• 1
  • 2
2012-03-21, 16:34
Medlem
sushitas avatar
Ja som rubriken lyder. Hur många antalet köttbullar huserar i en 1 kg obruten förpackning Mamma Scans köttbullar?
Citera
2012-03-21, 16:41
Medlem
WorldTradeCenters avatar
38 eller 39 st har jag för mig att jag räknande förut
Citera
2012-03-21, 16:57
Medlem
Ngyuens avatar
Köp ett paket så vet du höhöhö.

Det vore lite kul att veta varför du undrar detta. Kan du berätta
Citera
2012-03-21, 17:04
Medlem
En köttbulle väger väl omkring 25g, så 40st ;-)
Citera
2012-03-21, 17:09
Medlem
sushitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ngyuen
Köp ett paket så vet du höhöhö.

Det vore lite kul att veta varför du undrar detta. Kan du berätta

Allt handlar om att jag påstår att det är billigare att laga köttbullar från grunden och få ner portionspriset (8 köttbullar/portion + pasta + ketchup) till mindre än 10 kr.

Min kompis å andra sidan påstår att det blir billigare att köpa mamma scan.

Så därför undrar jag
Citera
2012-03-21, 17:23
Medlem
WorldTradeCenters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushita
Allt handlar om att jag påstår att det är billigare att laga köttbullar från grunden och få ner portionspriset (8 köttbullar/portion + pasta + ketchup) till mindre än 10 kr.

Så därför undrar jag
Äkta hemlagade är alltid godaste,jag räknade för skojs skull förut när jag skulle frysa in ,hälften av ett paket med Scan,blev förvånad varför det inte var 40 st hade varit enklare ,jag tror att det var 39 faktiskt eller 38 men inte 40 st
Citera
2012-03-21, 19:37
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushita

Så därför undrar jag

Då krånglar du till det i onödan. Köper du 1 kg köttbullar för säj, 45 - 50 kr , så får du ju ett kilopris på just det. Jämför med kilopriset på köttfärs, oftast en bit högre än så, men runda nedåt iom att du ofta fyller ut med ägg/ströbröd/lök och lite sånt. Det finns ingen anledning att börja räkna på antalet köttbullar.

I slutändan skulle jag gissa på att man kommer ner i nästan samma prisklass att laga egna köttbullar, men det är nog oftast lite dyrare. Räknar du på mängden kött tror jag dock du får mer av hemlagade, och så är de ju så mycket godare!
Citera
2012-03-21, 19:46
Medlem
SeMeNoMores avatar
Avskyr köttbullar men i onödighetens namn köpte jag med mig hem en påse för att räkna, 41 köttbullar fick jag i min så jag kanske vann jackpot?
Citera
2012-03-21, 21:08
Medlem
bernankes avatar
Mamma Scan? Produkten heter Mammas Köttbullar, inte någon jävla Mamma Scan... Gissningsvis tillhör de dessutom gissningsvis de sämsta köttprodukterna på marknaden i termer av kvalitet.

http://rekcocktail.blogg.se/images/2..._110894766.jpg
Citera
2012-03-21, 21:13
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Gissningsvis tillhör de dessutom gissningsvis de sämsta köttprodukterna på marknaden i termer av kvalitet.
Inte riktigt. Det finns varianter som inte ens får lov att kallas köttbullar utan döps om till stekbullar eller något liknande.
Citera
2012-03-21, 23:02
Medlem
ArmeCykels avatar
Köp ett paket och räkna köttbullarna, för jag antar att du kan räkna? Men antalet kanske varierar litegrann, jag vet inte.
Citera
2012-03-22, 22:39
Medlem
Bedragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Då krånglar du till det i onödan. Köper du 1 kg köttbullar för säj, 45 - 50 kr , så får du ju ett kilopris på just det. Jämför med kilopriset på köttfärs, oftast en bit högre än så, men runda nedåt iom att du ofta fyller ut med ägg/ströbröd/lök och lite sånt. Det finns ingen anledning att börja räkna på antalet köttbullar.

I slutändan skulle jag gissa på att man kommer ner i nästan samma prisklass att laga egna köttbullar, men det är nog oftast lite dyrare. Räknar du på mängden kött tror jag dock du får mer av hemlagade, och så är de ju så mycket godare!

Jag tror du har rätt i din slutsats, men jag skulle inte räkna kilopriset på rå köttfärs mot färdiga mamma scan. När man steker köttbullarna så förlorar man upp till 70% av vätskan i köttbullarna vilket borde leda till att vikten således minskar kraftigt. Men säg att snittbullen minskar 20-30% i vikt av tillagning iaf. Så om man har 1kg köttfärs, blandar i en lök, lite fond, potatis, kryddor, mjölk och ströbröd så kan det vara troligt att dem färdigstekta köttbullarna ligger kring kilot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in