Citat:
Ursprungligen postat av iuehauwifafji
Då jag länge velat söka till Tekniska Högkolan i Jönköping och då just "Design och Produktutveckling" programmet. Men då lyder min fråga hur är skolan i sig? någon som gått där och kan berätta lite om skolan eller om utbildningen jag vill gå?
Någon som har några erfarenheter som jönköping som stad och är deras kontakt utomlands lika bra som det sägs?
Tacksam för svar

Kan inte ge dig ett detaljerat svar om just Jönköping, men i regel skulle jag mana till en viss försiktighet vad gäller alla dessa små tekniska högskolor runtom i landet och istället försöka ta mig in på någon av de större, alltså KTH, Chalmers, LiTH, LTH (Lund), eller i vissa fall LTU (Luleå). Anledningarna till det är följande:
1. Betydligt bättre närvaro av arbetsgivare som rekryterar från dessa lärosäten
2. Många alumner från ett visst program ökar sannolikheten för att den som beslutar om du ska få ett jobb eller inte har samma utbildning som dig. Det är aldrig negativt då den personen vet vad du har lärt dig och kanske även känner en viss sentimentalitet gentemot sina "kursare"
3. Studentlivet är betydligt bättre (dvs större utbud) i t ex Linköping och Lund jämfört med Jönköping. Det kan jag utan att ha varit i Jönköping garantera.
Angående internationellt utbyte så tror jag att de större skolorna har ett minst lika bra internationellt utbyte som Jönköping. Linköping har jag personlig erfarenhet av, och därifrån är det väldigt många som gör en utbytestermin eller ett utbytesår under studietiden.
Sedan kan det ju finnas betygsmässiga anledningar till att man inte söker till de större skolorna, då det oftast krävs mer för att komma in det, men då är högskoleprovet en bra grej att göra, alternativt en bastermin som åtminstone i Linköping kan ge dig plats på ett civilingenjörsprogram.
Lycka till med ditt val!