• 2
  • 3
2012-03-21, 01:29
Medlem
rockandrollas avatar
Jag skulle nog enbart börja äta odlat kött, varför ska man äta riktigt kött när det finns ett
mer "humant/animalt?" alternativ.
Citera
2012-03-21, 09:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willbew
Har ganska många vegetarian-vänner som jag hållit ganska intensiva diskussioner med; de flesta är överens om att det är köttets smak som är "fel" och således inte bara en "stackars djuren"-fråga. Jag tror att det går tvärbort att äta odlat kött för dem (enligt utsago). Sen bör du ju tänka på att det finns olika sorters veggon också. Kan lista de jag kommer på rakt av.

- Greenpeace-hippies tycker synd om djuren och vill vara tuffa för att dom är annorlunda, påstår att kött inte är den naturliga kosten. Hade antagligen inte ätit det odlade köttet av "religiösa" skäl.

- Gillar inte smaken-veggon, ogillar smaken och konsistensen av kött. Hade antagligen inte ätit köttet.

- Greenpeace-hippies LIGHT. De du tar upp, äter inte kött pga. lidandet djuren får genomgå. Några procent hade säkerligen smakat köttet.
Dom måste ju reagera så, för annars tappar ju dom ett argument.
Och detta argumentet är ju deras viktigaste att djuren lider, så även om det bara är ett enda djur per år.
Så är just den viktigast.
Citera
2012-03-21, 10:54
Medlem
Bakaxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Sen när blev kött i måttliga mängder en hälsorisk?
Sedan länge. Ett exempel som styrker det är väl den massiva studien från Harvard som nyligen publicerades. http://nutritionfacts.org/videos/har...tality-studies

Om du vill 'go down the Rabbit Hole' så kan du ju alltid klicka på taggen "meat" i ovanstående video och erövra vidare kunskap, eller så avstår du, för när man väl besitter kunskapen så blir det svårt att ta ett steg tillbaka.

Det är väl inte riktigt min poäng heller, jag har faktiskt ätit kött enstaka gånger under perioden jag varit vegan. En gång blev jag bjuden på en stor fet hamburgare med tillhörande meny av en snäll vän som inte kände till mina matvanor. En gång var jag nyanländ i Nepal och firade en högtid tillsammans med fattiga bönder som slaktat en get själva och var stolta över att de fick servera mig kött. En gång bjöds det på lyxig skaldjurssoppa vid en annan tillställning. Och så vidare och så vidare. Min poäng är att jag inte "avstår från kött varje dag", det är inte ett aktivt negativt val. Däremot väljer jag vegetabilier varje dag, och det är enklare än du tror. Du borde testa det.
Senast redigerad av Bakaxel 2012-03-21 kl. 11:07.
Citera
2012-03-21, 10:55
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Och detta argumentet är ju deras viktigaste att djuren lider, så även om det bara är ett enda djur per år.

Precis, säkert 90% av de som inte äter kött har detta som huvudargument.

Jag skulle käka det utan förbehåll, men på något sätt känner jag att äkta djur skulle kännas bättre att äta. (icke-veg).
Citera
2012-03-21, 11:03
Medlem
elopis avatar
Jag är veggo ur hälso- och miljösynpunkt och tycker att det är väldigt intressant med labbframställt "kött". Jag skulle absolut smaka av nyfikenhet och tycker att det är en ganska soft idé rent teoretiskt, är inte så insatt i hur det går till i praktiken (näringsvärde/innehåll, hur trevlig är framställningen?). Tänker att man ändå vill veta vad det är man stoppar i sig.

Är dock lite tveksam till att jag skulle bli en hängiven konsument då jag är nöjd och glad med min köttlösa kost, jag är inte riktigt i behov av något substitut i dagsläget - men kanske skulle komma till användning när jag vill smälta in på sommarens grillfester. Marinerat låtsas-kött. Haha!
Citera
2012-03-21, 12:23
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Sedan länge. Ett exempel som styrker det är väl den massiva studien från Harvard som nyligen publicerades. http://nutritionfacts.org/videos/har...tality-studies

Om du vill 'go down the Rabbit Hole' så kan du ju alltid klicka på taggen "meat" i ovanstående video och erövra vidare kunskap, eller så avstår du, för när man väl besitter kunskapen så blir det svårt att ta ett steg tillbaka.

Det är väl inte riktigt min poäng heller, jag har faktiskt ätit kött enstaka gånger under perioden jag varit vegan. En gång blev jag bjuden på en stor fet hamburgare med tillhörande meny av en snäll vän som inte kände till mina matvanor. En gång var jag nyanländ i Nepal och firade en högtid tillsammans med fattiga bönder som slaktat en get själva och var stolta över att de fick servera mig kött. En gång bjöds det på lyxig skaldjurssoppa vid en annan tillställning. Och så vidare och så vidare. Min poäng är att jag inte "avstår från kött varje dag", det är inte ett aktivt negativt val. Däremot väljer jag vegetabilier varje dag, och det är enklare än du tror. Du borde testa det.
Jag tror jag håller mig till min vana att äta kött ca 2 gånger per vecka. Känns lagom - inte för mycket, inte för lite. Ska nog börja äta mer fisk.
Citera
2012-03-21, 12:25
Medlem
benmjöls avatar
Under förutsättning att det odlade köttet känns, smakar som, och beter sig som "vanligt" kött så ser jag inga som helst problem med att äta det.

Dessutom skulle det vara en rolig bonus om man kunde åka till Plantagen och inhandla lite grisfrön och en ko-planta!
Citera
2012-03-21, 12:47
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benmjöl
Under förutsättning att det odlade köttet känns, smakar som, och beter sig som "vanligt" kött så ser jag inga som helst problem med att äta det.

Dessutom skulle det vara en rolig bonus om man kunde åka till Plantagen och inhandla lite grisfrön och en ko-planta!

Detta fick mig att bli nostalgisk och tänka på en gammal Pettson-historia där Findus ska odla köttbullar.
Citera
2012-03-21, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Njae. De (flesta) av mina vänner som är veggon är det inte av moraliska skäl utan mer utav sorten "jag bryr mig inte ett skit om djuren eller vad du äter, men jag tycker det är äckligt". Dvs. vanliga människor och inte politiska vegetarianer.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in