2012-03-20, 20:24
Medlem
Herr.Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XivioN
Någon källa på det? hade gärna läst om det
Läste även det i Illustrerad Vetenskap, ska kolla vilket nummer det var när jag kommer hem!
Citera
2012-03-20, 20:30
Medlem
Nido6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Nej inte nödvändigtvis. Ett tvådimensionellt universum som är krökt runt sig självt skulle kunna expandera ut i en högre dimension.

Så du menar att universum inte expanderar? Då får du gärna förklara dig.
Du sa det precis själv! Även om jag har uppfattat det som att... Hur fan ska jag förklara det här.. Tänk dig en falukorv, där de två ändrana sitter ihop. En solid falukorv med andra ord, som roterar runt sin egen longitud, där slutet blir den nya början. Jag borde läsa lite pedagogik.

Edit:
Eller om du drog ur proppen ur ditt badkar, och den motsatta sidan av badkaret var antiversum, så borde ditt badvatten kunna liknas med universum, eller multiversum om nu det skulle råka finnas flera badkar.

Get me?

Edit2:
Materian är ju konstant, den byter bara plats. Och där har du ju den multidimensionella expansionen.. Men det som möjliggör den är ju just att du har en decimering någon annanstans

Men badkaren borde ju rimligtiv ha fler hål, med tanke på att materia, enligt de gällande teorierna är under konstant transformation mellan att existera och upphöra att göra detsamma, i den dimension vi för tillfället råkar befinna oss i.
Senast redigerad av Nido6 2012-03-20 kl. 20:41.
Citera
2012-03-20, 20:41
Medlem
Herr.Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nido6
Citat:
Nej inte nödvändigtvis. Ett tvådimensionellt universum som är krökt runt sig självt skulle kunna expandera ut i en högre dimension.

Så du menar att universum inte expanderar? Då får du gärna förklara dig.
Du sa det precis själv! Även om jag har uppfattat det som att... Hur fan ska jag förklara det här.. Tänk dig en falukorv, där de två ändrana sitter ihop. En solid falukorv med andra ord, som roterar runt sin egen longitud, där slutet blir den nya början. Jag borde läsa lite pedagogik.

Edit:
Eller om du drog ur proppen ur ditt badkar, och den motsatta sidan av badkaret var antiversum, så borde ditt badvatten kunna liknas med universum, eller multiversum om nu det skulle råka finnas flera badkar.

Get me?

Edit2:
Materian är ju konstant, den byter bara plats. Och där har du ju den multidimensionella expansionen.. Men det som möjliggör den är ju just att du har en decimering någon annan stans

Men badkaren borde ju rimligtiv ha fler hål, med tanke på att materia, enligt de gällande teorierna är under konstant transformation mellan att existera och upphöra att göra detsamma, i den dimension vi för tillfället råkar befinna oss i.
Hmm, det där får du ta igen Nido, är du snäll. Fattade inte ett skit, haha
Senast redigerad av Herr.Banan 2012-03-20 kl. 20:46.
Citera
2012-03-20, 20:45
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:

Edit:

Get me?
Nej, jag förstår inte vad det är du försöker säga. Jag vet att det finns teorier att universums form liknas i ytan på en sockermunk. Men det har inget att göra med hur universum expanderar. Oavsett form så expanderar universum.

Du skrev "imploderar utåt". Implodera är motsatsen till explodera. Implodera utåt skulle jag då tolka som explodera. Big Bang var ingen explosion.

Universum expanderar just nu med ungefär 70 km/s/Mpc. Ta valfri galax (som inte befinner sig i det lokala klustret), så kommer den galaxen avlägsna sig ifrån oss. Ju längre ut du kollar, desto snabbare ser galaxer ut att röra sig ifrån oss. Det förklaras i att nytt rum skapas överallt i universum så att alla galaxer avlägsnar sig från varandra.

Sen behöver du inte blanda in multivera i detta, det har heller inget att göra med universums expansion.

Det låter som om du kollat mycket på discovery och läst illustrerad vetenskap. Jag antar att du inte läst några kurser i astrofysik? Stämmer?
Citera
2012-03-20, 20:51
Medlem
Tänk denna tanken : Om det finns flera universum precis som olika solsystem, och alla är MASSIVT stora och kretsar kring något ännu större, och så går det vidare och vidare

Edit: va jävligt svårt att förklara hur jag menade av någon anledning, ingen komplicerad tanke... Men jag hoppas att någon förstår mina tankebanor
Senast redigerad av Palotai33 2012-03-20 kl. 20:53.
Citera
2012-03-20, 20:53
Medlem
FredrikSahlins avatar
Det vi ännu inte lyckats komma på.

Tänk på det, det mesta vi egentligen vet om universum är...precis, vadå?

Finns garanterat nya ord som ska hittas på till ny fakta vi upptäcker.
Håll dig vid liv i ca 50år till så ska du se att vi har haft besök av aliens som kan berätta en helvetes massa!
Citera
2012-03-20, 21:01
Medlem
Citat:
Nej, jag förstår inte vad det är du försöker säga. Jag vet att det finns teorier att universums form liknas i ytan på en sockermunk. Men det har inget att göra med hur universum expanderar. Oavsett form så expanderar universum.

Du skrev "imploderar utåt". Implodera är motsatsen till explodera. Implodera utåt skulle jag då tolka som explodera. Big Bang var ingen explosion.

Universum expanderar just nu med ungefär 70 km/s/Mpc. Ta valfri galax (som inte befinner sig i det lokala klustret), så kommer den galaxen avlägsna sig ifrån oss. Ju längre ut du kollar, desto snabbare ser galaxer ut att röra sig ifrån oss. Det förklaras i att nytt rum skapas överallt i universum så att alla galaxer avlägsnar sig från varandra.

Sen behöver du inte blanda in multivera i detta, det har heller inget att göra med universums expansion.

Det låter som om du kollat mycket på discovery och läst illustrerad vetenskap. Jag antar att du inte läst några kurser i astrofysik? Stämmer?

Varför just en sockermunk? Vad händer om man ersätter sockret med salt?
Citera
2012-03-20, 21:02
Medlem
Nido6s avatar
Citat:

Jag misstänker att du är bekant med teorin om rymd-tidväven, att universum, i sin expansion kröker sig runt sig själv och därmed möjliggör existensen av svarta hål. Det faktum att materia antas kunna kan absorberas och som en konsekvens av detta uppstå på en helt annan plats i tid och rum, åtminstone rent teoretiskt, är ju helt beroende av att detta antagande är korrekt. Med tanke på att mängden materia i universum antas vara konstant, och därmed är tvunget av att expandera i rymd när avstånden blir större i tid så är jag villig att köpa den förklaringen.

Jag har ingen TV, jag har inte läst populärvetenskapliga magasin sen gymnasiet, och nej, jag har aldrig studerat astrofysik. Eller skulle det göra någon skillnad beträffande min trovärdighet som lekman om jag hade en prenumeration, digitalbox och Hawkins var min farsa? Knappast. Men vem är du att säga vad som är sant? missförstå mig rätt.

Edit:
Jag känner mig nödgad att inflika ett förtydligande.
Iom att densiteten minskar, så måste per definiton anstånden öka. Universum tycks lyda under ungefär samma fysiska lagar som all annan materia. Minskar densiteten så ökar massan. Ganska enkelt.

Jag vet nte om sådant är fallet, men jag får känslan av att du är lite sugen på att motbevisa mig, men jag tror att vi säger samma sak. Släpp expansionen, för en impolsion måse trots allt resultera i en ökning av densitet någon annanstans. Allting är konstant.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Banan
Hmm, det där får du ta igen Nido, är du snäll. Fattade inte ett skit, haha
Jag tror att jag lyckades
Jag hoppas att ovanstående gjorde dig lite klokare på mitt resonemang. Men som sagt, jag är knappast astrofysiker. Jag försöker bara greppa situationen.

Edit2:
Bara en disclaimer såhär på slutspurten.
Att tiden expanderar måste inte utgöra en garanti för att avståndet ökar i proportion. Om man man tänka sig en multilateral expansion av densamma.
Senast redigerad av Nido6 2012-03-20 kl. 21:30.
Citera
2012-03-20, 21:03
Medlem
simonpimonpoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Att rummet har en energidensitet är väl inte så konstigt?

Svaret på TS fråga är: Det finns inget svar. Det beror på vem du frågar. Och hälften av frågorna som ställts i tråden är frågor som vetenskap inte kan svara på.

Nej, 70% mörk energi, 25% mörk materia 5% materia.

Vi vet väldigt väl vilka egenskaper [mörk materia, tänker inte uttala mig om energin]den bör ha. Den är "mörk" för att den inte interagerar elektromagnetiskt så vi kan inte se den, för den "lyser" inte.

Michau Kaku... Lyssna inte på honom, han är en galen strängteoretiker... Det han sysslar med är knappt så att man kan kalla det fysik.
Bara för att strängteori idag ligger väldigt nära filosofi är det inte att förkasta. Tänk om de gamla grekerna och de som följde var lika trångsynta som du när det gällde atomen.
Citera
2012-03-20, 21:15
Medlem
simonpimonpoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palotai33
Tänk denna tanken : Om det finns flera universum precis som olika solsystem, och alla är MASSIVT stora och kretsar kring något ännu större, och så går det vidare och vidare

Edit: va jävligt svårt att förklara hur jag menade av någon anledning, ingen komplicerad tanke... Men jag hoppas att någon förstår mina tankebanor
Haha har tänkt liknande! Atomer består av mindre och mindre delar, som är del av molekyler som är del av planeter som är del av solsystem som är del av galaxer som är del av universum. Och sedan kanske det fortsätter ännu mer! Kanske är existensen bara som en fraktal, ju närmare du kollar, så hittar du bara mer av samma. Det finns ingen minsta beståndsdel, allting består bara av mindre och mindre delar i oändlighet. Precis som allting består av större och större delar i all oändlighet! Så lite som vi vet kan ju de mest sjuka sakerna stämma.
Citera
2012-03-20, 21:27
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OAlienWhereArtThou
Varför just en sockermunk? Vad händer om man ersätter sockret med salt?
Om sockret ersätts med salt så får man använda andra metriker för att beskriva rumtiden.

Citat:
Jag misstänker att du är bekant med teorin om rymd-tidväven, att universum, i sin expansion kröker sig runt sig själv och därmed möjliggör existensen av svarta hål. Det faktum att materia antas kunna kan absorberas och som en konsekvens av detta uppstå på en helt annan plats i tid och rum, åtminstone rent teoretiskt, är ju helt beroende av att detta antagande är korrekt. Med tanke på att uiversums densitet antas vara konstant, och därmed är tvunget av att expandera i rymd när avstånden blir större i tid så är jag villig att köpa den förklaringen.
Jo jag är mycket bekant med metrikerna, ja. Fast du skriver att universum kröker sig självt och då möjliggör existensen av svarta hål. Krökningen (formen) antas idag vara näst intill 1, dvs platt.
Oavsett om man beskriver universum newtoniskt eller relativistiskt så kan man beskriva ett svart hål.
Newtoniskt så kan är ett svart hål det objekt som är mindre än sin egn schwartzchildradie (Som definieras för massan m). Där scwartzchildradien är det avstånd från masscentrum där flykthastigheten är större eller lika med ljusets hastighet.
Så visst går det att beskriva ett svart hål, utan att blanda in rumtid.

Det du är inne och nosar på är detta. Det är en ganska vacker teori, men lik förbaskat jäkligt svår att bevisa.

Citat:
Jag har ingen TV, jag har inte läst populärvetenskapliga magasin sen gymnasiet, och nej, jag har aldrig studerat astrofysik. Eller skulle det göra någon skillnad beträffande min trovärdighet som lekman om jag hade en prenumeration, digitalbox och Hawkins var min farsa? Knappast. Men vem är du att säga vad som är sant? missförstå mig rätt.
Jag ber om ursäkt om du tog illa upp. Men jag var tvungen att kommentera, när du skrev att universum "imploderar utåt". Vad det nu betyder!

Håller du med om att universum expanderar så är jag nöjd där.
Citera
2012-03-20, 21:38
Medlem
Citat:
Edit:
Jag känner mig nödgad att inflika ett förtydligande.
Iom att densiteten minskar, så måste per definiton anstånden öka. Universum tycks lyda under ungefär samma fysiska lagar som all annan materia. Minskar densiteten så ökar massan. Ganska enkelt.

Jag vet nte om sådant är fallet, men jag får känslan av att du är lite sugen på att motbevisa mig, men jag tror att vi säger samma sak. Släpp expansionen, för en impolsion måse trots allt resultera i en ökning av densitet någon annanstans. Allting är konstant.

Jag tror att jag lyckades
Jag hoppas att ovanstående gjorde dig lite klokare på mitt resonemang. Men som sagt, jag är knappast astrofysiker. Jag försöker bara greppa situationen.

Edit2:
Bara en disclaimer såhär på slutspurten.
Att tiden expanderar måste inte utgöra en garanti för att avståndet ökar i proportion. Om man man tänka sig en multilateral expansion av densamma.

Massan i universum kan vi vara överens om om att den är konstant. Densiteten är ett mått på massa per volymenhet. Så om densiteten minskar sker inget annat än att volymen ökar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in