Lånar denna tråden lite om det är ok?
Det är som så att jag har kommit in på en utbildning på universitetet nu i höst och jag är jävligt kluven/fundersam när det gäller studielån, det är som så att jag troligtvis kommer behöva pengar till mina studier, jag kommer ju få 2700 eller vad det är men det känns som att det inte riktigt kommer att räcka.
Först och främst så behöver jag köpa mig en någorlunda vettig dator, "en dator!?" säger ni kanske men en vettig dator krävs nästan dessvärre för det programmet jag ska gå, det är inriktat mot en massa programmering och tyngre grejer och att pyssla med sånt på min sketna dator går inte, fan den surar ju ihop av Photoshop CS3
Visst, en dator kommer jag ju ha råd med ganska så snart om jag skulle ta lån, men grejen är den att jag vill gärna flytta hemmifrån också efter att jag köpt datorn, jag får mat på bordet och jag får tak över huvudet, MEN, jag blir ganska dåligt behandlad här hemma av min styvfar eller vad det nu kallas och jag har stått ut med det i många år, det känns som att studierna kan ta skada av det då jag aldrig får en lugn stund, och när man ser ett tillfälle som detta att kunna ta ett lån för att sedan komma ifrån denna skiten så överväger man det ju, jag bor dessutom en bit ifrån universitetet som jag ska gå på.
Jag super väldigt sällan nu för tiden ( idag har jag dock druckit lite, ha det i åtanke när ni läser detta

) så pengarna kommer gå till allt nödvändigt, och blir det över något så kommer jag att spara.
Jag jobbar även som vikarie och då kan jag jobba tider när jag inte har något å göra, så där kan jag ju även få ihop lite pengar.
Frågan är ju dock den att är lånet ett helvete att betala av? några jag känner har kunnat betala av allt när dem varit runt 25 ( dem började direkt efter gymnasiet och slutade runt 21 års åldern ) och dem har sagt att det var inga problem och att man inte ska avskräckas av dem andra som påstår att det är ett helvete och att man kommer få betala av lånet tills man är 50...
Jag ska gå i 3 år, hur mycket lär återbetalningen hamna på om jag tar ett fullt lån?
Är det värt det sett ifrån min historia, eller ska jag skita i det?
Förlåt om det låter luddigt, men jag har som sagt druckit lite, jag kommer nog på fler frågor sen när jag nyktrat till dessutom, tack på förhand