2017-06-01, 13:51
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Jag håller på och betar av vad folk skrivit till mig, jag bemöter den biten i svaret ovan till det inlägg du skrev om saken. Beklagar att jag inte jobbar heltid med att svara på Flashback och därför kunde få ut det inlägget snabbare.

Ursäkta, jag fick för mig att personen du besvarade hade skrivit sitt inlägg efter mitt, eller att du av någon anledning borde ha sett mitt svar till dig. Självklart var det inget jag kunde förutsätta.
Citera
2017-06-01, 14:09
Medlem
InnesIs avatar
Podcastvärlden är i gungning. Först Frihetsfaxen och nu Motgift. Det är intressant att följa på håll eftersom jag inte sympatiserar med någon av dem.

Min bild av Motgift är att Jonas varit den som gett podden ett djup och en legitimitet. Detta trots att han ofta för fram helt galna resonemang och är överdrivet konspiratoriskt lagd. När han är med styrs dock diskussionerna in på något mer än bara ytan. Med bara Dan och Magnus blir det ytligt och ofta emotionellt baserat - ibland lite karikatyrkänsla. För poddens bästa skulle Jonas ha varit kvar, för jag tror de tappar mycket i och med detta.

Samtidigt förstår jag detta på ett personligt plan. Jag hade också en vän som, under ej helt specificerade omständigheter, blev tillsammans med en annan bekants flickvän (troligen startade detta när de alla var i separata relationer). Jag tog direkt avstånd naturligtvis. Sådana människor behöver jag inte i mitt liv.

Så professionellt tror jag detta är en hård stöt mot Motgift. jag gissar att de kommer tappa markant under den närmaste tiden. På ett privat plan förstår jag dock varför man gjorde det. Däremot skulle jag inte ha blottat situationen på det sätt som gjorts.
Citera
2017-06-01, 14:50
Bannlyst
Sitter med luren så jag orkar inte klippa ihop vad jag skrivit tidigare. Bilden har iaf varit glasklar för mig från dag 1. Ni som inte tror mig kan gå tillbaka och titta.

1. En konflikt på motgift har förekommit.
2. Ungefär som par som skaffar barn för att lappa ihop ett förhållande chansar man och flyttar Jonas till Berlin (absurt för utomstående betraktare).
3. Detta funkar förstås inte och Jonas lever inte upp till förväntningarna.
4. C ringer Jonas för att få stöd i ett krisande förhållande.
5. Jonas ser inget konstigt med detta. Han blir nog både förvånad och smickrad. Att han väljer att berätta det visar på hur oskyldig kontakten var.
6. Kontakten fortsätter och utvecklas till en relation. Troligtvis efter att C gjort slut med Björn.
7. Dan beslutar att fullständigt karaktärsmörda Jonas. Oklart varför. Han slänger fem års vänskap på soptippen och lyckas tyvärr få med sig Magnus. Troligtvis med hänvisning till att det är bäst för Motgift.
8. Alla utan Aspergers inser att det ligger en hel kennel begraven här och att DM inte alls har lagt korten på bordet.
9. Jonas bekräftar detta i en intervju på nordfront.

Eftersom jag har haft 100% rätt hela tiden bjuder jag på en liten titt i spåkulan.

10. Motgift läggs ner.
11. C dumpar Jonas.
12. Magnus ångrar sig som fan och flyttar hem till Sverige.
Citera
2017-06-01, 15:06
Medlem
JuliusSpenglers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
1. Det verkar som att de flestas misstankar om att mer låg bakom verkar stämma. Jag antar att Jonas och resten av Motgift faktiskt har tröttnat på varandra. Men då inställer sig den stora frågan: Varför flyttade man ner Jonas? Eller snarare, varför samlade man ihop hundratusen för att flytta ner Jonas? Varför gick Jonas med på det om han ville lämna? Varför gick Dan och Magnus med på det om de visste om att Jonas ville lämna och om de i övrigt kände att det skurit sig? Om Jonas varit öppen och informerat om sina känslor och alla parter varit införstådda i det hela så är det väldigt dåligt. Visst, de kanske ville få det att funka, trodde kanske att de behövde en nystart. Men lyssnarnas pengar och välvilja ska man respektera.

Om det Jonas påstår stämmer så är det väldigt dåligt av dem alla.
Brytningen var kanske ett svårt beslut som ingen ville ta tidigare. Med JDG i Berlin utan att problemen lösts kände då alla parter, men framför allt Dan och Magnus, att det inte längre var någon idé att skjuta upp det hela onödigt mycket längre? Det första större problemet som dök upp fanns det därför inget större intresse för att lösa lugnt och sansat från någon part, utan det ledde till olöslig splittring så fort det uppdagades och gick att göra en grej av.
Citat:
2. Jonas enda försvar är genom att hänvisa till privatlivets helgd. Men privatlivet upphör vara privatliv i samma ögonblick som det interfererar med andras privatliv, eller för den delen professionella eller politiska liv. Vilket det har gjort i det här fallet. Jag kan inte snacka skit om mitt företag eller bedriva annan skadlig verksamhet mot det och sedan hänvisa till privatliv. Ej heller kan jag på fritiden utsätta mina kollegor för en behandling som inverkar negativt på arbetslivet. Vi kan ju även vända på situationen: hur tror ni att Jonas hade reagerat eller uttryckt sig om han efter separationen upptäckt att Dan ringt en väldigt massa samtal till hans fru under den tiden de fortfarande var tillsammans, utan att han fått reda på något? Tänk sedan om Dan blivit ihop med Jonas ex efteråt? Hade han stillsamt accepterat att varken han, Magnus eller Björn hade haft något att göra med Dans privatliv? Jag tror inte det, och jag köper öht inte försvaret om Jonas rätt till privatliv.
Det är ett mindre bra försvar, ja. Samtidigt är det viss skillnad på ett äktenskap med gemensamma barn och det mindre långvariga, mindre seriösa och mindre stabila förhållande Björn verkar ha haft med "C". Men det är klart att "förövaren" här vill hävda "privatlivsrätt" och offret vill ha offentlig hämnd, och så hade det nog även sett ut om rollerna varit ombytta.
Citat:
3. Angående att han skulle ha varit ointresserad av att lösa situationen med Björn kan vi inte säga något om mer än att han bevisligen hittills inte har gjort några försök. Så jag tar hans påstådda intresse med en nypa salt.
Det är nog rimligt att han ville göra det senare när han visste hur seriöst det nya förhållandet var och Björn haft mer tid på sig att komma över sin kraschade relation. Ur JDG:s perspektiv finns det inget att vinna på att intrigera eller pissa onödigt mycket på Björn och blåsa upp en konflikt som exponerar det inträffade. Det är Björn som blivit försmådd och har hämndintresse och Motgift som har ett behov av att legitimera sitt val att ta parti för Björn och bryta med JDG. Hade uppbrottet framstått som mindre svart-vitt hade deras lyssnare ifrågasatt beslutet och lobbat för någon kompromisslösning.
Senast redigerad av JuliusSpengler 2017-06-01 kl. 15:09.
Citera
2017-06-01, 15:36
Medlem
AdamBombs avatar
Nordfront har skrivit en artikel om skandalen och JDG ger sin kommentar:
Citat:
Stämmer och stämmer. Jag kan inte se att det rör någon annan, faktiskt och tycker att den här uppståndelsen är absurd. Två personer fattar tycke för varandra. Det händer hela tiden.

Exakt under vilka omständigheter vi har träffats och fattat tycke för varandra är vår ensak. Det har inte förekommit någon otrohet och vad gäller den komplicerade situation som naturligtvis uppstått mellan mig och Björn så anser jag att det också är något som jag borde ha fått ta itu med själv, utan inblandning från andra personer som faktiskt inte har med saken att göra.

Att jag skulle ha varit ointresserad av att ”lösa saken” med Björn, vilket har påståtts, är alltså helt enkelt inte sant.
Härligt härligt! Mer snaskigt skvaller! Nu när Svinstian lagt ner så får man gotta sig åt det lilla skvaller, draman och skandaler som kommer ut den nationella rörelsen!
Citat:
Ursprungligen postat av lampugn
10. Motgift läggs ner.
11. C dumpar Jonas.
12. Magnus ångrar sig som fan och flyttar hem till Sverige.
Jag kan givetvis ha fel men mitt intryck är att det är Dan som är motorn och organisatören bakom Motgift. Hela hans bakgrund talar för att han är en oerhört initiativrik person, sådana finns det oerhört få av i rörelsen, det är väl han och Friberg. Sådana personers betydelse går inte att övervärdera. Och de brukar sällan eller aldrig ge upp bara för att en person faller ifrån eller måste gå. Dan tänker som vilken affärsman som helst och just nu är han antagligen fullt upptagen med att bygga en ny strategi för Motgift och rekrytera sådana som kan fylla tomrummet efter JDG. Jag har aldrig träffat eller ens talat med någon ur Motgift men min respekt för Dan är väldigt hög, han har skapat en nationalistisk medieproduktion i både radio, video och textform och fått det att bära sig ekonomiskt och ha anställda. Den ende som jag kan komma på som också lyckats med detta är Friberg. Vi andra vanliga dödliga borde tänka på vilka giganter sådana här personer är och behandla och värdera dem som det.

Jag skulle tro att det ligger en del i det du gissar, att JDG varit måttligt engagerad och att troligen har JDG använt avståndet till Berlin som en ursäkt för sina tillkortakommanden. Kanske JDG är en halvalkad latmask som inte alls tillförde Motgift något alls trots att han var på plats? Jag tror att förväntningarna på den som får sitt uppehälle från Motgift och som bor i Berlin förväntas att delta mer i verksamheten än vara hålla låda några timmar i veckan i radio, kanske ville Dan och Magnus att JDG skulle lära sig om webb- och videoproduktion, klippning och annat och JDG sysslade hellre med annat?

Det finns alltså inga som helst skäl att tro att Motgift skulle lägga ner därför att JDG försvunnit. Jag tror inte att JDG gjort något arbete bakom kulisserna i Motgift och Motgifts fortsatta existens bygger inte på att JDG medverkar i radion.
Senast redigerad av AdamBomb 2017-06-01 kl. 16:11.
Citera
2017-06-01, 16:42
Medlem
Medborgargardists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Nordfront bör inte kommentera den här typen av privat dramatik. De vinner hela tiden ändå genom att vara den enda normala organisationen i Sverige.
Verkar som om den enda normala nationella organisationen i Sverige inte kunde låta bli. Även fast Motgift i måndags mycket tydligt gick ut och förklarade att:
Citat:
"Vi kommer inte att kommentera detta vidare i sändning, och kommer inte heller tillåta spekulationer på vårt forum."
Kändes fö. som en relativt överflödig artikel då inte någon viktig information tillkom. Svarade JDG verkligen bara på två frågor av NMR? Konstigt. Intetsägande intervju annars, det enda intressanta som NMR frågar vill ju inte JDG redan i första meningen kommentera:
Citat:
Nordfront: Men är det något av det som Dan Eriksson och Magnus Söderman påstår i sitt uttalande på Motgift om detta som inte stämmer?
JDG: Stämmer och stämmer. Jag kan inte se att det rör någon annan, faktiskt och tycker att den här uppståndelsen är absurd. Två personer fattar tycke för varandra. Det händer hela tiden.
Exakt under vilka omständigheter vi har träffats och fattat tycke för varandra är vår ensak.
Artikeln avslutas ironiskt med:
Citat:
Nordfront uppmanar alla att hålla en god ton i kommentarsfältet. Undvik onödigt skvallrande och hetsande mot alla inblandade parter. Vill man uttrycka starka åsikter till någon av de inblandade kan man förslagsvis göra det via privata kanaler istället. Artikelns kommentarsfält kommer att stängas av om detta inte respekteras.
Snacka om motsägelsefullt syfte när man skapade en artikel, och därmed en plattform för skvaller och fortsatt spekulation. Tycker det är fult av Nordfront att i det här läget utnyttja situationen och skriva till JDG, speciellt när man inte gör någon mer utförlig intervju, och när JDG inte viil svara på det vitala. Hur hade det sett ut om Motgift direkt efter att Klas Lund mystiskt försvann som ledare för NMR sökt honom och publicerat (försök till) alternativa förklaringar till varför han slutade som ledare för organisationen. Onödigt.
Senast redigerad av Medborgargardist 2017-06-01 kl. 16:46.
Citera
2017-06-01, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgargardist
Verkar som om den enda normala nationella organisationen i Sverige inte kunde låta bli. Även fast Motgift i måndags mycket tydligt gick ut och förklarade att: Kändes fö. som en relativt överflödig artikel då inte någon viktig information tillkom. Svarade JDG verkligen bara på två frågor av NMR? Konstigt. Intetsägande intervju annars, det enda intressanta som NMR frågar vill ju inte JDG redan i första meningen kommentera:
Snacka om motsägelsefullt syfte när man skapade en artikel, och därmed en plattform för skvaller och fortsatt spekulation. Tycker det är fult av Nordfront att i det här läget utnyttja situationen och skriva till JDG, speciellt när man inte gör någon mer utförlig intervju, och när JDG inte viil svara på det vitala. Hur hade det sett ut om Motgift direkt efter att Klas Lund mystiskt försvann som ledare för NMR sökt honom och publicerat (försök till) alternativa förklaringar till varför han slutade som ledare för organisationen. Onödigt.

Kan vi inte höja nivån en smula? Tacka fan för att Jonas vill ge sin bild av saken. Förbannade jävla kuk-Dan som inte kunde räkna ut detta.

Man kunde tom gjort ett gemensamt uttalande och undertecknat med hela trojkan.

Aldrig mer motgift. Det lustiga är att de som går ur detta utan att fullständigt skitit ner sig är Jonas och Björn.
Citera
2017-06-01, 17:04
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Rörelsen och dess fiender älskar skvaller och draman. Det är hela och enda förklaringen till alla inlägg här om saken och Nordfronts artikel och kommentarsfält. Skribenter som Baggebo1 och andra gottar sig, de livnär sig på interna konflikter och bråk. Utan dessa bråk och konflikter så skulle nämligen fokus hamna på deras egna tillkortakommanden och hur lite de har att erbjuda rörelsen. Utan interna bråk och konflikter så skulle de heller inte ha något inflytande alls eftersom ingen är intresserad av att höra deras politiska analyser.
Citat:
Kan vi inte höja nivån en smula? Tacka fan för att Jonas vill ge sin bild av saken. Förbannade jävla kuk-Dan som inte kunde räkna ut detta.

Aldrig mer motgift. Det lustiga är att de som går ur detta utan att fullständigt skitit ner sig är Jonas och Björn.
Dan och Magnus har varit i en svår situation. Damned if you do, damned if you dont. Hade de inte sagt någonting eller bara gått ut med ett pressmeddelande om att JDG åker hem till Sverige av privata skäl så hade folk känt att något undanhålls dem och att de har rätt att kräva sanningen eftersom över 100 000 samlats in till JDGs flytt till Berlin.
Citera
2017-06-01, 17:12
Medlem
Antagonist88s avatar
Baronens intetsägande svar till Nordfront tolkar jag inte annat än att han ger Dan och Magnus rätt fast att han tycker att de hade varit schysstare om dom hade hymlat om saken istället för att dra bladet från munnen och att det inte är deras ensak att han sviker sin kollega för ett fnask. Patetisk läsning!
Citera
2017-06-01, 17:23
Medlem
NixYOs avatar
Citat:

Vad tycker du om detta inlägg från Björn Björkqvist?

(FB) Motgift - Magnus Söderman, Jonas De Geer och Dan Eriksson
Citat:
Ursprungligen postat av Antagonist88
Björn Björkqvist har skrivit följande på sitt Instagram konto som uppenbart är riktat mot De Geer.

Citat:
Ursprungligen postat av Björn Björkqvist
Varför upptäcker man så ofta att kristna människor är genomfalska? Borde inte de både vara trogna sin bibel och fundera på vad som händer efter detta liv? De mest dekadenta och falska människor jag träffat har varit kristna. Sedan finns det förstås exempel på bra kristna människor också. Men skenheligheten är så vidrig. Hade jag trott på skärselden så hade jag varit orolig för den.
Citera
2017-06-01, 17:48
Medlem
Citat:
Verkar som om den enda normala nationella organisationen i Sverige inte kunde låta bli. Även fast Motgift i måndags mycket tydligt gick ut och förklarade att: "Vi kommer inte att kommentera detta vidare i sändning, och kommer inte heller tillåta spekulationer på vårt forum."
Formuleringen du citerar är ju inte någon direkt önskan från deras sida om att andra inte ska skriva om det hela, utan det är bara ett klargörande av hur de själva väljer att hantera det inträffade.
Citat:
Kändes fö. som en relativt överflödig artikel då inte någon viktig information tillkom. Svarade JDG verkligen bara på två frågor av NMR? Konstigt.
Om du läser ordentligt ser du ju att det har pratats med JDG och en del av det han säger är refererat istället för citerat som svar på utskrivna frågor.
Citat:
Intetsägande intervju annars, det enda intressanta som NMR frågar vill ju inte JDG redan i första meningen kommentera:
Det finns ju mycket detaljer som många vill veta utöver om det Dan och Magnus skrev i sin artikel stämmer, för det finns ju mycket okända variabler som påverkar exakt hur moraliskt/omoraliskt de olika inblandade agerat. På gott och ont är ju JDG:s inställning att det här är en privatsak där han inte vill gå in på detaljer för mycket, varför många kanske tycker att artikeln inte innehåller så många spännande nya detaljer. En sak som dock har klart allmänintresse och framkommer är att JDG tänker flytta hem till Sverige, fokusera på sitt förlag men också kanske fortsätta med poddande i någon form.
Citat:
Vet du inte vad ironi är? Vi kommer ta bort allt trams i kommentarsfältet om att Motgift är "agenter" som medvetet förstör saker eller liknande samt alla överdrivet hätska påhopp på De Geer. I övrigt får folk mer nyanserat ta parti och tycka vad de vill om det inträffade, precis som på Motgifts forum.
Citat:
Snacka om motsägelsefullt syfte när man skapade en artikel, och därmed en plattform för skvaller och fortsatt spekulation.
Annars är det en nyhetsartikel på en nyhetssida som tar upp en stor nyhet inom "alternativmediavärlden". Att det finns ett allmänintresse ser man ju bland annat här på Flashback.
Citat:
Tycker det är fult av Nordfront att i det här läget utnyttja situationen och skriva till JDG, speciellt när man inte gör någon mer utförlig intervju, och när JDG inte viil svara på det vitala.
Tycker det är fult av dig att dra galna slutsatser på det här viset. Nordfront har skribenter som är personliga vänner med De Geer och har haft regelbunden kontakt med honom sedan långt tillbaka. Så det är väl inte konstigt att de fortsätter att prata med honom när detta händer och ger honom en möjlighet att försvara sig. Sedan behöver ju inte du gilla eller köpa det JDG säger i artikeln, men jag har svårt att se hur artikeln skulle vara "ful".
Citat:
Hur hade det sett ut om Motgift direkt efter att Klas Lund mystiskt försvann som ledare för NMR sökt honom och publicerat (försök till) alternativa förklaringar till varför han slutade som ledare för organisationen. Onödigt.
Att Klas Lund "mystiskt" försvann och att det fanns mer att skriva om där är ju i och för sig just en myt som bland annat Söderman spred på Motgifts forum när det var på tapeten. Då hade det ju rent hypotetiskt faktiskt varit hederligare om de hade tagit kontakt med Klas och intervjuat honom, fast det blir ju hypotetiskt eftersom Klas aldrig skulle ha ställt upp på en sådan intervju med Motgift.
Citera
2017-06-01, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Rörelsen och dess fiender älskar skvaller och draman. Det är hela och enda förklaringen till alla inlägg här om saken och Nordfronts artikel och kommentarsfält. Skribenter som Baggebo1 och andra gottar sig, de livnär sig på interna konflikter och bråk. Utan dessa bråk och konflikter så skulle nämligen fokus hamna på deras egna tillkortakommanden och hur lite de har att erbjuda rörelsen. Utan interna bråk och konflikter så skulle de heller inte ha något inflytande alls eftersom ingen är intresserad av att höra deras politiska analyser.
Dan och Magnus har varit i en svår situation. Damned if you do, damned if you dont. Hade de inte sagt någonting eller bara gått ut med ett pressmeddelande om att JDG åker hem till Sverige av privata skäl så hade folk känt att något undanhålls dem och att de har rätt att kräva sanningen eftersom över 100 000 samlats in till JDGs flytt till Berlin.

De kunde sagt som det var utan att såga honom jäms med fotknölarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in