2012-04-03, 17:45
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Vad är relationen mellan vanlig materia och vanlig energi?
(Jag förstår att mörk materia och mörk energi är två helt olika slags fenomen och inte omvandlingsbart som för vanlig materia, det är bara ett olyckligt ordval.)
(Jag förstår att mörk materia och mörk energi är två helt olika slags fenomen och inte omvandlingsbart som för vanlig materia, det är bara ett olyckligt ordval.)
Relationen är E^2 = (pc)^2 + (mc^2)^2.
Citat:
Neutrinos är väl den enda mörka materia som man lyckats komma i konkret kontakt med tack vare den svaga kärnkraften. Går det att mäta huruvida neutrinos kanske växelverkar med varandra?
Jag är inte helt säker på om man brukar anse att neutriner är mörk materia. Du ju rätt i att dom inte interagerar med EM-kraften men å andra sidan så är de hyfsat välförstådda och fastän de inte är masslösa som först trott så kan de inte utgöra den saknade materian för att förklara galaxeras rotationskruvor. Tror att neutriner ingår i vanlig materia.
Ja, neutriner växelverkar med varandra då dom bär så kallad svag hyperladdning. Dvs den svaga kraftens motsvarighet till elektriska laddningar. Om man kan mäta neutrino-neutrino-interaktioner låter jag vara osagt, men jag tvivlar det starkt då det är svårt nog att ens detektera dom.
Citat:
Kan den mörka materien ha en motsvarighet till den elektromagnetiska kraften (som vi inte kan interagera med) som ger upphov till nånting i stil med den vanliga materiens periodiska system? Kan den mörka materian utgöra en hel avancerad värld med tänkande varelser och allt, här mitt ibland oss, t.o.m. inuti oss?
Ingen aning, men fan vad coolt det skulle vara!