• 1
  • 2
2012-03-26, 20:19
Medlem
Då jag länge velat söka till Tekniska Högkolan i Jönköping och då just "Design och Produktutveckling" programmet. Men då lyder min fråga hur är skolan i sig? någon som gått där och kan berätta lite om skolan eller om utbildningen jag vill gå?

Någon som har några erfarenheter som jönköping som stad och är deras kontakt utomlands lika bra som det sägs?

Tacksam för svar
Citera
2012-03-26, 20:40
Medlem
Simsonites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iuehauwifafji
Då jag länge velat söka till Tekniska Högkolan i Jönköping och då just "Design och Produktutveckling" programmet. Men då lyder min fråga hur är skolan i sig? någon som gått där och kan berätta lite om skolan eller om utbildningen jag vill gå?

Någon som har några erfarenheter som jönköping som stad och är deras kontakt utomlands lika bra som det sägs?

Tacksam för svar

Kan inte ge dig ett detaljerat svar om just Jönköping, men i regel skulle jag mana till en viss försiktighet vad gäller alla dessa små tekniska högskolor runtom i landet och istället försöka ta mig in på någon av de större, alltså KTH, Chalmers, LiTH, LTH (Lund), eller i vissa fall LTU (Luleå). Anledningarna till det är följande:

1. Betydligt bättre närvaro av arbetsgivare som rekryterar från dessa lärosäten
2. Många alumner från ett visst program ökar sannolikheten för att den som beslutar om du ska få ett jobb eller inte har samma utbildning som dig. Det är aldrig negativt då den personen vet vad du har lärt dig och kanske även känner en viss sentimentalitet gentemot sina "kursare"
3. Studentlivet är betydligt bättre (dvs större utbud) i t ex Linköping och Lund jämfört med Jönköping. Det kan jag utan att ha varit i Jönköping garantera.

Angående internationellt utbyte så tror jag att de större skolorna har ett minst lika bra internationellt utbyte som Jönköping. Linköping har jag personlig erfarenhet av, och därifrån är det väldigt många som gör en utbytestermin eller ett utbytesår under studietiden.

Sedan kan det ju finnas betygsmässiga anledningar till att man inte söker till de större skolorna, då det oftast krävs mer för att komma in det, men då är högskoleprovet en bra grej att göra, alternativt en bastermin som åtminstone i Linköping kan ge dig plats på ett civilingenjörsprogram.

Lycka till med ditt val!
Citera
2012-03-26, 21:00
Medlem
Ok. Först av allt, vet du ens vad design och produktutveckling innebär? Har du läst vilka kurser som programmet innehåller? Vet du vad som händer efter examen? Civilingenjörsutbildningarnas namn är ofta missledande och till för att locka studenter.

Citat:
Ursprungligen postat av Simsonite
[...] alternativt en bastermin som åtminstone i Linköping kan ge dig plats på ett civilingenjörsprogram.
Detta stämmer överens med de flesta skolor som tillhandahåller bastermin/basår.
Citera
2012-03-26, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Ok. Först av allt, vet du ens vad design och produktutveckling innebär? Har du läst vilka kurser som programmet innehåller? Vet du vad som händer efter examen? Civilingenjörsutbildningarnas namn är ofta missledande och till för att locka studenter.

Jag har kollat upp vilka kurser som programmet innehåller ja, men mer kan jag inte veta då ingen gav mig något svar när jag just frågade om utbildningen i en annan tråd som jag skapade.
Citera
2012-03-26, 22:10
Medlem
Citat:
Jag har kollat upp vilka kurser som programmet innehåller ja, men mer kan jag inte veta då ingen gav mig något svar när jag just frågade om utbildningen i en annan tråd som jag skapade.

Har du då också förstått att man inte designar prylar så att de ska se snygga ut, utan konstruerar produkter som ska hålla, vara billiga att tillverka och fungera väl med människor? Design-delen sköts i regel av industridesigners. Den heter med största sannolikhet "design" för att locka människor till utbildningen, tänk dig maskin med fokus på produktutveckling.
Citera
2012-03-26, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ifloow
Har du då också förstått att man inte designar prylar så att de ska se snygga ut, utan konstruerar produkter som ska hålla, vara billiga att tillverka och fungera väl med människor? Design-delen sköts i regel av industridesigners. Den heter med största sannolikhet "design" för att locka människor till utbildningen, tänk dig maskin med fokus på produktutveckling.

ja... det har jag redan koll på, då i stortsätt alla utbildningar nu för tiden heter något med design. Det är just det jag fastnade för.

"konstruera produkter som ska hålla, vara billiga att tillverka och fungera väl med människor".

Men hur stor blir skillnaden om jag sedan skulle läsa 2 år till master tror du? Kan man förvänta sig något jobb som kräver mer och får högre lön eller blir det i stort sätt ingen skillnad?
Citera
2012-03-26, 23:40
Medlem
Simsonites avatar
Citat:
ja... det har jag redan koll på, då i stortsätt alla utbildningar nu för tiden heter något med design. Det är just det jag fastnade för.

"konstruera produkter som ska hålla, vara billiga att tillverka och fungera väl med människor".

Men hur stor blir skillnaden om jag sedan skulle läsa 2 år till master tror du? Kan man förvänta sig något jobb som kräver mer och får högre lön eller blir det i stort sätt ingen skillnad?

Nu kommer jag inte ihåg på rak arm vad man fick för examen från jönköpingsutbildningen, men läser du ett civilingenjörsprogram så har du ju, ganska givet, en civilingenjörsexamen som översätts till en master of science inom valt masterämne, vilket är väldigt gångbart. Folk (dvs arbetsgivare) vet vad det innebär att ha en civilingenjörsexamen från ett välrenommerat tekniskt universitet. Det är en kvalitetsstämpel. Visst kan man hitta jobb med en mindre examen från en mindre skola också, men chansen att jobbet istället ska gå till en civilingenjör inom TD/DPU som pluggat på en mer välkänd skola är nog ganska stor, såvida du inte har något gör att du verkligen sticker ut från mängden. Jag anser att det är värt att satsa på en civilingenjörsexamen, både för nyttans och nöjets skull, men det är min högst personliga åsikt. Löner ska jag inte spekulera i, har för dålig koll, men det är klart att man kan förvänta sig en bättre lön med en tyngre ubildning. Dock så har man ju eventuellt dragit på sig större studieskulder också.

Sedan påminner TD/DPU, som tidigare har nämnts, mer om maskinteknik än vad man kanske tänker på när man hör ordet design. I Linköping ingår DPU i M-sektionen och de läser också följaktligen många kurser tillsammans.

(TD=Teknisk Design, DPU=Design och Produktutveckling, M=Maskinteknik om du inte är bekant med förkortningarna sedan tidigare)

Jag kan lobba för LiUs "skugga en student" om du vill följa med en student som läser t ex DPU en dag för att se vad de håller på med. Bra chans att dels få se campus samt att få ställa frågor och höra hur studenterna själva upplever sin tillvaro på programmet. http://www.liu.se/utbildning/kontakt...a-student?l=sv
Citera
2012-03-27, 15:20
Medlem
Citat:
Jag kan lobba för LiUs "skugga en student" om du vill följa med en student som läser t ex DPU en dag för att se vad de håller på med. Bra chans att dels få se campus samt att få ställa frågor och höra hur studenterna själva upplever sin tillvaro på programmet. http://www.liu.se/utbildning/kontakt...a-student?l=sv
Jag tror dock en bättre strategi är att fråga ett par studenter vad utbildningen innebär och vad som kan förväntas. Nu har jag förvisso inte följt med på en "skugga en student", men jag vet att det inte skulle vara särskilt intressant att följa efter mig en dag (studerar till civilingenjör inom ett annat område).

Avhopp från civilingenjörsprogram är vardagsmat, så därför råder jag dig till att noga ta reda på vad du kommer att göra under utbildningens fem år.
Citera
2012-03-27, 16:25
Medlem
Simsonites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Jag tror dock en bättre strategi är att fråga ett par studenter vad utbildningen innebär och vad som kan förväntas. Nu har jag förvisso inte följt med på en "skugga en student", men jag vet att det inte skulle vara särskilt intressant att följa efter mig en dag (studerar till civilingenjör inom ett annat område).

Avhopp från civilingenjörsprogram är vardagsmat, så därför råder jag dig till att noga ta reda på vad du kommer att göra under utbildningens fem år.

Det är ju dock ett ypperligt tillfälle att träffa studenter och fråga just detta. Det är klart att det inte är så givande att sitta på en föreläsning i t ex mekanik, men man får ju en kontakt med studenter som man förhoppningsvis kan fråga saker även efter själva besöket. Jag har till och med för mig att hon som var ansvarig för det där förra året själv gick DPU i 4an, så hon kanske är en av de studenter du kan skugga om du har tur.
Citera
2012-03-27, 17:45
Medlem
Citat:
Nu kommer jag inte ihåg på rak arm vad man fick för examen från jönköpingsutbildningen, men läser du ett civilingenjörsprogram så har du ju, ganska givet, en civilingenjörsexamen som översätts till en master of science inom valt masterämne, vilket är väldigt gångbart. Folk (dvs arbetsgivare) vet vad det innebär att ha en civilingenjörsexamen från ett välrenommerat tekniskt universitet. Det är en kvalitetsstämpel. Visst kan man hitta jobb med en mindre examen från en mindre skola också, men chansen att jobbet istället ska gå till en civilingenjör inom TD/DPU som pluggat på en mer välkänd skola är nog ganska stor, såvida du inte har något gör att du verkligen sticker ut från mängden. Jag anser att det är värt att satsa på en civilingenjörsexamen, både för nyttans och nöjets skull, men det är min högst personliga åsikt. Löner ska jag inte spekulera i, har för dålig koll, men det är klart att man kan förvänta sig en bättre lön med en tyngre ubildning. Dock så har man ju eventuellt dragit på sig större studieskulder också.

http://www.liu.se/utbildning/kontakt...a-student?l=sv

Då mina matte kunskaper inte är alltför goda o har inte jätte stort intresse i de (Får iaf godkänt i Matte E men inge mer) , gillar mer fysik och mitt meritvärde kommer kanske hamna på runt 16 då mitt år 1 och 2 i gymnasiet var jag väldigt lat i. HP hade jag helt glömt bort att betala för innan de var försent så...

Därav känner jag att istället för Civilingenjör känner jag för att läsa Högskoleingenjör + master inom de därför de innehåller mindre matte och inte lika hög hastighet i läsandet samt läser man 3 + 2 år utomlands då de inte finns något som riktigt motsvarar just civilingenjör (rätta mig om jag har fel).

Har alltid favoriserat staden jönköping och därför jag velat sökt dit. Mitt meritvärde borde räcka och tar mig ändå inte in på de tyngre skolorna.

Därför jag jätte gärna vill höra mer personliga åsikter om just Design och produktutveckling i jönköping

http://hj.se/jth/utbildning/ingenjor...ch-design.html
Där har ni den iallafall.
Citera
2012-03-27, 18:28
Medlem
Katla.s avatar
Jag kan inte säga något om utbildningen i sig, men jag kan ge Jönköping goda betyg som studentstad och framförallt JTH är grymma på att skapa en gemenskap bland studenterna.
Studentlivet håller dessutom god nivå även när insparken är över, och staden i övrigt (dvs utanför de typiska studentställena) är fantastisk.
Citera
2012-03-27, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katla.
Jag kan inte säga något om utbildningen i sig, men jag kan ge Jönköping goda betyg som studentstad och framförallt JTH är grymma på att skapa en gemenskap bland studenterna.
Studentlivet håller dessutom god nivå även när insparken är över, och staden i övrigt (dvs utanför de typiska studentställena) är fantastisk.

Det låter kung! har du själv gått där?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in