2012-04-19, 13:00
Medlem
När de pratade om euron nu i senaste avsnittet så kände jag av någon anledning på mig att de inom kort skulle komma in på judarna, och så blev det givetvis. Vilken överraskning.
Citera
2012-04-19, 14:02
Medlem
mrphonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Superbra program och så men helt ärligt så är ni - som ni även själv erkänner - inte speciellt kunniga när det kommer till ekonomi.

Jag är absolut ingen expert och jag gillar såklart inte Soros men att påstå att han på egen hand sänkte kronan är rent svammel, han stod bara för en liten del av alla de pengar som försvann från Sverige men blev ändå utmålad som syndabocken.

Sossarna skapade en våldsam bostadsbubbla och hög inflation på 80-talet efter sin avreglering av kreditmarknaden i kombination med de höga ränteavdragen och marginalskatterna. Många trodde att Sverige skulle behöva devalvera och att kronan skulle gå ner vilket fick spekulanter att blanka kronan genom att ta lån i SEK, växla till andra valutor för att sedan kunna lösa lånen billigare när kursen sjönk.

Man skulle såklart ha låtit kronan flyta först och sedan i så fall avreglerat kreditmarknaden, att göra det samtidigt som man hade en fast växelkurs var ett stort misstag då man inte kunde ändra räntan.

Soros går inte att beskylla för någonting, jag hade gjort precis exakt samma sak med hans tillgångar och kunskaper, kan ett land inte sköta sin jävla ekonomi får de skylla sig själva. Det viktiga att förstå är att om stater bara gav fan i att skapa artificiellt låga räntor och att ge upphov till stora kreditexpansioner så skulle vi slippa återkommande bubblor. Beskyll inte lejonen för att äta upp ditt barn om du släpper in det i deras bur.

Nu tror jag inte vi påstod att Soros själv sänkte kronan, däremot var han delaktig. Står om det bland annat på http://www.finanshistoria.n.nu/svenska-bankkrisen

Citat:
Ena v de stora spekulanterna var amerikanske finansmannen George Soros. Det går till så att man spekulerar i derivatpapper att den svenska kronan ska förlora i värde. Detta skapar ett tryck på den svenska valutan vilket riksbanken måste enligt reglerna för den fasta växelkursen försvara genom att köpa utländskvaluta till sin valuta reserv. Riksbankens försvar av kronan kostade svenska skattebetalare mycket pengar med räntor upp till 500 % en kortare period.

En av orsakerna till att regeringen valde att försvara kronan var förmodligen de stora interbanklån i utländsk valuta som de svenska bankerna hade. När den svenska valutan till slut 1992 lämnades att flyta rasade den med cirka 25 % mot D-marken och 40 % mot US-dollarn. De svenska bankernas utlandsskulder ökade således på kort till med dessa procentsatser samtidigt som de gjorde kreditförluster på 50-80 % på sina kommersiella fastigheter.

Valutakrisen orsakade inte bubbelkraschen men försvårade den kraftigt. Den hade dock den fördelen med sig att de svenska exportföretagen fick en kraftig devalveringseffekt gentemot utlandet. Detta gjorde att de kunde snabbt öka sin omsättning och vara ett draglok ur krisen.
Citera
2012-04-19, 14:44
Medlem
mambosiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dude The Rude
Okej, en snabbkurs.

Källa A, Opartisk nyhetsrapportering: Igår kl xx.xx hände x och sedan y, varpå person Z blev gripen.

Källa B, starkt vinklad, t.ex. Aftonbladet: Igår kl xx.xx hände x och sedan y, varpå person Z blev gripen. Detta kan endast bero på Moderaternas förändringar av lag T och förordning Q.

Källa C, starkt vinklad (annat åsiktsläger), t.ex. Realisten: Igår kl xx.xx hände x och sedan y, varpå person Z blev gripen. Hur många gånger skall detta behöva inträffa innan svenskarna får nog?

Jag är endast intresserad av källor av typ A. Att du säger att all nyhetsrapportering är vinklad är beklagligt för det är inget inneboende i nyhetsrapportering som sådan, det är bara så det ofta är idag, tyvär. Jag skyller på Bonnier och hans penningkåta lakejer som skapat ett sådant uselt mediaklimat. Det har i sin tur genererat motrörelser som Realisten, Avpixlat etc. Också väldigt dåliga nyhetskällor eftersom de är skrivna med andan i halsen och är fulla av hemmasnickrade slutsatser.

Jamen alternativ A finns ju inte i praktiken, utan endast i teorin. Det finns alltid sätt att formulera, presentera, och välja ut fakta i enlighet med en politisk ideologi. Det är ju extremt sorgligt om du har fått för dig att du lyssnar/tittar/läser nyheter av "klass A" genom att välja en/ett viss/t program eller tidning.

Eftersom det i princip inte går att åstakomma "A" i praktiken, är de andra vad som finns kvar. "C" har åtminstone en korrekt innehållsdeklaration, dvs nationalistisk. De andra alternativen dvs "B" ljuger ju till och med om detta då de ingen stans deklarerar sin åskådning som svenskhatande, utan använder luddiga begrepp som "obundet moderat", "socialdemokratisk", "liberal", etc.

/JTS
Citera
2012-04-19, 15:56
Medlem
mrphonks avatar
Vill du lyssna på Radio Framåt i mobilen? Ladda ned applikationen "TuneIn", finns till både iPhone och Android. I programmet kan ni sen söka på "Radio Framåt" och lyssna på oss när ni vill, var ni vill.

http://www.tunein.com/
Citera
2012-04-19, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrphonk
Vill du lyssna på Radio Framåt i mobilen? Ladda ned applikationen "TuneIn", finns till både iPhone och Android. I programmet kan ni sen söka på "Radio Framåt" och lyssna på oss när ni vill, var ni vill.

Fan vad duktiga ni är!

Kul för övrigt att ni sänder lite gamla tal och sådant blandat med musiken. Hört både William Pierce och Henrik Johansson hittills. Fina grejer!
Citera
2012-04-19, 16:51
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinoRojo
När de pratade om euron nu i senaste avsnittet så kände jag av någon anledning på mig att de inom kort skulle komma in på judarna, och så blev det givetvis. Vilken överraskning.

På Radio Framåt leder alla vägar för eller senare till judarna.

Man borde byta namn till Radio 1945 eller Radio Bakåt.

Musiken ni sänder är ju rena skiten men nu undrar jag om ni har licens från STIM?
Citera
2012-04-19, 16:58
Medlem
mrphonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Fan vad duktiga ni är!

Kul för övrigt att ni sänder lite gamla tal och sådant blandat med musiken. Hört både William Pierce och Henrik Johansson hittills. Fina grejer!

Just nu ligger bara sju tal som spelas (slumpartad ordning) var 120:e minut. Men det ska bli fler. Dessutom kommer det bli fler program och mer av en "tablå" med tiden.
Citera
2012-04-19, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrphonk

Underbart! Jag säger det igen, potentialen är enorm.

Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
På Radio Framåt leder alla vägar för eller senare till judarna.

Man borde byta namn till Radio 1945 eller Radio Bakåt.

Musiken ni sänder är ju rena skiten men nu undrar jag om ni har licens från STIM?

De har knappt nämnt judar hittills. Högst en gång per program, om ens det...
Citera
2012-04-19, 17:10
Medlem
Dude The Rudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tirfing1
Problemet med nyhetsrapportering A är ju att dom i vissa nyheter utelämnar relevant information.

Nej, det är inte alls problemet eftersom nyhetsrapportering A inte i mitt exempel kopplas till någon särskild tidning utan endast är en bild av hur seriös nyhetsrapportering borde se ut.

Citat:
Alltså går allt med folk över till nyhetsrapportering C, alltså Radio Framåt, Realisten, Avpixlat, Flashback, bloggar och andra nätkällor.

Att du ens försöker lumpa ihop Flashback med Realisten och dylika sidor är ointelligent, intellektuellt oärligt och skrattretande.
Citera
2012-04-19, 17:13
Medlem
Dude The Rudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mambosius
Jamen alternativ A finns ju inte i praktiken, utan endast i teorin. Det finns alltid sätt att formulera, presentera, och välja ut fakta i enlighet med en politisk ideologi. Det är ju extremt sorgligt om du har fått för dig att du lyssnar/tittar/läser nyheter av "klass A" genom att välja en/ett viss/t program eller tidning.

Det tror jag inte men vidare har jag inga illusioner om att stå över resten, jag är garanterat lurad på många sätt också utan att veta om det. Men jag anstränger mig dagligen och stundligen för att forma mig en egen världsbild. Konstigt nog premieras detta beteende väldigt sällan. Varför är det så?

Citat:
Eftersom det i princip inte går att åstakomma "A" i praktiken, är de andra vad som finns kvar. "C" har åtminstone en korrekt innehållsdeklaration, dvs nationalistisk. De andra alternativen dvs "B" ljuger ju till och med om detta då de ingen stans deklarerar sin åskådning som svenskhatande, utan använder luddiga begrepp som "obundet moderat", "socialdemokratisk", "liberal", etc.

/JTS

Det går att rapportera ur en nationalistisk synvinkel utan att vara reaktionär och slänga sig med en massa okvädningsord och halvsanningar. Tråkigt nog verkar det väldigt sällsynt. Har ännu inte haft tid att lyssna på radion så det är ingen kritik mot radioprogrammet.
Citera
2012-04-19, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dude The Rude
Nej, det är inte alls problemet eftersom nyhetsrapportering A inte i mitt exempel kopplas till någon särskild tidning utan endast är en bild av hur seriös nyhetsrapportering borde se ut.

Att du ens försöker lumpa ihop Flashback med Realisten och dylika sidor är ointelligent, intellektuellt oärligt och skrattretande.

Man läser inte alternativa medier om man vill ha helt ovinklade nyheter, det trodde jag alla visste. Personligen ser jag det som samhällsinformation blandat med underhållning.
Citera
2012-04-19, 17:15
Medlem
Dude The Rudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlltidGorilla
Man läser inte alternativa medier om man vill ha helt ovinklade nyheter, det trodde jag alla visste. Personligen ser jag det som samhällsinformation blandat med underhållning.

Vad säger du, att det inte förekommer ovinklade nyheter alls? Vi ska nog passa oss med att använda ordet vinklat för frikostigt för om man hårdrar det är en nyhet alltid en vinkling i något avseende från det ögonblick journalisten fattar sin penna, förmodligen även innan första penndraget ens gjorts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in