Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-29, 19:05
  #13
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Nu är ju inte priset på guld något magiskt utan beror på människors nycker precis som allt annat. Och det är bara värdefullt för att människor har kommit överens att det är värdefullt, precis som vilken fiat valuta som helst.
Poängen här är att pengar var guld när det där 2:gramsmyntet präglades i början av 1900-talet. De byråkratiskt påhittade siffror som vi idag tvingas använda som om de vore pengar, kan därför lämpligen jämföras med detta mått på vad pengarna en gång var, om man vill undersöka hur deras köpkraft har förstörts över tiden. År 1800 till 1900 rådde t.ex. ingen inflation alls.


Pengar är en fysisk vara. Guld är ett grundämne som fantastiskt väl uppfyller alla tänkbara krav man kan ställa på den fysiska vara som fungerar som pengar (oförstörbart, delbart, homogent). På samma sätt som t.ex. diesel är utmärkt bränsle för en lastbil. Guldets värde beror alltså av dess fysiska egenskaper, inte av någon mänsklig konvention. Vi kan inte tanka en lastbil med vatten, bara för att vi "kommer överens" om det. Lika lite kan vi använda annat än guld som pengar, annat än för att åstadkomma motsvarande motorhaveri i konsekvensernas logiska nästa led...

10 kr var i början av förra seklet 4 gram guld, och för det får man idag en smartphone som är sekundsnabbt ansluten till hela världen. Sen kan man fråga sig hur många procent inflation man ska kalla det faktumet, relativt de ångfartyg som stod tillbuds för motsvarande kommunikation i jämförelseperiod 0. SCB anger en siffra ur sin tabell, men jag menar att den är totalt meningslös! (Sorry om jag är OT genom att sikta dubbelt så långt bakåt än 1960)
__________________
Senast redigerad av Fri 2012-03-29 kl. 19:12.
Citera
2012-03-29, 21:40
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri

Pengar är en fysisk vara. Guld är ett grundämne som fantastiskt väl uppfyller alla tänkbara krav man kan ställa på den fysiska vara som fungerar som pengar (oförstörbart, delbart, homogent). På samma sätt som t.ex. diesel är utmärkt bränsle för en lastbil. Guldets värde beror alltså av dess fysiska egenskaper, inte av någon mänsklig konvention. Vi kan inte tanka en lastbil med vatten, bara för att vi "kommer överens" om det. Lika lite kan vi använda annat än guld som pengar, annat än för att åstadkomma motsvarande motorhaveri i konsekvensernas logiska nästa led...

Pengar är ju inte en fysisk vara alls. Det är ju en abstrakt konstruktion som mänskligheten hittat på precis som stater, äganderätt och lagar. Nu tycker jag i och för sig att det är bekvämt med stater med polis och militär, annars hade mina ägodelar varit de jag kunnat försvara med personligt våldsutövande. Och byteshandel är onödigt bökigt.
Citera
2012-03-29, 21:44
  #15
Medlem
trickydicks avatar
En ny Tv kostade 4000:- och då var den svartvit och på 24"

För att inte tala om vad en dator kostade..
Citera
2012-03-29, 21:51
  #16
Medlem
Saccards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
En ny Tv kostade 4000:- och då var den svartvit och på 24"

För att inte tala om vad en dator kostade..
1960?
Citera
2012-03-30, 19:39
  #17
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Pengar är ju inte en fysisk vara alls. Det är ju en abstrakt konstruktion som mänskligheten hittat på precis som stater, äganderätt och lagar.
Jo, alla pengar uppstår i form av en fysisk vara som människor börjar använda i funktionen pengar. Ludwig von Mises s.k. regression theorem bevisar detta. Det borde vara mer känt bland historiskt intresserade, eftersom pengar som fenomen varit en så viktig drivande kraft bakom samhällens utveckling.

T.ex. användes guld som pengar i Sverige till 1914. Då stal politikerna alla pengar! En historisk händelse som jag hoppas alla känner till här. Och sen dess återstår bara kvittona, de s.k. svenska kronorna. De har inget värde i sig, utan används bara baserat på statligt våld. Om man inte betalar skatt i form av ett dikterat antal av kvittona på stöldgodset (SEK), så kastas man brutalt i fängelse. SEK har värde på samma sätt som "Du behöver inte gå i fängelse"-chanskortet i sällskapsspelet Risk.

Du kan testa regressionsteoremet själv genom att hitta på en siffra, t.ex. tusen, och försöka övertyga människor att byta bort nånting mot den siffran. Prova att bjuda upp siffran till en miljon och en miljard, för att se om det hjälper. Nä, folk vill ha nånting i utbyte mot det de ger dig. T.ex. såna där SEK-siffror som gör att man kan köpa sig "beskydd" av staten i form av att slippa kastas i fängelse som straff för att brottet att man har skapat nånting värdefullt för ens medmänniskor (alltså s.k. "inkomstskatt").

Om du tittar närmare på det, så kommer du att märka att sambandet mellan rättighet och samhällelig konvention, är det motsatta mot det du nu tror! Äganderätt är en förutsättning för överenskommelse. Bara den som äger sig själv, kan komma överens. Man kommer inte överens med en sten, för den saknar äganderätt.
Citat:
Nu tycker jag i och för sig att det är bekvämt med stater med polis och militär, annars hade mina ägodelar varit de jag kunnat försvara med personligt våldsutövande. Och byteshandel är onödigt bökigt.
Problemet är när polisen tvärtom stjäl, istället för motsatsen!
I Sverige idag stjäl polisen ca 50% av BNP. Bara 1% av BNP används till rättsväsendets alla verksamheter, som att fånga (andra) tjuvar. Det är proportionerna i det hela.
__________________
Senast redigerad av Fri 2012-03-30 kl. 19:42.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback