• 1
  • 2
2012-03-26, 13:26
Medlem
Hej !
Som rubriken lyder jag har en utombordare som funkade jättebra förra året.
Jag startade den igår och den startade utan problem men det går varken att lägga i fram eller bak växel. spaken rör sig men inget händer.

Jag kan inget om utombordare så ni får gärna förklara hur jag ska ta mig till väga bifoga gärna bilder.
All hjälp uppskattas.
Citera
2012-03-26, 13:49
Medlem
speedypeedys avatar
har du den kopplad till reglage eller den sitter bara vanligt på akterspegeln ? testa varva lite extra och tryck i växeln du önskar
Citera
2012-03-26, 13:59
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedypeedy
har du den kopplad till reglage eller den sitter bara vanligt på akterspegeln ? testa varva lite extra och tryck i växeln du önskar
En 6-hästare har man sällan reglage till. Varvar man för mycket så sabbar man skiten i stället.

Öppna kåpan och kolla på mekaniken. Man ser pinnarna från växelföraren och ev spärrar som finns.
Citera
2012-03-26, 14:04
Medlem
Gringubbens avatar
Jag kom precis på att jag hade en 8-hästare från Mercury förut. (Byggd av Tohatsu, inte den gamla fina Mercury-kvaliteten). Det var en 4-taktare med elstart. Den hade växeln i handtaget. Således gick det inte att tokvarva och trycka i växeln.
Citera
2012-03-26, 14:21
Medlem
speedypeedys avatar
nja allting beror ju på hur dom ser ut =) sitter dom på akterspegeln på en segelbåt är det väl inte helt ovanligt med nån sorts reglagelösning ? menade dock inte att han skulle tokvarva motorn utan bara ge den lite extra gas =)
Citera
2012-03-26, 14:28
Medlem
Gringubbens avatar
Ts får nog förklara lite mer vad det är för typ av snurra och hur den ser ut.
Min 8-hästare kunde kärva ibland för att det fanns en massa plastdetaljer till växelföraren som inte lirade så bra. Dålig precision? Man fick ta i ibland.

Fast det är ju lite annat med den gamla typen med spak på sidan.

Edit: Ts, det är inte vi som ska posta bilder på alla upptänkliga årgångar, utan du som får lägga ut bilder på din motor. Både med och utan kåpa. Det blir lättare då.
Senast redigerad av Gringubben 2012-03-26 kl. 14:30.
Citera
2012-03-26, 14:30
Medlem
Kan ju ha åkt vatten i växelhuset så det fastnat, har du kollat oljan i detta hus? (Sitter vid propellern)

Om inte gör detta!
Citera
2012-03-26, 14:33
Medlem
snuffomans avatar
Det kan inte vara så att brytpinnen gått av när du har tagit av den/satt på den? Dvs växeln går i men propellern snurrar inte? Kan ju vara värt att kolla upp då det är busenkelt att fixa.
Citera
2012-03-26, 14:33
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Kan ju ha åkt vatten i växelhuset så det fastnat, har du kollat oljan i detta hus? (Sitter vid propellern)

Om inte gör detta!
Växelhusolja byter man rutinmässigt en gång/år, antingen upptagning eller sjösättning brukar vara praktiskt. Troligen är det inte det som är felet, även om ts glömt det.
Citera
2012-03-26, 16:44
Medlem
Hej !
jag har kollat under kåpan samtidigt som jag växlar och man ser att det rör sig som det ska där inne, men jag har inte bytt olja lr så.
jag har varvat den och växlat men inget händer, det är en rollkut som sitter på den.
Citera
2012-03-26, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gringubben
En 6-hästare har man sällan reglage till. Varvar man för mycket så sabbar man skiten i stället.

Öppna kåpan och kolla på mekaniken. Man ser pinnarna från växelföraren och ev spärrar som finns.

allt verkar fungera som det ska.
Citera
2012-03-26, 16:55
Bannlyst
Jag utgår ifrån att du har kollat brytpinnen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in