• 1
  • 2
2012-03-28, 20:53
Medlem
Demostheness avatar
I vad som måste vara ett nytt rekord i genren patologisk förnekelse, försöker sig Aftonbladets Peter Kadhammar på att bortförklara de mycket låga siffrorna som journalister får i förtroendemätningar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle14594309.ab

Han vill få det till att det är de "modiga avslöjandena som går mothårs mot maktens intressen" som gör dem impopulära....Jo, det är sant!!!

My GOD!! Jag har undrat hur det ser ut på redaktionerna numera, men att det var så här illa hade jag inte kunnat ana. Det här är ju vanföreställningar av rent bibliska proportioner.

Narcissism och storhetsvansinne grasserar medan Occhams rakkniv ligger oslipad i skrivbordslådan.

Så till diskussionsfrågeställningen: ÄR det så här illa ställt, eller är det bara en liten bullrig minoritet som vägrar släppa sargen?
Citera
2012-03-28, 21:19
Medlem
ojskis avatar
Märklig slutsats att dra, ännu märkligare att folk i kommentarsfältet sväljer det och skriver saker som "Lysande, som vanligt". Dock var detta från mannens kollega, vilket är märkligt då det är precis detta fenomen han nämner i kolumnen...

Att de inte ens kan se de verkliga anledningarna till föraktet skrämmer mig. Storhetsvansinne, narcissism och galenskap hos Sveriges mest inflytelserika människor...
Citera
2012-03-28, 21:25
Medlem
HerrPs avatar
Tja, då var det sagt då. Känns som nån romersk kejsare skulle ha hittat på det. Ju mer folk hatar oss, destå bättre är det? Det innebär alltså att det skall finnas ett skrå som aldrig kan kritiseras...nånsin!
Citera
2012-03-28, 21:30
Medlem
Vedklyvens avatar
Nämnda yrkeskategori lever i sin egen värld. Omedvetna om hur nedlåtenheten gentemot vanligt folk skiner igenom.

Men en viss nervositet tycks sprida sig på grund av sociala mediernas utveckling.
Citera
2012-03-28, 21:49
Medlem
HerrPs avatar
Tja, sociala medier var ju instrumental i kampen mot kontrollerad media i Egypten, så det borde väl funka här med...
Citera
2012-03-28, 22:31
Medlem
Mikojans avatar
Så att allmänheten, dom som betalar Kadhammars lön, inte gillar honom – det är bra???

Herregud, vilken självupptagen nolla.

Ta och kamma till dig, Kadhammar. Nej, just, det går ju inte det heller…
Citera
2012-03-28, 23:04
Medlem
Clive-Hasses avatar
Kadhammar är helt enkelt inte trovärdig.
Han är inte Sveriges sämsta journalist,däremot Sveriges sämsta journalist på de större tidningarna.
(Krönikörer som Marteus och Britta Svensson räknar jag inte med i sammanhanget)
Citera
2012-03-28, 23:07
Medlem
S.C.s avatar
Jag skrev en lång analys av hans krönika i morse.

Jag kom bland annat fram till detta!

Citat:
Ursprungligen postat av Mig
Jag tror att troligtvis Peder Kadhammar sov igenom minst hälften av journalisthögskolan, om han ens gick där. Tvärtom vad Peters påstår så vill inte allmänheten att journalister går “allmänhetens” ärenden, och definitivt inte överhetens ärenden. DE VILL ATT NI SKA RAPPORTERA NYHETER PÅ ETT SAKLIGT OCH OPARTISKT SÄTT!

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Kadhammar
En reporter som söker prestige och popularitet blir ordens hora. Jag har bara en skyldighet och det är att skriva så sant och så väl jag förmår.

Citat:
Ursprungligen postat av Mig
Men börja med det då, du kan ju börja med ett reportage om 61-årige Carl-Eric som blev misshandlad till koma av 10 – 12 araber i Kortedala utan att vitpixla, undanhålla fakta eller på annat sätt försköna den vidriga historien. Det tror inte jag du klarar Peter Kadhammar, för då får du sparken av Jan Helin.

http://swedenconfidential.wordpress....om-snorkrakor/
Citera
2012-03-28, 23:23
Medlem
"Ordets horor" är väl precis vad de är.
Citera
2012-03-28, 23:49
Medlem
Robin Woods avatar
Varför kan inte AB skriva sammanhanget mellan förhandsgranskade kommentarsfält och att LO utbildar sina medlemmar?
Citera
2012-03-28, 23:52
Medlem
Scubbles avatar
Att ha ett lågt förtroende som journalist behöver inte alls innebära att man inte knäböjer för makten när undersökningen bygger på just vanliga medborgare. Att man som journalist ska skriva sina egna ord och inte göra som allmänheten och överheten vill förstår jag. Men som journalister är idag börjar man ju undra om de lever i en isolerad värld bortom verkligheten vi vanliga medborgare lever i.
Citera
2012-03-29, 09:28
Medlem
Demostheness avatar
Det vore intressant att göra en studie på hur den gradvisa förändringen ägde rum. När journalisterna gick från att vara nånting i stil med idealistiska neutrala nyhetsförmedlare och granskare av makten i samhällets tjänst till dagens djupt narcissistiska "handlers" av folket i maktens tjänst...

Även om man bortser från den konkreta ägarkoncentrationen och likriktningen på journalistutbildningarna så måste det finnas någon form av gradvis negativ förädling och utsållning av de självständigt tänkande personerna med normal självuppfattning på redaktionerna.

Man skulle nästan kunna se många redaktioner som gigantiska inkubatorer för förädling av vissa, av makten eftersträvade, mentala fakulteter som är optimala för att odla fram "Kapos" och Sykofanter:

Begränsad intellektuell kapacitet, förvrängd självbild med stort bekräftelsebehov, idealiserad bild av auktoriteter och ideologier (på den "rätta/korrekta" sidan förstås), rädsla för det okända och förändringar, trygghetstörst...etc....Plus naturligtvis lathet med behov av lättförtjänta pengar.

Det kanske inte är så underligt att många i det gamla gardet blivit alkoholiserade i sina försök att förtränga sitt eget förfall när man tänker efter...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in