder "gud" på svenska. Detta ord hör absolut inte ihop med islam utan är ett helt vanligt ord som används av alla religioner, precis som det svenska ordet "gud" gör.
Citera
2012-04-01, 18:28
Medlem
Steffestekares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alegomenon
Vanliga uttryck som "insha'allah", "allahu akbar", "alhamdu/subhan lilah", "astaghfiru lilah", "bismillah" betyder "om gud vill", "gud är störst", "ära åt gud", "jag ber gud om förlåtelse" respektive "i guds namn", och jag tycker att de har en större tyngd än det enda vanliga uttrycket i svenskan: "Herre gud!". Både i innehåll och användning.

Om en "etnisk svensk" gick runt och pepprade var och varannan mening med "all pris åt herran!" eller "gud har sista ordet" så hade nog de flesta trott att hen var religiös. I västerländsk media är muslimska/islamistiska terrordåd och -hot väldigt uppmärksammade ända sedan 2001 (men även innan det) och det är väl anledningen till att de flesta svenskar förknippar terror med islam(ism) men inte med kristendom.

Nordirland är lugnt nu (även om religion bara var en av de många saker de dödade för), kristen terror i Indien är inte nyhetsmaterial, Joseph Konys kristendom är inget vi kan relatera till, och Breivik var en galen ensamvarg på ett helt annat sätt än många muslimska terrorister/terrorceller med liknande planer. Muhammed Merahs bror verkar ju ha varit högst inblandad, och de letar efter fler personer.

Jo. Men det är ju för att vi är medvetna om att när vi säger så så betyder det inte så jättemycket. Är invandrare medvetna om det? Hur skulle dom kunna veta det? och hur vet vi inte att det är lika för dom?
Citera
2012-04-02, 00:39
Medlem
Jonassons avatar
[quote=Steffestekare]Det som dock slår mig är att man är så otroligt hemmablind. Vi svenskar använder oss av ordet gud hela tiden utan att vi för den sakens skull ser oss som kristna eller möjliga terrorister.

Hur ofta använder vi inte frasen "men herre gud" eller "gode gud" osv osv osv.

Så min frågeställning är: Varför är vi så hemmablinda för detta. Varför värderar vi muslimers användning av ordet gud annorlunda än vi själva./QUOTE]
Jag antar att det har rent anatomiska skäl. Språket har inte bara en bokstavlig betydelse utan väcker även en vissa associationer mellan raderna. Tolkningen av bokstavlig betydelse och information mellan radera sker till stor del i olika hjärnhalvor. Den informationen blandas inte utan vidare, därför blir man hemmablind.

Jämför fraserna "Den kroppsligt brådmogne ynglingen var kognitivt funktionshindrad och försökte tafatt göra intryck på den unga blondinen" och "Det utvecklingsstörda skäggbarnet gjorde patetiska försök att förföra den ariska flickan". Samma bokstavliga betydelse, men helt andra associaioner.
Citera
2012-04-02, 08:28
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Som lite kuriosa kan nämnas att det finns folk från andra religioner som också använder dessa uttryck. I Senegal var det vanligt även bland kristna att säga saker som "Vi gör det imorgon, inshallah". Uttrycket användes bara som ett annat ord för kanske.
Citera
2012-04-02, 15:29
Medlem
Gudskelov! Inshallah! Take ur pick
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här