Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Nej, jag förstår inte vad det är du försöker säga. Jag vet att det finns teorier att universums form liknas i ytan på en sockermunk. Men det har inget att göra med hur universum expanderar. Oavsett form så expanderar universum.
Du skrev "imploderar utåt". Implodera är motsatsen till explodera. Implodera utåt skulle jag då tolka som explodera. Big Bang var ingen explosion.
Universum expanderar just nu med ungefär 70 km/s/Mpc. Ta valfri galax (som inte befinner sig i det lokala klustret), så kommer den galaxen avlägsna sig ifrån oss. Ju längre ut du kollar, desto snabbare ser galaxer ut att röra sig ifrån oss. Det förklaras i att nytt rum skapas överallt i universum så att alla galaxer avlägsnar sig från varandra.
Sen behöver du inte blanda in multivera i detta, det har heller inget att göra med universums expansion.
Det låter som om du kollat mycket på discovery och läst illustrerad vetenskap. Jag antar att du inte läst några kurser i astrofysik? Stämmer?
Jag misstänker att du är bekant med teorin om rymd-tidväven, att universum, i sin expansion kröker sig runt sig själv och därmed möjliggör existensen av svarta hål. Det faktum att materia antas kunna kan absorberas och som en konsekvens av detta uppstå på en helt annan plats i tid och rum, åtminstone rent teoretiskt, är ju helt beroende av att detta antagande är korrekt. Med tanke på att mängden materia i universum antas vara konstant, och därmed är tvunget av att expandera i rymd när avstånden blir större i tid så är jag villig att köpa den förklaringen.
Jag har ingen TV, jag har inte läst populärvetenskapliga magasin sen gymnasiet, och nej, jag har aldrig studerat astrofysik. Eller skulle det göra någon skillnad beträffande min trovärdighet som lekman om jag hade en prenumeration, digitalbox och Hawkins var min farsa? Knappast. Men vem är du att säga vad som är sant?

missförstå mig rätt.
Edit:
Jag känner mig nödgad att inflika ett förtydligande.
Iom att densiteten minskar, så måste per definiton anstånden öka. Universum tycks lyda under ungefär samma fysiska lagar som all annan materia. Minskar densiteten så ökar massan. Ganska enkelt.
Jag vet nte om sådant är fallet, men jag får känslan av att du är lite sugen på att motbevisa mig, men jag tror att vi säger samma sak. Släpp expansionen, för en impolsion måse trots allt resultera i en ökning av densitet någon annanstans. Allting är konstant.
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Banan
Hmm, det där får du ta igen Nido, är du snäll. Fattade inte ett skit, haha

Jag tror att jag lyckades
Jag hoppas att ovanstående gjorde dig lite klokare på mitt resonemang. Men som sagt, jag är knappast astrofysiker. Jag försöker bara greppa situationen.
Edit2:
Bara en disclaimer såhär på slutspurten.
Att tiden expanderar måste inte utgöra en garanti för att avståndet ökar i proportion. Om man man tänka sig en multilateral expansion av densamma.