• 1
  • 2
2012-03-23, 01:17
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bedragen
Jag tror du har rätt i din slutsats, men jag skulle inte räkna kilopriset på rå köttfärs mot färdiga mamma scan. När man steker köttbullarna så förlorar man upp till 70% av vätskan i köttbullarna vilket borde leda till att vikten således minskar kraftigt. Men säg att snittbullen minskar 20-30% i vikt av tillagning iaf. Så om man har 1kg köttfärs, blandar i en lök, lite fond, potatis, kryddor, mjölk och ströbröd så kan det vara troligt att dem färdigstekta köttbullarna ligger kring kilot.

My point exactly, det jämnar i runda slängar ut sig mot kilopriset. 20-30 % vätreförlust är nog mer troligt än 70, annars måste jag fråga hur torra dina köttbullar smakar.

Bara protein + fett i köttfärs överstiger väl 30% ?
Citera
2012-03-23, 01:37
Medlem
FrankBooths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushita
Ja som rubriken lyder. Hur många antalet köttbullar huserar i en 1 kg obruten förpackning Mamma Scans köttbullar?

Jag ska ta och göra lite efterforskningar, jag får väl bege mig till närmaste ICA och bryta en förpackning på plats och räkna
Citera
2012-03-23, 15:37
Medlem
sushitas avatar
Handlade precis ett paket Scans köttbullar 1 kg. Det kostade 39,90 kr på Willys och innehöll 79 stycken köttbullar.

39,90 för 79 stycken blir 50 öre/styck.

Jag äter 8 köttbullar, vilket kostar mig 4 kr. På det ska jag ha pasta, och där kostar 1 kg Barilla spagetti 7 kr, vilket räcker till 10 middagar. Utöver detta använder jag flytande margarin samt ketchup. Jag höftar till med att de två sista råvarorna kostar 2 kr per portion.

En portion= ca 7 kr.

Ska man laga egna köttbullar så måste man antagligen göra storkok (5 kg köttfärs) för att komma ner i det priset.
Citera
2012-03-23, 16:00
Medlem
Men vem bryr sig om priset när det är smaken som räknas?

Hur mycket köttinnehåll är det i Scans bullar? Och av det köttinnehållet, hur mycket är det som är senor och hinnor och annat som göms bra inom ramen för definition av kött?

Och bara för att dra in Mäster i sammanhanget, så måste jag säga att jag skulle hellre betala 5 kronor stycket för köttbullar tillverkade av "dePaul" än 50 öre för industribullar a´la Scan.
Citera
2012-03-23, 21:00
Medlem
Fader Jacks avatar
Finns inte en endaste köttbulle i ett sådant paket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in