Är studerande för tillfället och jag tycker att om man bor hemma = inget lån, bor man själv = Fullt bidrag och lån (helst ett extrajobb om du kan), bor man med flick- / pojkvän = kolla över ekonomin beroende på om ena jobbar och andra studerar osv.
Bodde hemma i 3 terminer och gick bara på bidrag. Men det var fan inte roligt med bara 2700 i månaden med bara bidraget, men man klarade sig gott och väl (speciellt för att jag inte går ut och super skallen av mig varje helg).
Känner igen mig i det du skriver, ville kolla ifall jag bara kunde jobba men märkte att jag isåfall behövde minst 20-30 timmar i veckan utöver studietiden. För mig skulle det kännas svårt att kombinera det med träning, studier och annat. Visst det går såklart men jag behöver verkligen den sista veckan ifall jag vill sätta min VGn samtidigt som det behövs avkoppling och fritid.
När jag trodde att jag skulle få en lägenhet i januari ansökte jag om studielån och fick det, killen blåste av mig totalt på lägenhet. Som tur var vann han inget på det ekonomiskt, det kändes bara extremt surt att inte kunna få flytta hemifrån. Har sparat undan alla lånade pengar + 1,6% på ett annat konto, men fick faktiskt en lägenhet igår. Det är väldigt skönt att ha en buffert nu
Det är som sagt inte fel att ta studielån, nu har jag sluppit 96-99k redan men hoppas att efter min kandidat slippa ta lån när jag väl går in på min master (och att flickvännen bidrar med fet lön

)