Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-27, 00:14
  #1
Medlem
Hovrättsdom

//Mod


-----------------------------------------------------------------

Mitt första inlägg här.

Blev av en vän uppmärksammad på en Facebookgrupp vid namn Free SIDAD (väljer att inte direktlänka då personlig information rörande ens eget konto ibland följer med i textsträngen, men testa att söka och ni skall finna. Gäller Göteborg för övrigt).

Deras "bror" Sidad har alltså tagits av polisen för dråp, och han måste ju givetvis vara helt oskyldig eftersom han var med sina vänner hela dagen, lyder resonemanget. Jag citerar helt enkelt några av ungdomarna i gruppen, då det enligt mig är mycket anmärkningsvärda saker de skriver:

Citat:
Liban Thedon Gurham Elmi

Det är helt sjukt att snuten vill lägga detta på sito äckliga jävlar. Inshallah blir vår broder friad snart #FREE SIDAD!!!!!!


Citat:
Shahzeb Shuja

Polisen vill visa att dom är stora, men dom glömmer att ALLAH är störst, Inshallah sito är ute snart och vi är där föratt stödja honom hela vägen ! ♥

Citat:
Hendrin Dosky

Läste detta och fick mig en chock !! Önskar jag kunde vara där och supportra min broder Sidar ! Detta stämmer inte alls kunde jag förstå direkt!! Håll ut bror du är en krigare !! Allt stöd från mig på andra sidan !!!

Citat:
Nino Dos Santos

håll huvet högt broder , fuck dom hhorungar som förstör våra liv,
men snart är du fri inshallah!
Vad jag vill diskutera:
Har någon info om vem Sidad är och vilket fallet är där han anklagas för dråp?

När jag läser de inlägg jag länkat ovan (se speciellt fetmarkeringar) så får jag en mycket obehaglig känsla. Jag tycker mig ana väldigt konstiga religösa undertoner här. Vad betyer inshallah - och varför blandar man ens in religionen? Jag tänker närmast på jihad/attentat/fritagning vilket förhoppningsvis är helt fel (varför skulle dom skriva ut det på Facebook i sådana fall liksom). Men lyssna bara på fraser som "du är en krigare - Allah är störst - 'på andra sidan' - snart är du fri" och så vidare.

Nu på torsdag ska dom alltså demonstrera. Kortedala torg kl 17. Ingen härifrån som dyker upp? Eventuellt för att dokumentera?
__________________
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2012-12-12 kl. 14:24.
Citera
2012-03-27, 00:23
  #2
Medlem
Lobengulas avatar
Detta har ingenting med I&I att göra annat än att huvudpersonen verkar vara en invandrare. Jag testar ABoK och ser vad modsen där säger.

I&I => ABoK


/Mod
Citera
2012-03-27, 06:35
  #3
Medlem
occidenss avatar
De verkar ha flyttat demon till Brunnsparken klockan 18 istället. Men han verkar vara misstänkt för dråp precis som du skrev innan. Inte hört något om vem han skulle ha haft ihjäl men troligen någon av hans gelikar. Ja och de är mussar så att de snackar om gud hit och dit är väl som det brukar.
Citera
2012-03-27, 08:56
  #4
Moderator
blomvattnares avatar
Från Fejjansidan:

Citat:
En 16 årig fotbolls talang, glädjespridare, positiv och en helt underbar broder har alltså felaktigt blivit bortrövad . Han har ett starkt alibi om vart han befann sig den här dagen och polisen har absolut inga bevis mer än ORD.

16 år och misstänkt för dråp, enligt inlägget.
Citera
2012-03-27, 09:45
  #5
Medlem
golfpapas avatar
Hmmmm, kamelfösare...
Undra om det var en liknande uppståndelse när Christer Pettersson greps för palmemordet...
Det så gott som bara invandrare i gruppen och alla ropar på allah där, hjärntvättade snorungar.
Citera
2012-03-27, 11:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sour-appl
Mitt första inlägg här.

Blev av en vän uppmärksammad på en Facebookgrupp vid namn Free SIDAD (väljer att inte direktlänka då personlig information rörande ens eget konto ibland följer med i textsträngen, men testa att söka och ni skall finna. Gäller Göteborg för övrigt).

Deras "bror" Sidad har alltså tagits av polisen för dråp, och han måste ju givetvis vara helt oskyldig eftersom han var med sina vänner hela dagen, lyder resonemanget. Jag citerar helt enkelt några av ungdomarna i gruppen, då det enligt mig är mycket anmärkningsvärda saker de skriver:









Vad jag vill diskutera:
Har någon info om vem Sidad är och vilket fallet är där han anklagas för dråp?

När jag läser de inlägg jag länkat ovan (se speciellt fetmarkeringar) så får jag en mycket obehaglig känsla. Jag tycker mig ana väldigt konstiga religösa undertoner här. Vad betyer inshallah - och varför blandar man ens in religionen? Jag tänker närmast på jihad/attentat/fritagning vilket förhoppningsvis är helt fel (varför skulle dom skriva ut det på Facebook i sådana fall liksom). Men lyssna bara på fraser som "du är en krigare - Allah är störst - 'på andra sidan' - snart är du fri" och så vidare.

Nu på torsdag ska dom alltså demonstrera. Kortedala torg kl 17. Ingen härifrån som dyker upp? Eventuellt för att dokumentera?
Det betyder "Om Gud vill"
Citera
2012-03-27, 12:07
  #7
Medlem
hahaha driver du med mig?..

Inshallah betyder om gud vill, muslimer säger så ofta men vad skulle det ha med jihad och göra

Haha, jag som svensk använder också ord som "Du är en krigare, broder"

Du borde få smaka lite mer på mångkulturen min vän
Citera
2012-03-27, 12:10
  #8
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Hur ska de tolka det om han inte blir frisläppt? Då vill ju uppenbarligen inte Allah att han ska bli fri
Kommer de då tro att han är skyldig eller att Allah är ond?
Citera
2012-03-27, 12:22
  #9
Medlem
Va är det för skitsnack, "polishat" & uttrycker sig religöst? Det är inte så att man drar fram meningar från Koranen osv, utan man önskar honom sitt bästa och att han kommer ut så fort som möjligt eftersom personen är OSKYLDIG.

Och polishat? Folk känner för sin kompis, jag vet inte vad du har gått igenom i ditt liv, men jag tror att om din nära vän hade blivit gripen och misstänkt för DRÅP, när du vet att du var med honom vid en helt annan plats långt ifrån där brottet skedde, KLART som fan att man ska göra sig hörd då. Killen är bara 16 år och hela hans liv framför sig!
Citera
2012-03-27, 12:28
  #10
Medlem
CaptainKulings avatar
Självklart är han oskyldig, han är ju nysvensk och under 18. Då kan han ju omöjligt begått något brott, konstigt att Aftonbladet inte har några rubriker om orättvisorna.
Citera
2012-03-27, 12:54
  #11
Medlem
Mandarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sour-appl
fraser som "du är en krigare - Allah är störst - 'på andra sidan' - snart är du fri" och så vidare.

Är det inte rätt uppenbart att killen som skrev det syftar på att han befinner sig på andra sidan murarna? Eller menar du att det är någon sorts hemlig uppmaning till Sidad att begå ett explosivt självmord i häktet och så att säga hamna "på andra sidan? Otroligt underhållande tråd.
Citera
2012-03-27, 14:35
  #12
Medlem
Mitt namn är Sardar och jag är Storebror till Sidad, vi är inga terrorister som vill fria ut en bove. Min bror är en vanlig 16-årig kille som sitter inlåst för ingenting. Det var en 61 årig man som blev ihjälslagen av 10-12 ungdomar i Kortedala Torg och vi vet själva inte vilka det är. Men det jag vill komma fram till är att jag var med min lillebror hela dagen och jag var på plats när den här mannen blev ihjälslagen jag to.m frågade polisen vad som hade hänt. 3 dagar efter så kommer dom och tar mig och min bror men jag blev släppt i söndags men min bror sitter fortfarande, fast jag vet att han inte har varit i närheten av platsen när misshandeln ägde rum.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback