Citat:
Ursprungligen postat av Demosthenes
Han vill få det till att det är de "modiga avslöjandena som går mothårs mot maktens intressen" som gör dem impopulära....Jo, det är sant!!!
Dagens journalister = Den moderna inkvisitationen som nosar rätt på kättare åt makten, bara tortyredskapen som saknas. Förmodligen önskar säkert en stor del av journalistkåren att man fick ha en tortyrkammare i källarna till sina redaktioner och att de som avslöjats kunde skickas till gulagläger. Inom kåren är det populärt med åsikten att journalister har rätt till att bryta mot lagen.
Impopulariteten beror snarare på att de snarare stryker makten medhårs och är en del av makten. . Visst gör de avslöjanden ibland, men det är oftast av typen "sparka in bollen i öppet mål" och alltid noggrant kontrollerade så att avslöjandet och dess vinkling är politiskt korrekt. Juholt var tex ett beställningsjobb. Ett tacksamt mål pga sin frispråkighet och att han inte gick tillräckligt mycket i deras ledband.
Personligen så avskyr jag journalister pga deras "von uber" mentalitet där de försöker uppfostra folk till att tycka rätt. De är ofta som gamar och känner de vittring på ett löp så skiter de i sina fina värderingar och går efter lik för sin story.
Kolla tex på de 2 svenska journalisterna i Etiopien. De är indirekt medskyldiga till att 15 personer dog pga sin "idioti". Varken de eller deras kollegor har brytt sig om dessa för fem öre i all sin rapportering eller ens skänkt en tanke till deras efterlevande. När det väl gällde slet de av sig kläderna för att visa upp sin vita hy för att förskonas.
Om jag någonsin skulle hamna i en situation där media ville ha en kommentar skulle jag vägra prata med journalister. Jag håller hellre tyst eller så skriver jag hellre en kommentar på flashback om man nu skulle bevittna något "stort". Medborgarjournalistik är framtiden.
Hora är ett mer hedervärt yrke än journalist.