• 1
  • 2
2012-03-30, 06:01
Bannlyst
På sin höjd kan jag bre smörgåsar och fixa till varma smörgåsar. Grytor, soppor och såser är alldeles för komplext att ge sig på.

Är annars mycket intresserad av matlagning, läser kokböcker och tittar på olika recept. Men sen när det väl kommer till kritan så blir det bredda smörgåsar, både kalla och varma.

90 procent av min egen kost består av smörgåsar, såvida man inte köper något färdiglagat i affären. Så här har kosten varit i 20 år nu, blir 39 år i höst.

Vad jag letar efter är enkla och okomplicerade matrecept utan några konstiga ingredienser och komplexa köksredskap, någon som har något tips om detta?
Citera
2012-03-30, 06:10
Medlem
baramejs avatar
Hejsan

Jag skulle vilja tipsa om en sak.
Man kan köpa matkassar på nätet som man får levererade hem.
Jag har själv erfarenhet av Linas matkasse.

Tillsammans med matkassen får du ett recepthäfte där det står precis hur du skall gå tillväga.
Det är olika svårighetsgrader på dom olika rätterna, från A till D.

Vill du laga mat själv tycker jag att du skall testa dej fram.
Var inte rädd för att misslyckas, det gör vi alla i början.
Leta upp ett recept du tycker verkar enkelt och börja där.

Det kommer bli fel, men för varje gång du testar så lär du dej mer och mer, och tillslut kommer du kunna laga mat utan problem.

Vill du få recept på enklare rätter som t. ex spaghetti och köttfärssås, eller korv stroganoff eller något annat kan du PM:a mej så skall jag försöka vara behjälplig
Till sådana rätter behöver man inga komplicerade köksutrustningar.
En stekpanna, slev och kniv så löser det sej.
Citera
2012-03-30, 06:22
Medlem
MistressToObeys avatar
Skaffa en kokbok som heter "Vår kokbok". Tror det var konsumentföreningen
som gav ut den. Idag är det coop som säljer den. Där finns all vanlig
husmanskost. Pannkakor, potatismos, stuvade makaroner. Dvs vanlig mat.
Enkla recept om hur du gör en potatisgratäng eller hur du steker en köttbit.
Idiotsäkra recept för folk som inte kan koka ägg ens. Förresten. koka ägg,
tom det står i kokboken hur man gör. Lycka till!
Citera
2012-03-30, 06:22
Medlem
Inhalators avatar
Du skulle kunna skaffa dig en dam som lagar maten åt dig?

Annars, eftersom du redan är intresserad av matlagning och recept, är det väl bara dags att ta dig i kragen och börja laga. Svårare rätter allteftersom.

Lixxom
Citera
2012-03-30, 06:31
Bannlyst
Tack för tips och förslag..
Vår kokbok ska kollas upp, ska se om de har den på biblioteket.
Citera
2012-03-30, 06:37
Medlem
MistressToObeys avatar
"Vår kokbok är en klassisk svensk kokbok utgiven första gången 1951 av KF:s Provkök och kostade då femton kronor. Syftet var att man vill ge ut en billig kokbok som skulle vara pedagogisk och lättanvänd. Varje recept rymdes på en sida. Boken har blivit norm för senare kokböcker."
Wikipedia
Citera
2012-03-30, 06:47
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fascisto
På sin höjd kan jag bre smörgåsar och fixa till varma smörgåsar. Grytor, soppor och såser är alldeles för komplext att ge sig på.

Är annars mycket intresserad av matlagning, läser kokböcker och tittar på olika recept. Men sen när det väl kommer till kritan så blir det bredda smörgåsar, både kalla och varma.

90 procent av min egen kost består av smörgåsar, såvida man inte köper något färdiglagat i affären. Så här har kosten varit i 20 år nu, blir 39 år i höst.

Vad jag letar efter är enkla och okomplicerade matrecept utan några konstiga ingredienser och komplexa köksredskap, någon som har något tips om detta?
Du får nog skaffa ett barluder från Thailand - de är billiga i inköp, billiga i drift och sköter ditt hushåll. Win-win... du slipper göra det du inte är bra på (laga mat), och de slipper göra det de inte är bra på (hora)
Citera
2012-03-30, 08:21
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fascisto
Tack för tips och förslag..
Vår kokbok ska kollas upp, ska se om de har den på biblioteket.

2012 behöver man knappt en kokbok i fysisk form, nu kan du ju googla på random mat du är sugen på för att hitta tillvägagångsätten!
Lycka till!
Citera
2012-03-30, 09:16
Medlem
mattias_rs avatar
Vår kokbok eller rutiga kokboken är bra böcker för nybörjare men även för personer som har kunskaper. Sen kan du som sagt söka på nätet personligen tycker jag www.spisa.nu har bra recept och du kan snabbt och enkelt ändra antal portioner från 1 till 50 och det finns inget registreringstvång som många andra sidor har. Här finns maträtter från enkla recept till mer avancerade men även bra information om dryckesval till maträtten och olika teman som mat till påsk, midsommar, jul osv... även veckans matsedel.

Lycka till!!!!
Citera
2012-03-30, 10:16
Medlem
parkmattans avatar
http://www.tasteline.com/Menyer/Veckans-meny/

Där kommer det varje vecka upp recept för varje dag, brukar vara ganska lättlagat och det går planera så du har allt hemma. Bara tvinga dig själv att laga något nytt recept varje vecka.
Citera
2012-03-30, 10:20
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Köp färdigförpackad mat och värm i mikron.

Annars. http://www.matklubben.se/
Citera
2012-03-30, 10:25
Medlem
Min erfarenhet säger att det vanligaste misstaget folk gör när dom lagar mat är att ha fel temperatur på spisen. Antingen för låg så att köttet blir grått, släpper all vätska ock blir snustorrt. Eller för varmt att det är rått och bränt. Även vanligt att man kokar och steker saker alldeles för länge. Dessa saker tror jag är vanliga orsaker till att maten blir dåligt lagad.

Så länge man har rätt temperatur och en termometer så kan det inte bli så fel. Sen är det ju så att matlagning är en färdighet, som att lära sig ett språk; du måste öva. Det är ingen egenskap du antingen har eller inte har, som till exempel hårfärg eller kön.

Jag brukar använda ungefär halva styrkan på spisen till fisk 4/9 eller 5/9 lite beroende på tjocklek. Ungefär 6/9 (2/3) till köttbitar. +-1 beroende på kött, tjocklek och önskat resultat. Tänker man på temperaturen och följer recepten noga så utvecklar man fingertoppskänsla med tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in