2012-03-26, 18:08
Medlem
snuffomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solaka
Hej !
jag har kollat under kåpan samtidigt som jag växlar och man ser att det rör sig som det ska där inne, men jag har inte bytt olja lr så.
jag har varvat den och växlat men inget händer, det är en rollkut som sitter på den.
Kolla brytpinnen! Om du plockar av propellern så ska den sitta där, det brukar även finnas en reservpinne någonstans under kåpan så du kan stoppa in en ny direkt
Citera
2012-03-26, 20:06
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
Hej !
jag har kollat under kåpan samtidigt som jag växlar och man ser att det rör sig som det ska där inne, men jag har inte bytt olja lr så.
jag har varvat den och växlat men inget händer, det är en rollkut som sitter på den.
Vad är en rollkut? Du menar att växlarna sitter i rorkulten?
Brytpinnen kan det vara, fast den brukar bara paja om man slår i propellern när man kör. En del modeller har ingen brytpinne utan gummislirkoppling. Lägg upp lite foton.
Det brukar höras om växeln hoppar i också.
Citera
2012-03-26, 21:18
Medlem
Fuzzs avatar
Vet inte hur det är på den där men har en tohatsu där man ser växel staget mellan motor(utsidan under) och växelhus. Där är den förbunden med ett rörstift. Det har gått av en gång för mig.
Citera
2012-03-26, 21:48
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Vet inte hur det är på den där men har en tohatsu där man ser växel staget mellan motor(utsidan under) och växelhus. Där är den förbunden med ett rörstift. Det har gått av en gång för mig.
Hehe. Nu när du säger det så minns jag att det var så på min Mercury också. Tjohatsu är nog exakt lika. Undrar dock om 6-hästaren är lika som 8-hästare. Tror inte det, har för mig att min var en strypt 10-hästare eller nåt. 4-takt var det iaf.
Citera
2012-03-26, 21:57
Medlem
speedypeedys avatar
har också smällt stiftet en gång hehe, lätt hänt, kom i ca 15 knop och körde rätt på en sten så motorn flög upp med en jävla fart =)
Citera
2012-03-27, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gringubben
Vad är en rollkut? Du menar att växlarna sitter i rorkulten?
Brytpinnen kan det vara, fast den brukar bara paja om man slår i propellern när man kör. En del modeller har ingen brytpinne utan gummislirkoppling. Lägg upp lite foton.
Det brukar höras om växeln hoppar i också.

Växel spaken sitter på sidan av motorn, om du tittar på denna länken kan du berätta för mig vart brytpinnen sitter ?? om den finns med skriv numret.

http://parsun.eu/utombordare/reservd...lje+och+enhet/
Citera
2012-03-27, 14:25
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
Växel spaken sitter på sidan av motorn, om du tittar på denna länken kan du berätta för mig vart brytpinnen sitter ?? om den finns med skriv numret.

Det där är ju inte Mercury 6 hp. Jag är inget bra på sprängskisser, men det ser ut som om det är nr 38. Den enda pinnen som går tvärs genom propelleraxeln. Den är tänkt att gå av om propellern slår i något. Man skruvar bort propellern för att komma åt den.

Det värsta är att det tycks vara svårt att hitta vettiga manualer och sprängskisser gratis till Mercury.
http://www.sterndrive.info/sitebuild...lp-drawing.jpg
Där är något.

Edit: Om du rör spaken sakta åt något håll med motorn igång så borde du höra om växeln går i. Det rasslar lite då.
Om växeln verkligen går i så är det säkert brytpinnen.
Senast redigerad av Gringubben 2012-03-27 kl. 14:33.
Citera
2012-03-27, 16:03
Bannlyst
Citat:

Mellan 51 och 52 så sitter det en pinne som går rakt över axeln och över propellern som överför drivkraften från axeln till propellern .
Citera
2012-03-27, 17:11
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regenten1
Mellan 51 och 52 så sitter det en pinne som går rakt över axeln och över propellern som överför drivkraften från axeln till propellern .
Visst är väl det nr 38 på skissen?
Citera
2012-03-27, 23:53
Medlem
Citat:
Det där är ju inte Mercury 6 hp. Jag är inget bra på sprängskisser, men det ser ut som om det är nr 38. Den enda pinnen som går tvärs genom propelleraxeln. Den är tänkt att gå av om propellern slår i något. Man skruvar bort propellern för att komma åt den.

Det värsta är att det tycks vara svårt att hitta vettiga manualer och sprängskisser gratis till Mercury.
http://www.sterndrive.info/sitebuild...lp-drawing.jpg
Där är något.

Edit: Om du rör spaken sakta åt något håll med motorn igång så borde du höra om växeln går i. Det rasslar lite då.
Om växeln verkligen går i så är det säkert brytpinnen.

Jag har provat dra spaken upp och ner när motorn har varit igång, spaken går där den ska men det låter ingenting.

Jag har även rört på propellern när motorn har varit avstängt och den rör sig väldigt mjuk och det ska den väl inte göra eller?
Citera
2012-03-28, 03:57
Medlem
Citat:
Visst är väl det nr 38 på skissen?
Nej det är inte 38 på skissen om du tittar på den så kommer den där pinnen 38 hamna inuti drevet.
Jag tycker det ser ut som om både sterndrive info skissen och den här med nr 38 har gummi koppling.
Det enklase testet du kan göra är att lägga i växeln utan att ha motorn igång och snurra sedan på propellern tar det stopp när du snurrat lite på den så ligger växeln i,gör det inte det så är det bara antingen brytpinnen eller gummikopplingen som kan ha dragit,eller så är det något annat.
börja med att skruva av propellern brytpinnen sitter på dom allra flesta motorer i ett hål på prpeller axeln och det är urfräst i propellern där den ska sitta,du behöver inte ha kört på något är brytpinnen tillräckligt gammal kan den gå av när man bara lägger i växeln av utmattning eller likanande.
Går propellern att snurr trots att växel ligger i så kan du pilla bort dom runda gummina på riggen dom dom är där för att man ska kunna komma åt växel läges armen dom är också skarvade där med en koppling så att man ska kunna separera riggen från motorn.
Är det inte brytpinnen så kan jag nästan till 100% säga att det är kopplingen som lossnat där så att det inte händer något när du försöker växla.
Citera
2012-03-28, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regenten1

51=propeller,
52=bricka
53=mutter
54=saxsprint för att muttern inte ska kunna lossna.

Andra hållet
51=propeller
50=bricka (här borde brytpinnen sitta i så fall)
49= ena delen av gummikopplingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in