Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-27, 14:17
  #1
Medlem
Som sagt, om vi snackar bröstmuskelmassa.

Kör du t.ex. max pa bänkpress, sa blir du trött i bröstmusklerna. Men inte alls lika trött som om du skulle köra pa t.ex. 10 x sa mycket du orkar, för att sedan mindska vikterna direkt och köra 9 x sa mycket du orkar, för att sedan upprepa och köra 8 sa mycket du orkar osv ner till sapas lag vikt att du kan köra pa minsta vikten och tycka att den väger fläsk. ( Lite otydligt skrivet) Men man kör slut pa brösten helt enkelt. OM du tränar enligt den sistnämnda metoden, sa far (iallafall jag) mycket mer träningsverk än om man t.ex maxar som jag jämförde det med.

Men nu är fragan: Vilken träningsmetod är enligt er gymprofessorer effektivast om du vill bygga volym pa bröstmusklerna?

Alla tjötar ju om att man ska lyfta tungt om man ska bygga volym. Men den spontana känslan blir ju att du bygger mer muskler desto mer du verkligen "dödar" dem.

( Utöver all kost och anabola kreatiner och barabom trolla fram muskler genom illegala övningar osv)
Citera
2012-03-27, 14:49
  #2
Medlem
pimpovics avatar
Det kallas dropset. Det kan man göra ibland om man vill, men det är inte nödvändigt. Men det tar mycket på cns och bör inte göras allt för ofta har jag för mig.
Citera
2012-03-27, 14:49
  #3
Medlem
SiSeniors avatar
Du menar en maxning jämfört med några dropset till fail? Med allra största sannolikhet bygger det sistnämnda alternativet mest massa just för stunden. Sen vad som är bäst i längden beror helt klart på hur du tränar i övrigt.

Träningsvärk är inget bevis för att du har tränat bra.

Du tjänar förmodligen ingenting i längden på att "döda" din muskler vid varje träningspass.
Citera
2012-03-27, 16:54
  #4
Medlem
Fudge0wns avatar
Du har nog förövrigt missförstått uttrycket "lyft tungt så växer du!". Man menar inte oftast att man just ska lyfta så tungt att man klarar ett rep. (maxning), utan man menar oftast att man ska köra hyfsat tungt och köra slut på musklerna under ca 5-12 rep under ett set.

Ta inte alla uttryck för ordagrant.
Citera
2012-03-27, 17:40
  #5
Medlem
Som sisenior säger så beror det helt på hur du tränar i övrigt. Att köra slut på bröstet sådär tar visserligen bra, men du måste ju vila längre också. Kör du endast bröst en gång i veckan så anpassa träningen till det, kör du det 3 gånger i veckan så kör du mindre intensivt.

Citat:
Ursprungligen postat av Fudge0wn
Du har nog förövrigt missförstått uttrycket "lyft tungt så växer du!". Man menar inte oftast att man just ska lyfta så tungt att man klarar ett rep. (maxning), utan man menar oftast att man ska köra hyfsat tungt och köra slut på musklerna under ca 5-12 rep under ett set.

Ta inte alla uttryck för ordagrant.
precis, jag tror inte att det finns någon på detta forum som förespråkar att man bygger bäst volym på 1rep. Det man menar med att köra tungt är ju att man inte ska göra som många fuckarounders gör och väljer en vikt som känns behaglig men är alldeles för lätt.
Citera
2012-03-28, 08:34
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fudge0wn
Du har nog förövrigt missförstått uttrycket "lyft tungt så växer du!". Man menar inte oftast att man just ska lyfta så tungt att man klarar ett rep. (maxning), utan man menar oftast att man ska köra hyfsat tungt och köra slut på musklerna under ca 5-12 rep under ett set.

Ta inte alla uttryck för ordagrant.

Givetvis inte. Tog bara en maxning för att statuera ett exempel sa mitt budskap blev liiite tydligare.

Men okej. Ja man känner ju att volymen växer för stunden mycket mer vid sk "dropset". Bara att stöna vidare pa bänken. Jag kommer köra bade och. Tror det blir effektivast.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback