• 1
  • 2
2012-03-29, 06:27
Medlem
Luffaren91s avatar
Jag har bara några frågor till er som har tagit CSN lån undertiden ni har pluggat!

Jag är själv lite orolig( Är en sån person ) Hur har ni upplevt skulden efteråt ni har gått ur skola?
Hur hög blev eran skuld? Hur mycket betalar ni tbx i månaden/år? Jobbade ni samtidigt som ni gick på högskola?

Är 20 år gammal, går gymnasium ( Bytte linje när jag gick i 2:an ), är timanställd där min lön varierar från 1000-4000 kr i månaden just nu, kan ej ta emot alla jobb pga skolan 0600-14.00 eller 13.30-21.30 är mina vanliga pass sen finns det små jobb man tar emellan.

Efteråt jag har tagit studenten så ska ja in på vuxenskola å plugga upp några betyg från min gamla linje eftersom jag vill ha större chanser på komma in i högskolan, så jag kommer spendera ett år på jobba för att få upp en buffert / bli av med skuld på 40k ( Tagit csn lån redan för körkort + bil ) och plugga upp andra betygen.
min familj är inte så "rik" så får betala mitt eget körkort osv.
Bor hemma 4 mil ifrån mitt jobb(Sökerlägenhet), bussarna går knäppa tider, dalarna.

Har ADHD + ångest + depression väldigt lätt, så det har orsakat lite osv men inget man kan kämpa vidare för!

Men frågan var iaf, Hur känner ni er med skulden?
Citera
2012-03-29, 06:57
Medlem
hagge3.3s avatar
Jag pluggade i 3,5 år (7 terminer) och hade lån och bidrag på heltid.

Min totala studieskuld hamnade väl på 160-170 k om jag inte minns fel. Blev klar januari 2009 och jobbar sedan dess heltid. Jag betalar tillbaka enligt CSN:s återbetalningsplan och det är nu ca 1800:- per kvartal - alltså fyra gånger per år.

Visst, det är surt med denna summa fyra gånger per år.

Men, du måste tänka såhär. Man kan låna pengar till hus och bilar - men om man inte betalar sina räkningar så kan staten ta ditt hus och din bil. En utbildning kan någon aldrig ta ifrån dig, utbildning är att investera i sig själv.

Var inte rädd för studielån. När jag tittar i backspegeln hade jag inte behövt ta fullt lån eftersom jag jobbade periodvis också inom vården. Men samtidigt skönt att som student kunna få det där "lilla extra" ändå så att säga.

Så, jag ligger inte sömnlös över mitt studielån utan är trygg i att jag har ett kul jobb jag trivs med och en utbildning som ger mig många möjligheter.
Citera
2012-03-29, 08:18
Medlem
Luffaren91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3.3
....
Tackar så mycket för ditt svar, har inte sett det så att man investerar i sig själv!
Skulle vilja veta från fler personer också hur ni hanterar det osv
Citera
2012-03-29, 08:30
Medlem
Nu är jag visserligen fortfarande student. Jag ser det som att jag efter att jag betalat av mitt studielån ändå kommer ha mer pengar över än om jag inte utbildat mig. Sen innan man går i pension kanske man tjänar det tredubbla av vad man gjort i annat fall. Man tjänar mer hela tiden och får mer pension när man väl slutat jobba, mer tillfredsställande arbetsuppgifter osv. Lånet är ju småpengar i sammanhanget!
Citera
2012-03-29, 08:52
Medlem
Idinansikts avatar
Se det på det här sättet.

Om vi utgår från tidigare skribents amorteringsplan.
Han betalar 1800:- per kvartal, alltså 600:- i månaden.
Tror du att du kommer kunna ha möjlighet att höja din lön med 600:- per månad efter genomförd utbildning? Om svaret är ja, så är det ju inga problem.
Att studera är en långsiktig investering. Den kompetensen du tillförskaffar dig kommer att inbringa mer pengar i framtiden än vad du lånar ihop, alltså är det en bra investering.

Dessutom så kommer du nog ha ganska kul under studietiden.
Citera
2012-03-29, 09:18
Bannlyst
Citat:

Men, du måste tänka såhär. Man kan låna pengar till hus och bilar - men om man inte betalar sina räkningar så kan staten ta ditt hus och din bil. En utbildning kan någon aldrig ta ifrån dig, utbildning är att investera i sig själv.

lolwut?

OnT: Inget att vara orolig för, bättre att utbilda sig till något man vill istället för att slita med något man inte har lust med.
Citera
2012-03-29, 09:23
Medlem
revodnebs avatar
Jag tog studielån när jag pluggade, var nog runt en 200K när jag var färdig om jag minns rätt. Hade väl runt 130 senast jag kollade och orkade inte se skiten längre, så jag betalade av rubbet. Skönt att bli av med skiten.
Citera
2012-03-29, 10:48
Medlem
Citat:

Instämmer med tidigare inlägg. What?

Tar du CSN-lön får du en skuld som du måste betala av. Betalar du inte av den hamnar du hos kronofogden och de kommer ta andra saker tills dess skulden är borta. Men visst, om du vill kan du sitta hemlös i skogen och glatt filosofera för dig själv att ja, de har tagit allt jag har, men kunskapen inom mig kan de inte ta ifrån mig.

Avbetalningen till CSN ligger i runda slingor på ca 600 SEK i månaden för en vanlig person med vanligt lån hos CSN. Det innebär såsom tidigare någon sa att det finns en väldigt enkel matematik för om det är värt att studera och ta lön:

Tror du att du efter utbildningen kommer kunna få ett jobb som ger dig mer än 600 SEK netto per månad?

Om ja så är det ekonomiskt försvarbart att ta CSN-lån, annars inte. Sen finns det förstås andra fakturor också, såsom om man gillar sitt jobb. Att studera till något man inte gillar för att få ett jobb som ger bra betalt kanske fungerar ett tag, men jag tror att förr eller senare kommer ångesten ikapp en.
Citera
2012-03-29, 10:59
Medlem
Tänk inte på CSN-lånet.

Om du vill studera så ska du göra det.
Det är en investering och du kommer ha grymt kul.
Citera
2012-03-29, 11:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Avbetalningen till CSN ligger i runda slingor på ca 600 SEK i månaden för en vanlig person med vanligt lån hos CSN. Det innebär såsom tidigare någon sa att det finns en väldigt enkel matematik för om det är värt att studera och ta lön:

Nu vet jag inte vilket lån du har, men periodvis har jag fått betala 4000 i månaden då jag haft hög inkomst, det sved. Å andra sidan tickade skulden neråt snabbt.
Citera
2012-03-29, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idinansikt
Se det på det här sättet.

Om vi utgår från tidigare skribents amorteringsplan.
Han betalar 1800:- per kvartal, alltså 600:- i månaden.
Tror du att du kommer kunna ha möjlighet att höja din lön med 600:- per månad efter genomförd utbildning? Om svaret är ja, så är det ju inga problem.
Att studera är en långsiktig investering. Den kompetensen du tillförskaffar dig kommer att inbringa mer pengar i framtiden än vad du lånar ihop, alltså är det en bra investering.

Dessutom så kommer du nog ha ganska kul under studietiden.

Säg att du pluggar i 5 år, då måste du ju även tänka på att du missar 5 års inkomst också. Säg att du hade 200k netto per år så blir det 1mkr som även det måste "tjänas in". De flesta går nog plus rent ekonomiskt på att studera vidare, men långt ifrån alla.
Citera
2012-03-29, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tog studielån när jag pluggade, var nog runt en 200K när jag var färdig om jag minns rätt. Hade väl runt 130 senast jag kollade och orkade inte se skiten längre, så jag betalade av rubbet. Skönt att bli av med skiten.

Hade du andra skulder är ju detta en ren förlustaffär.

Även utan skulder har du lätt högre avkastning på ett vanligt sparkonto.

Inga planer på att köpa bil eller bostad i framtiden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in