Odlat kött, vad anser vegetarianer och veganer om detta? Om det är producerat på ett miljövänligt (om man är vegaterian av miljömässiga skäl) sätt är det då ätbart? Eller om man är vegetarian av religösa eller etiska skäl? Ätbart eller ej? Anta att produktionen av köttet blir klimatsmartare än att odla vanligt spannmål och grönsaker och kanske billigare. Inga djur får lida eller plågas. Man får förutsätta att alla näringsämnen och smaker samt konsistens är identisk med "riktigt" kött. Det är ju kött, det har bara aldrig suttit under huden på en ko.
Frågan är riktad till vegetarianer/veganer/och dyl. Skulle ni kunna äta odlat kött? Motivering.
Senast redigerad av KahluaOctavius 2012-03-20 kl. 08:10.
Har ganska många vegetarian-vänner som jag hållit ganska intensiva diskussioner med; de flesta är överens om att det är köttets smak som är "fel" och således inte bara en "stackars djuren"-fråga. Jag tror att det går tvärbort att äta odlat kött för dem (enligt utsago). Sen bör du ju tänka på att det finns olika sorters veggon också. Kan lista de jag kommer på rakt av.
- Greenpeace-hippies tycker synd om djuren och vill vara tuffa för att dom är annorlunda, påstår att kött inte är den naturliga kosten. Hade antagligen inte ätit det odlade köttet av "religiösa" skäl.
- Gillar inte smaken-veggon, ogillar smaken och konsistensen av kött. Hade antagligen inte ätit köttet.
- Greenpeace-hippies LIGHT. De du tar upp, äter inte kött pga. lidandet djuren får genomgå. Några procent hade säkerligen smakat köttet.
Som vegan tycker jag odlat kött är en ännu mer vidrig idé än att äta 'vanligt' kött.
Industrin är under all kritik som den är, lär inte bli bättre när man 'bygger egna djur' med hjälp av avel.
Som vegan tycker jag odlat kött är en ännu mer vidrig idé än att äta 'vanligt' kött.
Industrin är under all kritik som den är, lär inte bli bättre när man 'bygger egna djur' med hjälp av avel.
Fast det handlar ju inte om att föda upp och avla djur, utan att producera kött genom att odla det i labb. Typ som att odla växter, fast kött.
Är man vegetarian av ortodoxa hinduiska skäl är det fortfarande förbjudet att äta köttet. Det därför att de enbart äter mat som först offras till sin gudom. Krishna säger klart och tydligt vad han accepterar som offer. Kött är inte en av dem. Inte heller kan lök eller svamp offras.
Det kan finnas lägen då man blir tvungen att äta kött, t ex vid svält. Då ska maten offras till Kali först. Maten blir dock inte karma-fri och man får betala konsekvenserna av sitt handlande.
Är man vegetarian av ortodoxa hinduiska skäl är det fortfarande förbjudet att äta köttet. Det därför att de enbart äter mat som först offras till sin gudom. Krishna säger klart och tydligt vad han accepterar som offer. Kött är inte en av dem. Inte heller kan lök eller svamp offras.
Det kan finnas lägen då man blir tvungen att äta kött, t ex vid svält. Då ska maten offras till Kali först. Maten blir dock inte karma-fri och man får betala konsekvenserna av sitt handlande.
Bra instick faktiskt, folk glömmer gärna att folk väljer bort kött i sin kost pga religiösa skäl.
För min del: odlat kött - av etiska skäl ok; av smakskäl - troligen nej, inte ens då jag åt kött tyckte jag att det smakade gott; av hälsoskäl - nej, kött, framför allt rött kött kan förvärra symptomen hos personer med olika autoimmuna sjukdomar, såsom reumatism, psoriasis och inflammatorisk tarmsjukdom.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!