2012-05-04, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neeyadef

Och ja, hårdrocks-introt. Det går inte att ha något mer nationellt? Johan Helmich Roman eller t.ex Kungsången?

Kungssången överlåter vi åt moderata pensionärsförbundets närradio.
Citera
2012-05-04, 21:31
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Jonas de Geer är oerhört intelligent, oerhört skarp och oerhört rolig idag, oavsett vad han gjorde för tio år sedan.

Det vore fel att förneka.

Citat:
För tio år sedan skapade han samtidsmagasinet Salt.

För att sätta detta i ett sammanhang kan det också konstateras att det inte hade blivit av utan "skalbolagskungen" Bertel Nathhorsts pengar. Lite proportioner tack, och även lite bakgrundsmateria som belyser.

Citat:
Vem är du, och vad har du gjort som är värt att ångra?

Vem är jag? Existentiellt/ontologisk fråga, i en tråd som mest borde handla om ett radioprogram och de medverkande i detta. Jag är bara jag, och jag har gjort mycket som jag måste ångra. I motsats till dina inte sällan förekommande hävdanden här på forumet om min extrema självgodhet och om mitt storhetsvansinne, är jag fullt medveten om mina tillkortakommanden och brister.

De Geer är duktig på sitt sätt, och jag hoppas att han kan bidra till att föra saken framåt på något konstruktivt vis. Däremot måste det kunna utgå kritik mot en person med så hög profil. Vi är för rädda för att uttrycka personkritik i "rörelsen", det är en av orsakerna till att den står och har stått still. Ditt högt önskade debattförbud är en del i den sjukan.
Citera
2012-05-04, 21:36
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dude The Rude
Tycker inte man ska besvära sig alltför mycket med vad folk gjort tidigare utan lägga fokus på det som sägs och görs nu eller åtminstone de sista 5-6 åren. Kraven på "rent mjöl i påsen" har länge varit helt orimligt i svensk politik och samhällsliv och bara öppnat för att meningsmotståndare i alla läger ska vända på varenda sten för att hitta smuts på sina motståndare. Tvärtom en person som inte har något som helst graverande på sitt CV får mig att höja ett ögonbryn och bli lätt misstänksam.

Givetvis är detta välbefogade synpunkter. Man måste kunna få sitta i radio och göra sig hörd även med bakgrunder som De Geers eller många andras. Kraven på helgonlik livsföring i det förflutna är bara fiendens sätt att se till att svensksinnade inte ska kunna få fram några representanter eller ledare.
Citera
2012-05-05, 01:22
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Jag har garanterat sämre koll på de här personerna, och den nationella rörelsen överlag, än vad Frappant har, och jag har inte heller koll på vem Frappant är. Men jag tänker ändå skriva ner mitt intryck, enbart baserat på de här programmen plus att jag tidigare läst en del av Jonas och enstaka inlägg av mrphonk.

Jonas blir avbruten oftare än vad han själv avbryter andra, han är helt klart både intelligent och bildad, och uttrycker sig med finess och eftertänksamhet. Han är utan tvekan den största anledningen till att jag lyssnar. Dan har visat sig vara en mycket kompetent programledare och verkar ha sunda åsikter om det mesta. Magnus hade jag inte alls koll på sen innan, men han är såklart den i sällskapet som är klart mest "skinnskallig". Jag har normalt svårt för hans personlighetstyp, han verkar se saker ganska svart/vitt och säger ofta saker utan att tänka innan. Ändå tycker jag att det ofta är uppfriskande att höra honom, han är rakryggad men ändå ödmjuk nog att backa när han märker att han har fel. Hur som helst helt klart en tillgång till programmet och diskussionen, och mitt intryck är att det är en hederlig karl.

Oavsett vad de här personerna gjort tidigare, eller hurudana de är på fritiden, kompletterar de varandra på ett fantastiskt sätt i det här programmet. Jag hoppas verkligen att det blir en fortsättning i någon form. Formatet är som jag ser det redan nu perfekt, bra balans med musiken, längden passar åtminstone mig perfekt, och snacket håller rätt nivå.

Som vanligt, när det gäller annat än fotboll, håller du och jag med varandra. Söderman är en bra man, det märker jag, men jag personligen har, liksom du, också svårt för den typen av hetsighet och uttalanden baserade på fördomar.

De Geer ser jag som den nationella rörelsens intellektuella gigant men hans övergång till "traditionell katolicism" ter sig mycket märklig i mina ögon. Kanske har det med hans centraleuropeiska ursprung att göra.

Personligen hade jag gärna sett ett program som riktade in sig på De Geer och hans politiska och religiösa åsikter. Det hade varit mycket intressant att höra honom utveckla sin tankar kring detta.

I övrigt vore det skoj om ni startade en kanal i IRC där vi nationella kan chatta med varandra anonymt om dagarna.
Senast redigerad av snillet_1 2012-05-05 kl. 01:27.
Citera
2012-05-05, 17:24
Medlem
neeyadefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
I övrigt vore det skoj om ni startade en kanal i IRC där vi nationella kan chatta med varandra anonymt om dagarna.

Där gjorde du dig förtjänt av ditt nickname . Tycker det är en grym idé.
Någon som vet hur detta går till rent tekniskt? Lägga upp kanal osv?
Citera
2012-05-05, 17:53
Medlem
mrphonks avatar
Vad gäller chattkanal så funderas det på en lösning för detta, främst för att vi i framtiden kommer sända live och vi då vill ha en direktkontakt även med de lyssnare som inte vill/kan ringa in. På så sätt kan man ställa frågor och liknande medan vi snackar, jag tror att det kan vara en bra idé.

I sista avsnittet av Radio Framåt för den här säsongen, som sänds på http://www.radioframat.se/lyssna-live/ klockan 18:00 på tisdag 8 maj så kommer vi diskutera radions framtid. Det kommer också bli världspremiär för en ny låt med Ferox, så det vill ni inte missa.
Citera
2012-05-05, 18:14
Medlem
Ustyugov2s avatar

Hade bara läst lite av dig snillet i fotbollstrådar, trevligt med ännu en åsiktsfrände bland oss fotbollsnördar.

Tyckte om musiken väldigt mycket i sista programmet. Alf Robertssons "Mitt land" är bland det mest nationalistiska jag någonsin hört. Men den var väl skriven i en brytningstid där det fortfarande var okej att göra sådan musik.
Citera
2012-05-05, 21:39
Medlem
fintnirs avatar
Vill först bara utfärda en varning till alla som lyssnar på Radio Framåt, börja aldrig lyssna sent på kvällen på ett avsnitt om ni skall upp dagen efter, det kan nämligen vara extremt svårt att sluta lyssna när man väl börjat!

Annars håller jag med föregående talare om att "Mitt land" av Alf Robertsson var väldigt passande, texten sammanfattar nästan Framåt som program. Mycket bra låtval. Och angående inledningsmusiken/introlåten så är min enda invändning mot den - att den börjar så högt, har ni en sådan låt bör den stegras successivt, då man annars riskerar att spränga högtalarna/hörlurarna om man redan råkar ha på högsta volym i mediaspelaren när man startar avsnittet.

Gällande avsnitt #7 så kändes det smått frustrerande att höra Dan prata om demonstrationen, som är post festum för oss lyssnare, i väldigt klärvoajanta banor. Fast sen igen så är det kanske inte helt omöjligt att förutse vad som skall hända under en nationalistisk demonstration. Det skall iallafall bli väldigt roligt att höra er diskutera ämnet i nästa avsnitt.

Det är kul när ni pratar om olika teman, ett tänkvärt tema i det här avsnittet var diskussionen kring Kerry Boltons bok "Revolution from above". Det var intressant när ni kom in på internationalismens icke-proletära revolutionärer. Precis som titeln på Boltons bok proklamerar, så är det viktigt att inte gå på den simplistiska mainstreamsynen som lärs ut att den absoluta majoriteten av alla revolutioner börjar gro i samhällets undre arbetarklass-skikt, utan tvärtom så orkestreras verksamheten allt som oftast utav folk som redan har makt, makt över kapital som nyttjas för att främja egna intressen, inte folkens. Givetvis finansierade inte Wall Street Leon Trotskij med syftet att hjälpa den ryska arbetarklassen undkomma tsarens tyranni, som det står i läroböckerna(där dock Wall Street-kopplingarna exkluderas). I ett tidigare program kom ni också in på något liknande när ni diskuterade banker, och statsskulder. Jag tror det var Magnus som påpekade en väldigt viktig poäng, att de flesta i dagens samtid faktiskt fortfarande tror att nationella skulder endast refererar till nationers lån till & från andra nationer. Men i själva verket är det stora bankkartell som försöker profitera på länders och folks lidande. I fallet Grekland kan vi ju se ett kristallklart exempel där Goldman Sachs är högst ansvariga för det förvärrade ekonomiska läget i och med genomförandet av diverse valutaswaps och spekulation i statsobligationer.

Relaterat till detta, alltså revolutioner eller maktförflyttningar som sker uppifrån och inte primärt utifrån folket så läste jag om en den intressanta händelseutveckling i Ryssland. Just nu pågår en hetsig och i många fall cynisk kampanj mot kyrkan. Den rysk-ortodoxa kyrkan har tydligen svarat att detta pågått en längre tid och dragit paralleller till bolsjevikerna som arkebuserade präster, fast de menar att samma sak sker nu, fast i pr-form. Och enligt prästen Sergei Rybko så är det tydligen "samma krafter som jobbade för den orangea revolutionen i Ukraina" i syfte att "splittra Ryssland och göra oss till en del av den globaliserade världen". Spännande ord, var det inte förresten George Soros som var med och konspirerade för egna intressen via orangea revolutionen? Isåfall är det ju inte särskilt konstigt att han skulle angripa Ryssland och Putin som verkar ställa sig på tvär mot både det ena och det andra som finns på kosmopolitens agenda.

I programmet talade ni också om just det ordet: konspiration. Och här håller jag med Jonas till 100 %. Det är viktigt att inte acceptera systemets definition av nomenklatur, som enbart existerar som intimiderings-effekt. Begrepp som "konspirationsteoretiker" används helt uteslutande som pejorativa epitet i avskräckningssyfte precis som islamofob, anti-semit, homofob, rasist etc. Legitimera inte en sådan schablonmässig terminologi genom att gå till extrema magnituder såsom "rymdödlar" o.s.v. Att likställa David Icke med systemkritiker och real-politiska dissidenter är löjligt och direkt skadligt. Om jag säger att det just nu pågår en konspiration i Sverige mot folket, där Reinfeldt och andra ledare medvetet förstör för oss genom massinvandring, så är det en teori om en konspiration - en konspirationsteori. Det är bättre att vitalisera och ta tillbaka begreppen istället för att använda regimens knep och löjligförklara allt som inte är helt konventionellt.

Jag har också observerat här i tråden att enskilda individer påkallar petitesser i form av svordomar och imitationer av stereotypiska babbe-beteenden. Den kritiken ter sig väldigt ytlig ifrån "kritikerna", jag förstår inte riktigt vad de vill mena när det är så icke-precisa. Jag tycker det är uppiggande att få höra lite genuina entusiastiska känslor och uttryck i programmet, det är ju det som gör det hela levande och inte så sterilt. Så svordomar och Magnus imitationer tycker jag verkligen är på sin plats i programmet, när det behövs.

Oj jag glömde nästan, här är länken till Jonas artikel om boken "Revolution from Above" på nationellidag: http://www.nationellidag.se/visa/default.asp?dokID=1803
Senast redigerad av fintnir 2012-05-05 kl. 22:22.
Citera
2012-05-05, 23:09
Medlem
mrphonks avatar
Vill bara tacka er alla som skriver konstruktiva saker i den här tråden, vi läser allt och diskuterar det inom radiogruppen.

Såg att det länkats till Jonas recension av Revolution from above, vi har även lagt upp Magnus recension på http://www.radioframat.se/blogg/ nu. Den är tidigare publicerad i magasinet Framåt #1.
Citera
2012-05-05, 23:53
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ustyugov2

Hade bara läst lite av dig snillet i fotbollstrådar, trevligt med ännu en åsiktsfrände bland oss fotbollsnördar.

Kanske på sin plats med ett förtydligande. Jag röstar inte SvP eller så utan skulle klassa mig själv som SD (som dock har en del märkliga ståndpunkter), men visst är jag nationalistiskt sinnad. Lyssnar på det här programmet för att det är det enda programmet av sitt slag i Sverige och underhållande (även om jag inte håller med om allt).

Så, åter till topic nu förstås.
Senast redigerad av snillet_1 2012-05-05 kl. 23:55.
Citera
2012-05-06, 23:15
Medlem
Dude The Rudes avatar
Syns när man lägger till ljudfilerna att ni hade lite meck med ID3-taggarna i början men framåt avsnitt 3-4 hade ni full koll på det

Edit: Det har säkerligen avhandlats tidigare men here goes: Introt kommer från någon låt? Vikingmetal?
Senast redigerad av Dude The Rude 2012-05-06 kl. 23:21.
Citera
2012-05-06, 23:55
Medlem
mrphonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dude The Rude
Syns när man lägger till ljudfilerna att ni hade lite meck med ID3-taggarna i början men framåt avsnitt 3-4 hade ni full koll på det

Edit: Det har säkerligen avhandlats tidigare men here goes: Introt kommer från någon låt? Vikingmetal?

Faktor Deutschland - Stalingrad

http://www.youtube.com/watch?v=y39J-rJkBfw

En liten hyllning till vår vän och kamrat Michael Müller som gick bort alldeles för tidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in